| کد مطلب: ۱۰۶۳۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد

دکتر اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

هزینه درمان سرطان پوست از هزینه تعطیلی‌ها برای کشور بیشتر است | لازم نبود همه شهرهای کشور به دلیل گرما تعطیل شود

پشت پرده تعطیلی کشور به دلیل گرمای هوا چیست؟ چرا بازار شایعات در این چند روز درباره تعطیلی‌ها افزایش پیدا کرد؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با دکتر اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت روحانی گفت‌وگو کرده است.

هزینه درمان سرطان پوست از هزینه تعطیلی‌ها برای کشور بیشتر است | لازم نبود همه شهرهای کشور به دلیل گرما تعطیل شود

به گزارش آرمان ملی آنلاین، کهرم معتقد است: « دولت باید با مردم صادق باشد و واقعیت‌ها را به مردم بگوید به این دلیل است که مردم باید بدانند اشعه ماورای بنفش که در نور شدید آفتاب وجود دارد برای سلامتی آنها مضر است و باعث ابتلا به سرطان پوست خواهد شد. سرطان پوست نیز از جمله بدترین نوع سرطان‌هاست که درمان ندارد و در نهایت منجر به مرگ انسان می‌شود. اگر دولت در این زمینه مشکل اصلی را با مردم در میان می‌گذاشت دیگر مردم متوجه شرایط موجود می‌شدند و دیگر جان خود و فرزندانشان را به خطرنمی انداختند. هنگامی که چنین اتفاقی رخ نداد مردم بین شایعات و واقعیت گیر افتادند و به همین دلیل با فکر اینکه تعطیلات است عزم سفر کردند و به شهرهای شمالی کشور سفر کردند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. 

دولت در حالی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته را به دلیل گرما تعطیل کرد که شایعات زیادی درباره دلایل احتمالی تعطیلی‌ها وجود داشت؟ به نظر شما مهم‌ترین دلیل تعطیلی روزهای اخیر چه بود؟ 

واقعیت این است که اشعه ماورای بنفش با ترکیباتی که در هوای تهران و برخی از شهرهای کشور وجود دارد باعث بیماری برای مردم می‌شود. زمانی که لایه ازون سوراخ شده بود باعث شده بود اشعه ماورای بنفش با یک زاویه به کشورهای آمریکای جنوبی بتابد. در نتیجه این وضعیت تعداد زیادی از مردم به سرطان پوست مبتلا شدند. سرطان پوست از جمله خطرناک‌ترین سرطان‌هاست که توسط تابیدن اشعه ماورای بنفش به پوست ایجاد می‌شود. هزینه درمان سرطان پوست زیاد است و از سوی دیگر انسان‌های زیادی به وسیله این بیماری به کام مرگ کشیده می‌شوند.

در چنین شرایطی کسانی که عنوان می‌کنند هزینه تعطیلی‌ها برای کشور زیاد است اگر این هزینه‌ها را با هزینه‌های درمان سرطان پوست مقایسه کنند دیگر چنین صحبتی نمی‌کنند. شایعات همواره وجود دارد و هرگاه دولت قصد داشته باشد اقدامی انجام بدهد شایعات درباره آن به وجود می‌آید. به عنوان مثال من شنیده‌ایم که برخی عنوان می‌کنند دولت به دلیل اینکه قصد دارد قیمت بنزین را افزایش بدهد کشور را تعطیل کرده است. واقعیت این است که برای من این موضوع مبهم و جای سوال دارد که چه ارتباطی بین افزایش قیمت بنزین و اشعه ماورا بنفش و گرمای هوا وجود دارد؟

ما باید به صورت علمی به موضوع نگاه کنیم و نه اینکه به شایعات دامن بزنیم. از نظر علمی اشعه ماورا بنفشی که در شرایط کنونی در گرمای هوا وجود دارد برای سلامتی مردم خطرناک است و ممکن است هزینه‌های زیادی روی دست مردم و کشور بگذارد. اینکه چگونه واقعیت ماجرا را از شایعات جدا کنیم و به درک صحیحی از وضعیت موجود برسیم موضوعی است که جای تأمل و بررسی بیشتری خواهد داشت.

هر گاه دولت قصد داشته باشد اقدامی انجام بدهد شایعات درباره آن به وجود می‌آید. به عنوان مثال من شنیده‌ایم که برخی عنوان می‌کنند دولت به دلیل اینکه قصد دارد قیمت بنزین را افزایش بدهد کشور را تعطیل کرده است. واقعیت این است که برای من این موضوع مبهم و جای سوال دارد که چه ارتباطی بین افزایش قیمت بنزین و اشعه ماورا بنفش و گرمای هوا وجود دارد؟

در کشورهای دیگر نیز در شرایطی که میزان گرمای هوا زیاد می‌شود کشور را تعطیل می‌کنند؟ 

در کشورهای مختلف هنگامی که دمای هوا شهرهای مختلف از50 درجه سانتیگراد عبور می‌کند کشور را تعطیل می‌کنند. این وضعیت ممکن است در مناطقی مانند خوزستان، شهرهای سواحل جنوب کشور و حتی تهران نیز وجود داشته باشد. چنین درجه‌ای از گرما برای کودکان مضر است و به همین دلیل کودکستان‌ها و دبستان را تعطیل می‌کنند. دلیل این موضوع این است که کودکان به انواع بیماری‌ها مبتلا نشوند. برخی عنوان می‌کنند در روزهای اخیر درجه گرمای هوا در برخی شهرهای کشور به بالای50 درجه رسیده اما آن را اعلام نمی‌کند تا شهرها تعطیل نشوند. در چنین شرایطی اگر مطالب کذب منتشر شود در نهایت مردم دیگر حرف درست را هم باور نمی‌کنند. به همین دلیل توصیه من به مدیران مربوطه این است که واقعیت‌ها را به مردم بگوید و با مردم صادق‌تر باشد. در چنین شرایطی است که شایعات درباره اقداماتی که دولت در این زمینه انجام می‌دهد کاهش پیدا می‌کند و در نهایت از بین می‌رود. 

یکی از دلایل افزایش شایعات در این زمینه این بود که مناطق غربی کشور که سردسیر است و در فصل تابستان نیز دمای زیادی ندارد در راستای تصمیم دولت تعطیل شد. آیا نیاز بود مناطق سردسیر کشور نیز تعطیل شود؟ 

من فکر می‌کنم نیاز نبود دولت، مناطق سردسیر مانند استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و دیگر شهرهای این منطقه را تعطیل کند. به نظر می‌رسد دولت برای یکدستی در تصمیم گیری اقدام به تعطیلی همه مناطق کشور حتی مناطق سردسیر کرده است. در روایت‌های دینی در جایی داریم که عنوان می‌شود «النجات بالصدق.» این روایت به معنای این است که اگر صداقت داشته باشیم و واقعیت‌ها را بگوییم نتیجه بهتری به دست خواهیم آورد. دمای مناطقی مانند کردستان و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در گرم‌ترین روزهای سال در مردادماه نیز به اندازه‌ای نمی‌رسد که نیاز به تعطیلی داشته باشد. به همین دلیل بنده به تعطیلی این مناطق مشکوک هستم. به نظر می‌رسد اتفاقاتی باعث شده دولت این مناطق را که نیاز به تعطیلی ندارند تعطیل کند. در چنین شرایطی طبیعی است که بازار شایعات داغ خواهد شد و مردم درباره تصمیم‌های دولت گمانه‌زنی می‌کنند. 

خطر سرطان پوست در گرمای فعلی به چه میزان جدی است؟ آیا مردم باید نکات ایمنی را در این زمینه رعایت کنند؟ 

بله؛ خطر سرطان پوست در چنین شرایطی جدی است و مردم باید این وضعیت را درک کنند و نکات ایمنی را رعایت کنند. براساس آنچه رسانه‌های خارجی عنوان کرده‌اند اشعه ماورا بنفش موجود در گرمای فعلی در حدود12 درصد است که رقم بالایی است و برای بدن انسان مضر است. در چنین شرایطی اگر نکات ایمنی را رعایت نکنیم با چالش‌های جدی در زمینه سلامت مردم و افزایش میزان سرطان پوست در کشور مواجه خواهیم شد. بهترین راه‌حل برای مردم این است که پوست خود را بپوشانند تا اشعه ماورای بنفش به آن برخورد نکند. نکته دیگر اینکه از ترددهای بی‌دلیل در گرمای فعلی پرهیز کنند و تا آنجا که امکان دارد از محیط منزل خارج نشوند.

لوازم بهداشتی و کرم‌های مخصوص ضد آفتاب وجود دارد که می‌تواند از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفشی که در نور آفتاب وجود دارد محافظت کند. این اشعه به صورت مستقیم روی پوست تأثیرگذار است و به پوست انسان آسیب وارد می‌کند. مردم باید رفت و آمدهای خود را در گرمای فعلی کاهش بدهند و بیشتر در محیط سرپوشیده مانند منزل و محل کار باقی بمانند. اتفاق تأسف‌برانگیزی که در تعطیلات اخیر رخ داد این بود که بسیاری از مردم از این تعطیلات که برای سلامتی آنها در نظر گرفته شده بود و نباید از منزل خارج می‌شدند استفاده کردند و به مسافرت رفتند. شرایط جاده‌های بین تهران و شمال کشور به شکلی شده بود که در این جاده‌ها ترافیک ایجاد شده بود و بسیاری ساعت‌ها در ترافیک گرفتار شدند.

اینکه بنده عنوان می‌کنم دولت باید با مردم صادق باشد و واقعیت‌ها را به مردم بگوید به این دلیل است که مردم باید بدانند اشعه ماورای بنفش که در نور شدید آفتاب وجود دارد برای سلامتی آنها مضر است و باعث ابتلا به سرطان پوست خواهد شد. سرطان پوست نیز از جمله بدترین نوع سرطان‌هاست که درمان ندارد و در نهایت منجر به مرگ انسان می‌شود. اگر دولت در این زمینه مشکل اصلی را با مردم در میان می‌گذاشت دیگر مردم متوجه شرایط موجود می‌شدند و جان خود و فرزندانشان را به خطر نمی‌انداختند. هنگامی که چنین اتفاقی رخ نداد مردم بین شایعات و واقعیت گیر افتادند و به همین دلیل با فکر اینکه تعطیلات است عزم سفر کردند و به شهرهای شمالی کشور سفر کردند. 

آیا کشور ما از زیرساخت‌های کافی برای مقابله با چنین مسائلی برخوردار است و آیا دولت از روش‌های علمی که کشورهای توسعه یافته در چنین شرایطی در پیش می‌گیرند استفاده می‌کند؟ 

کشورهای توسعه یافته از زیرساخت‌های لازم در این زمینه برخوردار هستند. این در حالی است که ما دارای چنین شرایطی نیستیم. در کشورهای توسعه یافته دولت‌ها در چنین شرایطی واقعیت‌ها را به صراحت به مردم می‌گویند. با توجه به فرهنگ و جامعه مدنی قوی که در این جوامع وجود دارد نیز مردم به حرف دولت گوش می‌کنند و نکات ایمنی را رعایت می‌کنند. در چنین شرایطی اغلب دولت‌ها از کارشناسان و متخصصان می‌خواهد که در رسانه‌های گروهی ابعاد مختلف قضیه را مورد بررسی قرار داده و پیامدهای رعایت نکردن نکات ایمنی را برای مردم تشریح کنند. هنگامی که با چنین رویکردی فرهنگ سازی صورت می‌گیرد آسیب‌ها به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. این در حالی است که در کشور ما این روند کمرنگ است. به همین دلیل مردم بین واقعیت و شایعات گرفتار شده و نمی‌توانند یه یک تصمیم قطعی در این زمینه دست پیدا کنند. در نتیجه مردم از تعطیل شدن کشور که برای سلامتی آنها بوده استفاده نادرست می‌کنند و به سفر می‌روند.

نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار