| کد مطلب: ۱۰۶۳۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

تعطیلی ۲ روزه بازار گمانه‌زنی و شایعات را گرم‌تر کرد

این دو روز واقعا گرم بود یا برق نبود؟ | تهران خنک‌تر می‌شود؛ ‌سایر شهرها نه!

در تعطیلی سراسری سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت، اعلام شد؛ علت، گرمای بی‌سابقه هوا تشخیص داده شد و همزمان مضرات زیانباری از اشعه فرابنفش خورشید هم از سوی مسئولان وزارت بهداشت، مورد یادآوری قرار گرفت. هرچند گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که فاجعه‌ای برای زمین به نام جوشش جهانی درحال وقوع است و طبیعتا ایران هم از این جوش و خروش در امان نماند.

این دو روز واقعا گرم بود یا برق نبود؟ | تهران خنک‌تر می‌شود؛ ‌سایر شهرها نه!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اما دمایی که کشور به خاطرش تعطیل شد، توسط بسیاری از شهروندان ایرانی مثل شهرهای جنوبی، مورد تجربه واقع شده؛ تصاویر پختن نیمرو و املت‌ها و آب‌هایی که شهروندان بر کف زمین داغ به جوش می‌آورند، و مهم‌تر از آن، از حال رفتن کارگران صنایع و محافلی مثل پتروشیمی‌ها را به یاد بیاورید. اینکه آیا تا به حال این شهروندان مورد اذیت اشعه‌های فرابنفش قرار نگرفته‌اند و شهرهای دیگر هم همین‌طور، ‌خود جای دقت دارد. از طرفی بحثی که به ویژه در فضای مجازی با تعطیلی به خاطر گرما، شدت بیشتری پیدا کرد، بحث نبود و کمبود برق بود.

خبرگزاری فارس، روز دهم مرداد نوشت اوج بار مصرف برق در مورخ 10 مرداد سال 1402 به عدد 71 هزار و 445 مگاوات رسید. این شاخص از بیش‌ترین اوج بار ثبت شده در سال 1402 به میزان1279 مگاوات معادل 1.7 درصد کمتر است. البته متعاقب آن به نقل از همین خبرگزاری، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق هم گفت: با توجه به افزایش ظرفیت نیروگاهی، اوج بار سال جاری بدون هیچ مسئله‌ای در حال تامین است و شبکه سراسری برق کشور در حال پایدار قرار دارد.

از طرفی برخی رسانه‌ها مثل فراز از زبان دولت نوشتند که اعلام تعطیلی کشور در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، به تشدید گرما در پهنه ایران و تلاش برای حفظ سلامتی مردم بر می‌گردد. از آن سو، فعالان و صاحب‌نظران حوزه انرژی گفتند مشکل ناشی از عدم توان دولت در تامین برق مورد نیاز کشور است و قرار است این تعطیلی باری از دوش دولت بردارد، هر چند موقت.

اینکه تولید برق کشور کفاف همزمان مصرف تابستانی مشترکان خانگی و صنعتی را نمی‌دهد مساله پنهانی نیست و مقامات دولتی هم تایید کرده‌اند؛ در این زمینه روز ۸ خرداد، سخنگوی صنعت برق ایران در گفت‌وگو با همشهری، برنامه‌ریزی برای قطع برق صنایع در تابستان امسال را تایید کرده و گفته بود که خاموشی‌های واحدهای مشمول این طرح از ۲۰ خرداد شروع می‌شود و تا نیمه اول شهریور ادامه خواهد داشت.

نیویورک تایمز هم در مقاله‌ای به گرمای ایران و تعطیلی‌ها اشاره کرد و نوشت: هنگامی که دولت ایران اعلام کرد به دلیل گرمای بی‌سابقه و به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین حفظ سلامتی مردم، کل کشور از روز چهارشنبه به مدت دو روز تعطیل است، شهروندان و کارشناسان به سرعت دلیل ناگفته دیگری را علت تعطیلات دانستند. آن‌ها معتقدند تعطیل کردن کل کشور به دلیل گرمای هوا در شرایطی که بخش‌هایی از کشور هوای قابل تحمل‌تری دارند، منطقی نیست. ساکنان تهران گفتند جاده‌های منتهی به مناطق خنک‌تر در شمال کشور، به دلیل ترافیک در روز چهارشنبه مسدود شده است، زیرا مردم از تعطیلات چند روزه آخر هفته، برای سفر به خارج از شهر استفاده کرده‌اند.

نماینده مجلس: فرابنفش بحرانی ست

بعد از پایان تعطیلات، مسئولان گفتند که هوا در حال خنک‌تر شدن است و دیگر مشکلی از این بایت وجود نخواهد داشت. با این حال، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بار دیگر و در روز گذشته نسبت به وضعیت اشعه فرابنفش در تهران هشدار داد و گفت بحرانی شده است. سمیه رفیعی، توضیح داد که وضعیت تابش اشعه فرابنفش (UV) در تهران بحرانی شده و به عدد ۱۲ رسیده است؛ ضروری است شهروندان از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ به طور جدی پرهیز کرده و ضمن استفاده از تجهیزات مراقبتی مانند کرم‌های ضدآفتاب، لباس و عینک‌های مناسب از استخرهای سرباز استفاده نکنند.

با این حال، یک روز پیش از آن، همان‌طور که گفتیم بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، ادامه تعطیلی کشور به دلیل گرمای هوا را منتفی دانست و در پاسخ به این سوال که اگر سازمان هواشناسی اعلام کند که هوا گرم‌تر خواهد شد، آیا پیشنهادی به هیأت دولت خواهید داد یا خیر، گفت: اگر ببینیم گرمای هوا به سلامت مردم آسیب می‌زند، دوباره پیشنهاد خواهیم داد.

با این حال، هرچند مسئولان می‌گویند تهران خنک‌تر می‌شود اما محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان روز گذشته با اشاره به اینکه هشت شهر استان دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند گفت: آبادان و امیدیه با ثبت دمای بالای ۵۱ درجه گرمترین شهرهای جهان شدند.

این طور که از اخبار برمی آید تعطیلی‌ها به بالا رفتن دمای هوای پایتخت یا پرمصرف بودن برق آن بستگی دارد چراکه با وجود دمای بالا هوا، کارگران عسلویه همچنان مشغول کار بودند و تعطیلی سراسری شامل حال آن‌ها نشد.

ایلنا، از زبان علیرضا میرغفاری (رئیس کانون انجمن‌های صنفی پارس جنوبی) نوشت: هیات دولت روزهای یازدهم و دوازدهم مردادماه را به دلیلِ «گرمای بیش از حد هوا» در سراسرِ کشور تعطیلِ عمومی اعلام کرد. در حالیکه این مصوبه شامل حالِ تمام کارگران، اعم از بخش دولتی، عمومی و خصوصی می‌شود، بسیاری از کارگران از این تعطیلی محروم مانده‌اند. کارگرانِ پارس جنوبی عسلویه نیز جزو این دسته از کارگران هستند. آن‌ها که در یکی از گرم‌ترین نقاط کشور کار می‌کنند، در این دو روز به روالِ سابق به کار خود ادامه داده‌اند. این کارگران در دمای بالای ۴۳ درجه و رطوبت بالای ۵۰ درجه، بدونِ آنکه تغییری در شرایطِ کارشان به وجود بیاید، مشغول کار بودند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار