| کد مطلب: ۱۰۶۲۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی وضعیت تورم همراه با افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌پردازد

گرانی هر روز بیشتر می‌شود، دولت فقط آمار می‌دهد | بازی با ارقام و فشار روانی بر مردم

بانک مرکزی درحالی از کاهشی شدن نرخ تورم در ماه جاری خبر می‌دهد که مردم با مشاهده رشد قیمت کالا‌های‌ اساسی در بازار و افزایش هزینه‌های زندگی، انتشار چنین آمارهایی را با واقعیت‌ها بازار ناهمگون و متفاوت می‌دانند و چنین وضعیتی حتی در تناقض آماری شاخص‌های اقتصادی مراجع معتبر و رسمی نیز صدق می‌کند زیرا گرانی که مردم در جامعه احساس می‌کنند، تفاوت زیادی با تورم رسمی دارد برای مثال با وجود آنکه قیمت دلار ماه‌هاست تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته، اما قیمت کالاهای اساسی ازجمله قیمت گوشت و مرغ هر روز گرانتر می‌شود این تورم در سایر کالاها از جمله برنج و حبوبات و میوه نیز صدق می‌کند.

گرانی هر روز بیشتر می‌شود، دولت فقط آمار می‌دهد | بازی با ارقام و فشار روانی بر مردم

به گزارش آرمان ملی آنلاین از سوی دیگر سایر بازارهای مالی نظیر طلا و بورس نیز از این روند مستثنی نبوده و دچار نوسانات قیمتی بوده‌اند حال مشخص نیست که  خبر فرزین مبنی بر نزولی بودن سیر تورم دقیقا در کجای واقعیت اقتصادی جامعه خود را نمایان ساخته است .

ادعای فرزین در مورد تورم

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی از استمرار روند کاهشی نرخ تورم در ماه جاری خبر داد و گفت: با نزولی شدن نرخ تورم و ثبات بازار ارز، شاهد کاهش قیمت مسکن در بیشتر مناطق تهران هستیم و از خرداد ماه نرخ تورم روند نزولی به خود گرفت و در ماه جاری نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش نرخ تورم است ضمنا با محقق شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال ۳۰ درصد، نرخ تورم سالانه نیز کاهش می‌یابد. 

فرزین با تاکید بر اینکه کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی موجب ثبات و آرامش در بازارهای مختلف شده است گفت: با استمرار سیاست‌های پولی و ارزی کنونی امیدواریم نرخ تورم و ارز به کانال‌های پایین‌تری سوق داده شود که با پیگیری سیاست‌های فعلی در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم نیز خواهیم بود. 

 فرزین در ادامه به هدف‌گذاری بانک مرکزی برای میزان رشد نقدینگی پرداخت و گفت: برای نقدینگی نیز برنامه‌ریزی نرخ رشد ۲۵درصد برای امسال شده است البته باید یادآور شد کاهش یکباره نقدینگی کاری سخت است زیرا اقتصاد ایران بانک محور است و بخش اعظم تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد و در چند ماهه اخیر رشد نقدینگی به نحو موثری کنترل شده است، اگر نرخ رشد نقدینگی را با توجه به شرایط اقتصادی کنترل نماییم ثبات استمرار می‌یابد. 

مرکز آمار ایران چه می‌گوید؟

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم تیر ماه در مقایسه با خردادماه در 31 استان نزولی شده ولی همچنان در 15 استان نرخ تورم بالای 50 درصد است و نرخ تورم سالانه کشور در تیر ماه 1402 با کاهش یک درصدی به 47 درصد رسید نرخ تورم نقطه‌ای هم در ماه گذشته کاهش 3. 2 درصدی داشته و تورم ماهانه هم به 2 درصد رسید که حاکی از بهبود تورم در تیرماه است. 

همچنین در تیر ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۹۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٩. ٤ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٧. ٥ درصد افزایش داشته است. 

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است، به طوری که در تیر ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور 4/39 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 4/39 درصد بیشتر از تیر ماه ١٤٠١، برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٣, ۳. ۲ واحد درصد کاهش یافته است همچنین منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در تیرماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲ درصد بوده است همچنین تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، ١. ٢ درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، ٢. ٤ درصد بوده است و منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است و در تیر ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۷. ۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١, ٠ واحد درصد کاهش یافته است. 

از سوی دیگر نرخ تورم سالانه کشور در تیرماه ١٤٠٢، برابر ۴۷. ۵ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٧. ١ درصد برای دهک‌های نهم و دهم تا ٥٠. ٢ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣. ١ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٥. ٢ واحد درصد) ٢. ١ واحد درصد کاهش داشته است. 

بازی با ارقام 

بنا به این گزارش، قیمت انواع کالا و خدمات در بازار مدت‌هاست بدون هیچ نظارتی با شیبی ملایم رو به بالا در حرکت است که نمونه آن رشد بالای نرخ خدمات عمومی چون حمل و نقل، افزایش چند مرحله‌ای قیمت شیر و فراورده‌های لبنی، شکر، گوشت، مرغ و تخم مرغ را می‌توان عنوان کرد که در چنین شرایطی وقتی مردم گرانی‌ها را هر روز بیشتر از دیروز در بازار به عینه می‌بینند و آن را لمس می‌کنند بنابراین کاهش نرخ تورم از سوی مراجع آماری چه یک درصد و چه ۱۰۰ درصد برای جامعه بی‌معنی می‌شود و آن را بازی با ارقام می‌دانند. 

تورمی که رشد آن منجر به فقیر شدن قشر متوسط جامعه و حاشیه‌نشین شدن آنها همچنین به زیر فقر رفتن قشر فرو دست جامعه شده است و جالب اینجاست در چنین شرایطی با وجود نرخ رسمی تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور اما نرخ دستمزد کارگران که بیش از نیمی از جمعیت کشور را پوشش می‌دهند و برای سالجاری ۲۷ درصد تعیین شده است همچنین فشاری که همچنان بر قشر کم درآمد جامعه مستولی است و با وجود اعلام کاهش نرخ تورم اما هزینه‌های زندگی روز به روز بیشتر و قیمت‌ها بدون کنترل سیر صعودی را می‌پیمایند. 

در این میان کارشناسان براین باورند که وقتی مردم رشد قیمت‌ها را در بازار احساس می‌کنند و اقدام خاصی برای مهار قیمت‌ها و یا ثبات آنها به چشم نمی‌خورد، بنابراین اعلام کاهشی شدن نرخ تورم در چنین شرایطی تا حدودی بی‌معنی است و اگر به آمارهای منتشر شده نرخ تورم در سالجاری نگاه شود خواهیم دید که طبق آمارهای رسمی نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در فروردین ماه امسال، ۵۵. ۵ درصد بوده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۵. ۵ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

خبرنگار : المیرا بابایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار