| کد مطلب: ۱۰۶۰۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد

پشت پرده برکناری رابرت مالی رو شد | ارتباط با ایرانیان مقیم آمریکا و درز اخبار محرمانه

پرونده روابط ایران و آمریکا در ماه‌‌های اخیر بر سر توافق شیوه بازگشت به برجام با موانعی روبه‌رو شده است. آمریکا از حفظ کانال ارتباطی با ایران و عدم توافق موقت با تهران سخن به میان می‌آورد و از سوی دیگر به یک باره خبرهایی منتشر می‌شود که رابرت مالی، رئیس میز ایران در آمریکا از سمتش تعلیق و دسترسی‌های امنیتی وی سلب شده است. اکنون نیز خبر می‌رسد که اف‌بی‌آی به پرونده رابرت مالی ورود پیدا کرده است.

پشت پرده برکناری رابرت مالی رو شد | ارتباط با ایرانیان مقیم آمریکا و درز اخبار محرمانه

به گزارش آرمان ملی آنلاین رفتن یکباره رابرت مالی، ایجاد وضعیت خاص برای او پس از تعلیق در کنار جایگزین‌‌های موقت مالی در پروژه ایران در آمریکا همه و همه نشان می‌دهد که رفتن مالی یک رفتن ساده نیست. چرا که یقینا رئیس‌جمهور از وی اقداماتی را خواسته و وزیر خارجه آمریکا نیز برای او مشق نوشته بود اما او به یک باره از مسئولیتش کنار رفت. هرچند برخی کوشیدند او را به کم‌کاری در پروژه ایران در آمریکا به منظور بازگشت به برجام متهم کنند اما در برابر برخی دیگر نیز او را یگانه مقام در تیم وزارت خارجه آمریکا می‌دانستند که تلاش می‌کرد مقدمات به نتیجه رسیدن در بازگشت به تفاهم وین را آماده کند. 

خبر ویژه در مورد مالی

 تهران تایمز به نقل از یک دیپلمات آگاه در ارتباط با علت تعلیق رابرت مالی آورده است که به خوبی در رسانه‌های مختلف انعکاس یافته است. هر چند این منبع آگاه اطلاعات زیادی هم در ارتباط با علت تعلیق رابرت مالی را افشا نکرده است اما به نظرهمین اطلاعات آن هم درشرایطی که تیم وزارت خارجه آمریکا اطلاعات چندانی را در مورد تعلیق مالی منتشر نکرده است جای بررسی دارد. تهران تایمز از طریق یک منبع محرمانه متوجه شده است تاریخ دقیق تعلیق مالی ۲۱ آوریل بوده است. در این تاریخ از سوی دپارتمان امنیت دیپلماتیک به مالی اعلام می‌شود او در حفظ و نگهداری اسناد محرمانه مشکل داشته و صلاحیت او تعلیق شده است.

دسترسی‌های کاری مالی در این زمان قطع می‌شود. البته برای آنکه ماجرا رسانه‌ای نشود برخی دسترسی‌های محدود و غیر مهم او حفظ می‌شود. مثل ارتباط او با خانواده زندانیان آمریکایی در ایران. پس از چند هفته رابرت مالی به مرخصی اجباری و بدون حقوق فرستاده می‌شود که دست کمی از اخراج ندارد. 

از تعلیق «مالی» تا مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

این رسانه در ادامه آورده است: طی این دوره ایران و آمریکا در عمان مذاکراتی محرمانه داشتند. آمریکا برت مک گورک، از شورای امنیت ملی و نزدیک به جیک سالیوان را راهی عمان می‌کند. نکته قابل توجه اینکه آمریکایی‌ها با لاپوشانی ماجرای مالی به نحوی سعی می‌کنند جایگزینی مک گورک را به عنوان یک تغییر مثبت و تلاش برای پیشبرد بهتر مذاکرات، به طرف ایرانی ارائه کنند. منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود افزوده است: مالی پس از مرخصی اجباری و شبه اخراج با مقامات سطح بالای امنیتی مثل رئیس سازمان سیا و مشاور امنیت ملی جلساتی را برگزار کرده و آنها به او وعده حل مشکلش را می‌دهند. اما نکته قابل توجه اینکه نه تنها تا امروز بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با وی ملاقات نکرده است، بلکه معاون وی نیز به درخواست ملاقات مالی پاسخ مثبت نداده است. علاوه بر این رابرت مالی که در بی‌خبری کامل از طرف دولت آمریکا به سر می‌برد دست به دامن یک گروه از وکلای کارکشته حقوقی – امنیتی شده تا ایشان بتوانند گره از کار او باز کنند. 

علت‌ تعلیق مالی

 تهران تایمز در ارتباط با علت تغییر وضعیت مالی آورده است: مالی برای پیشبرد سیاست‌های خود درباره ایران با حلقه‌ها و افراد مختلفی به طور مرتب در ارتباط بوده است و جلساتی با آنان داشته است. برخی از این افراد ایرانیانی هستند که ردپای آنان را طی سال‌های اخیر می‌توان در دیپلماسی واشنگتن در قبال تهران، به طور آشکار دید. افرادی که هم نقش دلال دیپلماسی را بازی می‌کنند و هم به عنوان کارشناس در رسانه‌ها حضور دارند و از این طریق نیز به دنبال اثرگذاری‌های مد نظر خود هستند. شاید رابرت مالی در ارتباط با این افراد و صحبت‌های رد و بدل شده بین آنها، اصول حفاظتی را رعایت نکرده و نکاتی را مطرح کرده است که اجازه طرح آنها را نداشته است. 

چه خواهد شد

 اگر مبنای رفتن مالی از میز ایران در آمریکا را خبر تهران تایمز به نقل از یک دیپلمات آگاه قرار دهیم. در این صورت می‌توان تحلیل کرد آنگونه که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته رفتن مالی ارتباطی به ایجاد تغییرات در ارتباط با تهران در آمریکا ندارد و مساله همان درز اخبار محرمانه از سوی مالی بوده است. در این صورت باید در انتظار بود که چه بر سر مالی خواهد آمد. آیا با توجه به ورود اف‌بی‌آی به پرونده‌اش مجرم شناخته خواهد شد یا اینکه تبرئه می‌شود. در هر صورت به نظر دوران مسئولیت مالی در ارتباط با ایران در وزارت خارجه آمریکا سپری شده است. چرا که عملا معاون وی مسئولیت او را عهده دارد و از سوی دیگر برت مک گورک، از شورای امنیت ملی و نزدیک به جیک سالیوان مسئولیت وی در برابر ایران را راهبری می‌کند و در عمان هم همین فرد بوده است که نمایندگی آمریکا در مذاکرات مخفیانه با ایران را عهده داشته است.

به نظر زمان برای مالی متوقف شده است و قرار هم نیست به باتری قلب او شوک وارد شود تا شاید به سمت خود باز گردد. از سوی دیگر می‌توان مدعی بود این احتمال هم وجود دارد که مخالفان برجام در آمریکا این سناریو را برای او طراحی کرده باشند تا شاید بتوانند در مسیر بازگشت به برجام مانع ایجاد کنند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار