| کد مطلب: ۶۰۰۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

سد «چم‌شیر» آبگیری شد/ زور طرفداران محیط زیست نرسید

وز گذشته در حالی که برخی رسانه‌ها مثل ایسنا از آغاز آبگیری سد چم‌شیر دادند و گفتند آبگیری سد «چم‌شیر» در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و ویدئوهایی هم از آن منتشر کردند. یک نماینده مجلس گفت: «مجلس انقلابی زیر بار تصمیم ضد محیط‌ زیستی نمی‌رود و در صورت آبگیری سد چم‌شیر، از ماده 234 آیین‌نامه داخلی استفاده می‌کنیم.»

سد «چم‌شیر» آبگیری شد/ زور طرفداران محیط زیست نرسید

آرمان ملی آنلاین ررسانه‌ها همزمان با انتشار این خبر نوشتند که پیش‌تر آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: آبگیری سد چم‌شیر گچساران منوط به تأیید کمیته آبگیری است و سد چم‌شیر گچساران تاکنون آبگیری آزمایشی هم نشده است. در حالی‌که صبح روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از آبگیری آزمایشی چم‌شیر خبر داده بودند و اعلام شده بود این سد در سفر رئیس‌جمهور به این استان، ‌ آبگیری رسمی خواهد شد.

اگر برخی تصمیم گیرنده‌ها محاکمه می‌شدند حالا شاهد آبگیری نبودیم

اما روز گذشته، مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره آبگیری سد چم‌شیر به ایلنا گفت: متأسفانه در کشورمان برخی مدیران هزینه تصمیم گیری‌های نادرست خود را نمی‌دهند، به نحوی که اگر در سال‌های گذشته، یک مدیر به دلیل کوتاهی در مهار گرانی ارز، گران شدن خودرو و همچنین بی‌کیفیت بودن برخی خودروها و اجرای پروژه‌های غیرکارشناسی و ضد محیط زیستی مثل سد گتوند، طرح‌های مخرب انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، سوء‌مدیریت در تأمین حقابه تالاب‌هایی مانند شادگان، هورالعظیم و دریاچه ارومیه احضار و با استفاده از ابزارهای نظارتی محاکمه می‌شدند، امروز شاهد اصرار وزارت نیرو برای آبگیری سد چم‌شیر نمی‌بودیم. او افزود: در حالی وزارت نیرو برای آبگیری سد چم‌شیر اصرار دارد که بعضی اعضای هیئت دولت با آبگیری این سد مخالف هستند و سازمان محیط زیست آبگیری چم‌شیر را مترادف نابودی محیط زیست در آن منطقه و اراضی پایین دست آن دانسته است. همچنین کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که در صورت آبگیری چم‌شیر، رودخانه زهره حتی بیش از رودخانه کارون در زمان آبگیری سد مخرب گتوند شور خواهد شد، این در حالی است که در زمان احداث گتوند، نه تنها میلیاردها تومان از بودجه عمومی کشور صرف شد، بلکه این سد باعث شد بخشی از اراضی منطقه به نمکزار تبدیل شود و بخشی از آب کارون به عنوان مهم‌ترین رودخانه جنوب غرب کشور شور شود و حالا باید میلیاردها تومان هزینه شود تا مناطق اطراف سد گتوند و رود کارون به شرایط طبیعی خود بازگردند که البته از نظر اکوسیستمی هیچ گاه این هدف محقق نخواهد شد.

از وزارت نیرو اصرار از برخی نماینده‌ها انکار

نماینده مردم اهواز در مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست با احداث سد چم‌شیر مخالفت کرده است، بلکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز اعلام کرده که در لایه‌های پایین مخزن این سد، منابع نفت و گاز وجود دارد که هنوز استخراج نشده است و ما می‌توانیم این منابع را برای آیندگان نگه داریم و از آن به عنوان ذخایر بین نسلی نفت و گاز کشور استفاده کنیم. همچنین وزارت میراث فرهنگی نیز به دلیل ارزش تاریخی برخی محوطه‌های باستانی اطراف مخزن سد چم‌شیر با آبگیری این سد مخالفت کرده و نهادهای پژوهشی مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز آبگیری چم‌شیر را به زیان شرایط زیست محیطی منطقه دانسته‌اند. یوسفی ادامه داد: با وجود این مخالفت‌ها، مشخص نیست که چرا وزارت نیرو این همه برای آبگیری سد چم‌شیر اصرار دارد و اگر لازم باشد، حتما مجلس از ابزارهای نظارتی خود در این زمینه استفاده خواهد کرد و همین طور که در حال حاضر کمیسیون اصل 90 به این مسئله ورود پیدا کرده و صریحا با آبگیری چم‌شیر مخالفت کرده است.

چشم خود را روی تصمیمات نادرست دولت نمی‌بندیم

عضو کمیسیون عمران مجلس، تاکید کرد: درست است که ما با بخش‌هایی از اقدامات دولت سیزدهم موافقیم و از این دولت تقدیر می‌کنیم، اما چشم خود را روی برخی تصمیمات نادرست نمی‌بندیم و معتقدیم نباید در این دولت از مدیرانی استفاده شود که با تصمیمات نابجای خود برای دولت و مردم هزینه ایجاد می‌کنند و به منابع ملی، ذخایر محیط زیستی و منافع عمومی کشور لطمه وارد می‌کنند. بنابراین اگر سد چم‌شیر آبگیری شود، از این اقدام ضد محیط زیستی جلوگیری می‌کند. او گفت: حتی اگر دولت با وجود مخالفت‌های مجلس سد چم‌شیر را آبگیری کند، استفاده از ماده 234 می‌تواند دستگاه اجرایی را ناچار کند که به دستگاه قضائی در خصوص این اتفاق پاسخ بدهد و امیدواریم مدیران وزارت نیرو در آن روز پاسخی به پیشگاه مردم درباره تبعات آبگیری چم‌شیر داشته باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار