رشتههای مهارتی تضمینی برای آینده شغلی/ داوطلبان کنکور به این رشتهها توجه ویژه داشته باشند
داوطلبان کنکور در زمان انتخاب رشته توجهای به رشتههای مهارتی داشته باشند چراکه اشتغال برای فارغالتحصیلان این رشتهها بسیار در دسترستر است.
آرمان ملی آنلاین -کنکور سراسری امسال با رعایت شیوه نامههای بهداشتی به صورت یکپارچه و در قالب آزمونی جامع برای ۵ گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از نهم لغایت دوازدهم تیر برگزار شد.
حدود دو هفتهای از برگزاری کنکور میگذرد و تا اعلام نتایج و در نهایت انتخاب رشته فرصت زیادی باقی است به همین علت تمامی مشاوران کنکوری به داوطلبان توصیه میکنند که در این زمان حتما آگاهی خود را از دانشگاههای دولتی و غیر دولتی سراسر کشور و همچنین رشتههای مربوطه افزایش دهند تا بعد از آن با شکست مواجه نشوند.
انسان در طول زندگی انتخابهای مهمی از جمله انتخاب همسر، انتخاب شغل و… دارد که انتخاب رشته تحصیلی در بدو ورود به دوره دوم متوسطه و دانشگاه یکی از این انتخابهای مهم و تعیین کننده است که باید با چشم باز و کسب اطلاعات گسترده به ویژه استفاده از رهنمودهای مشاوران تحصیلی مدارس انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
برخی از داوطلبان با هدف گذاریهای مناسب در کنکور، رشته مورد علاقه خود را قبول میشوند و برخی دیگر بدون آگاهی در رشتههایی قدم میگذارند که همان جرقهای برای در خطر انداختن سرنوشت شان است؛ چرا که هیچ اطلاعی از آن ندارند و تنها به دلیل نماندن پشت کنکوری یا شاید به قول همان اصطلاح معروف قصد «رو کم کنی» اطرافیان را دارند که مشاوران کنکوری آینده چنین افرادی را روشن نمیپندارند.
در کنار تمامی موارد گفته شده افرادی هم هستند که نسبت به رشتههای عملی بی تفاوت بوده و یا با اصرار اطرافیان به خصوص خانواده جذب رشتههای نظری از قبیل دندانپزشکی، دارو سازی، مهندسی و ... میشوند؛ چرا که آنها معتقد هستند یک سال یا شاید بیشتر وقت خود را برای کسب رتبه برتر گذاشته اند و هم اکنون باید با قدم گذاشتن در رشتههای پول ساز آینده خود را تضمین کنند.
البته برخی از افراد هم با خیال این رویا در سر شاید هیچ زمانی به هدف خود دست پیدا نکنند و بعد از فارغ التحصیلی بیکار بمانند و با پشیمانی روزهای باقی مانده عمر خود را بگذرانند، اما نکته حائز اهمیت این است که رشتههای عملی درصد زیادی از جامعه فارغ التحصیل را وارد بازار کار میکند و دیگر لازم نیست تا داوطلبان نگران اشتغال خود باشند.
بسیاری از روسای دانشگاهی رشتههای فنی و مهارتی معتقد هستند که دانشجویان باید در بدو ورود به دانشگاه دروس عملی را آموزش ببینند تا بتوانند بعد از دریافت مدرکهای خود تمام تواناییهای شان را در جامعه درو کنند، با اینکه درصدی از داوطلبان سالانه جذب رشتههای فنی میشوند، اما به گفته کارشناسان آمار آنها مورد قبول جامعه نیست.
امروزه رشتههای فنی و مهارتی در جامعه کم ارزش تلقی میشوند، به صورتی که باید ۵۰ درصد دانش آموزان سالانه در اینگونه رشتهها جذب شوند، اما طبق آمار این رقم حدود ۳۰ درصد است که جامعه دانشگاهی را با نگرانیهای زیادی رو به رو کرده است.
از همین رو در زمینه گرایش دانش آموزان و دانشجویان به سمت رشتههای مهارتی با رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور انجام شده است که در ادامه میخوانید.
ریزش انگیزه داوطلبان در رشتههای مهارتی با اولویت قرار گرفتن رشتههای نظری
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور درباره سوق پیدا کردن داوطلبان کنکوری به سمت و سوی رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی اظهار کرد: امروزه رشتههایی مانند: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی و ... در جامعه دارای پول زیاد و اشتغال هستند.
او افزود: متاسفانه آموزش و پرورش و دانشگاهها متناسب با استعداد و تواناییهای دانش آموزان در رشتههای پایینتر به آنها رشتههای مختلف را نمیشناسانند و در این زمینه فعالیتهای حرفهای صورت نمیگیرد.
صالحی عمران تصریح کرد: فضای فرهنگی خانوادهها و فضای فرهنگی مدارس در سطوح پایینتر آموزشی بر مبنای رشتههای خاصی شکل گرفته است و آنها دانشگاه و رشتههای نظری را عامل رشد و توسعه اشتغال خود میدانند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: انگیزه ورود به رشتههای فنی و حرفهای با اولویت قرار گرفتن رشتههای نظری کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر بایستی ۵۰ درصد دانش آموزان مقاطع متوسط در رشتههای فنی و حرفهای تحصیل کنند، اما متاسفانه این آمار حدود ۳۰ درصد است و به همین علت شرایط لازم فراهم نیست.
صالحی عمران گفت: ورودیهای دانشگاه فنی و حرفهای به شدت کم هستند. برای مثال سال گذشته این آمار برای ما حدود ۱۰۰ هزار نفر بوده است و خیلی از دانش آموزان بعد از دریافت مدرک دیپلم از دانشگاههای فنی به رشتههای نظری روی میآوردند.
او اضافه کرد: در حال حاضر برخی از دانش آموزان مدارس فنی و حرفهای بعد از دریافت مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل در رشتههای نظری آماده میشوند و دیگر سمت و سوی رشتههای عملی و مهارتی نمیروند که همین موضوع باعث ایجاد اشکالات اساسی در رشتههای مهارتی خواهد شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور تاکید کرد: باید یک کار فرهنگی در خصوص سوق دادن دانش آموزان به سمت و سوی رشتههای عملی و مهارتی انجام شود و نظام آموزش و پرورش عمومی بایستی نسبت به این موضوع توجه ویژهای داشته باشد. همچنین قوانین و اشتغال و استخدام هم در این خصوص بایستی بیش از پیش ضرورت یابد.
صالحی عمران اضافه کرد: برنامههای توسعه یافتگی کشور مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ در دولت تدوین و در مجلس تصویب میشوند و سپس طبق روال عادی تبدیل به قانون خواهند شد. طراحی، اجرا و ارزشیابی ۳ قسمت مهم این برنامهها هستند، اما همیشه در تمامی برنامهها بین مطالب گفته شده، طراحی شده و اجرا شده هماهنگی وجود ندارد.
او افزود: خیلی تابع نظم و قانون برنامههای توسعه کشور نبوده ایم و شاید این موضوع به علت فرهنگ جامعه ما باشد، گاهی اوقات عمل نکردن به مطالب نوشته شده نشان از بی نظمی فکری ما در عقیده و عمل است که در حال حاضر بیشتر کارشناسان عقیده دارند که اکثر برنامههای توسعه یافته کشور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اجرایی میشود و همین عامل یک معظل جدی است.
صالحی عمران بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ یک برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تحقق مییابد. با مشاهده تمام کشورهای آسیای شمال شرقی، کره، سنگاپور، مالزی، ایرلند و ... به این نتیجه دست مییابیم که آنها در یک برنامه ۲۰ ساله به توسعه دست یافتند، چرا که بین قوه مجریه، قوه مقننه و تمامی افراد اختلاف نظری در خصوص تحقق برنامه نوشته شده وجود نداشته است.
او اضافه کرد: گاهی اوقات برنامههای موجود در کشور یک ساله هستند و اصولا عادت نکرده ایم که خیلی نگاه به برنامه چشم انداز حتی در مجلس و دولت داشته باشیم، یعنی برنامه محور نبوده ایم تا بتوانیم براساس آن عمل کنیم؛ بنابراین این موضوع یک مشکل اساسی است و تا زمانی که اعتقاد در نظر و عمل به وجود نیاید به توسعه دست نخواهیم یافت.
نسل امروز آینده ساز فردای کشور است
سبحان کیان مشاور تحصیلی اظهار کرد: نسل امروز بی شک آینده ساز فردای کشور است و دانش سیال امروز، توسعه فراگیرتکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است.
وی ادامه داد: مهارت آموزی در نظامهای آموزشی پیشرفته جایگاه ویژهای دارد، زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمیتواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند.
این کارشناس گفت: هدایت تحصیلی فرایندی است که باید از دوره تحصیلی ابتدایی آغاز شود.
کیان اظهار کرد: در نظام آموزشی ۶-۳-۳ به صورت متمرکز در پایه هفتم تا نهم بر روی هدایت تحصیلی کار میشود.
وی یادآورشد: دانش آموز با ورود به پایه هفتم و دوره اول متوسطه، با هدایت مشاوران تحصیلی آگاهی لازم را پیدا میکند تا خود و توانمندی هایش را در کنار نیازهای شغلی جامعه بهتر بشناسد.
کیان تصریح کرد: از مهمترین عوامل رضایت از زندگی، رضایت شغلی است و لذا انتخاب رشته اشتباه در مدرسه و دانشگاه میتواند منجر به این شود که فرد عمری را با نارضایتی زندگی کند و از پیامدهای عدم انتخاب شغل مناسب رنج ببرد.
این مشاور تحصیلی گفت: مشاوران در مشاورههای فردی و گروهی میکوشند تا خانوادهها و دانش آموزان را با مهارتهای حرفهای در کنار هدایت تحصیلی آشنا کنند.
وی ادامه داد: مشاوران مدارس دانش آموزان را با برگزاری ۲ آزمون توانایی و رغبت در پایه نهم مورد بررسی قرار میدهند.
انتظار میرود تا مشاوران کنکور و مدارس سراسر کشور در این فرصت باقی مانده تا کنکور سراسری داوطلبان را با تمامی رشتهها به خصوص رشتههای فنی آشنا سازند تا متقاضیان بتوانند با شناخت و آگاهی نسبت به آنها قدم در مسیر انتخاب رشته موفق بگذارند.
به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، البته لازم است تا والدین و اطرافیان داوطلبان کنکوری هم تنها به دادن نظر اکتفا کرده و دخالتی بی مورد در این زمینه نداشته باشند تا داوطلبان بتوانند با در نظر گرفتن تواناییها و استعدادهای شان انتخاب رشتهای مناسب داشته باشند.
ارسال نظر