| کد مطلب: ۱۰۶۶۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره عادی بودن هزینه مدارس را بررسی کرده؛

مدارسی به مثابه ماشین مدل بالا

آرمان ملی : مرادصحرایی پیش‌تر به مسئولان توصیه کرده بود که فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام کنند .

مدارسی به مثابه ماشین مدل بالا

پنجشنبه 9 شهریور ویدئویی از رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که درباره شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی اینطور اظهار نظر می‌کرد: شما برای ماشین مدل بالا هم باید پول بیشتری بدهید! او گفت که «هزینه‌های بالای مدارس غیرانتفاعی عادی است.»

سوال مربوط به شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی را المیرا شریفی مقدم، مجری صداوسیما در یک گفت‌وگوی خبری از وزیر پرسید بی‌آنکه به مرادصحرایی یادآوری کند که بنا به گفته‌های پیشین او و آنچه از فحوای کلامش برمی‌آمد، مدارس با هم تفاوتی ندارند و او به مسئولان هم توصیه کرده بود که فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام کنند. حالا و با این گفته وزیر آموزش و پرورش، حرف‌های گذشته نقض می‌شوند چرا که بنا به گفته مرادصحرایی، مدارس غیرانتفاعی مثل اتومبیل‌های بالایی هستند که قطعا باید برای داشتن آن‌ها پول بیشتری را هزینه کرد. اما چه کسی می‌تواند پول بیشتری را هزینه کند؟ متمول‌ها و افراد خاصی که قطعا به توصیه آقای وزیر گوش نداده و فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام نخواهند کرد؛ مدارسی که شبیه ماشین‌هایی با مدل‌های نازل هستند...

بد نیست به یک گوشه دیگر از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش هم اشاره کنیم و آن بحث عادی بودن هزینه‌های بالای مدارس غیر انتفاعی است؛ او با این گفته خود ناخواسته بر بالا بودن قیمت‌ها و عادی بودن آن برای مسئولان در همه زمینه‌ها از مدارس غیرانتفاعی تا خرید اتومبیل، صحه گذاشته. و البته این جمله او که «شاید خانواده دنبال چیز دیگری است، ما که نباید پولش را بدهیم!» که خود نمود بارز درگیر کردن خانواده‌ها و شهروندان ایرانی و قرار دادن آن‌ها در موقعیتی است که به ناچار تن به گرانی‌ها بدهند با این پاورقی که امکانات مدارس غیرانتفاعی با دولتی‌ها قابل قیاس نیستند.

درد بی‌مدرسه‌گی

اما از پاسخ وزیر آموزش و پرورش به شهریه مدارس که رسانه‌ها آن را عجیب خوانده‌اند اگر بگذریم بدنیست به این صحبت‌های همان روز آقای مرادصحرایی هم اشاره‌ای کنیم که همان روز در حاشیه افتتاح هنرستان شبانه‌روزی کشاورزی ۱۲ کلاسه شهرستان زابل، گفته که «اول مهر هیچ کلاس درسی نباید بدون معلم باشد.» به نظر افتتاح یک مدرسه در زابل اتفاق بسیار مهمی بوده که شخص وزیر خود برای افتتاح به آنجا رفته. این توضیح را هم بخوانید که وزیر گفته اول مهر هیچ مدسه‌ای نباید بی‌معلم باشد و این در حالی است که قطعا اول مهر، تعداد بسیاری از دانش‌آموزان در مدارسی مثل همان زابل و سیستان و بلوچستان و خیلی جاهای دیگر، بی‌مدرسه خواهند بود.

آقای مرادصحرایی در همان افتتاحیه‌ای که به آن اشاره کردیم، گفته: در سال تحصیلی آینده، اولویت مهم وزارت آموزش و پرورش تلاش برای تأمین نیروی انسانی است. او توضیح داده که «از آغاز دولت سیزدهم در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی، ۲۸ هزار کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور احداث شد و امروز شاهد شتاب مدرسه سازی در جای جای ایران اسلامی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان هستیم.» او همچنین افزوده که «سیستان و بلوچستان در شاخص‌های مختلف حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه مسئولان ستادی است؛ به طوری که در تخصیص ردیف‌ها و اعتبارات مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد.»

مرادصحرایی از افقی رو به آینده خبر داده که با ساخت بیش از ۸۵۰ کلاس درس در نیمه اول سال جاری در استان زابل، شکل گرفته. این وزیر گفته «در سال تحصیلی آینده اولویت مهم وزارت آموزش و پرورش تلاش برای تأمین نیروی انسانی و اینکه کلاسی بدون معلم نماند، خواهد بود؛ از همین روی برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا موضوع تقویت و توسعه دانشگاه فرهنگیان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان و افزایش ظرفیت آن در سال‌های آینده محقق شود.»

همه باید گزینش شوند

اما بحث نیروی انسانی که مطرح می‌شود، بد نیست به این خبر نسبتا مهم در حوزه آموزش و پرورش که در خصوص گزینش نیروی انسانی این وزارتخانه است هم صحبت کنیم؛ ایرنا از زبان رئیس هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش نوشته است که تمامی افراد مشغول به کار در این وزارتخانه حتی مدارس غیردولتی باید از مرحله گزینش عبور کنند و ادامه داده: به دلیل حساسیت بالای شغل معلمی گزینش در محورهای اخلاقی، اعتقادی و سیاسی اعلام نظر می‌کند و گزینش علمی این افراد قبل از این مرحله اتفاق می‌افتد.

حسین داود الموسوی که روز پنجشنبه در دومین روز از همایش آموزشی و توجیهی روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در اردوگاه شهید باهنر تهران حاضر بود، گفته است که برای تربیت و پرورش دانش‌آموزان متعهد و متدین باید در جذب نیروی انسانی دقت بیشتری کرد. او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مجموعه‌ای است که بیش از ۵۰ میلیون مخاطب دارد، افزوده: از این مجموعه بزرگ باید در جهت هم‌افزایی و پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت بهره جست.

الموسوی توضیح داده که هسته گزینش برای جلب رضایت مردم سعی دارد نیروهای انسانی را که یکی از مهم‌ترین ارکان وزارت آموزش و پرورش هستند، به بهترین شکل انتخاب و وارد مجموعه کند. رئیس هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش بر عدم به کارگیری نیروهای بدون گزینش در مدارس غیردولتی تاکید کرده.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار