| کد مطلب: ۶۰۰۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

ایران در فهرست ۵ کشور اول دنیا در عرصه تولید داروهای بیولوژیک

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در عرصه تولید داروهای بیولوژیک جزو ۵ کشور اول دنیا قلمداد می شویم.

ایران  در فهرست ۵ کشور اول دنیا در عرصه تولید داروهای بیولوژیک

آرمان ملی آنلاین مهرنوشت، حیدر محمدی ظهر پنج شنبه در آئین افتتاح خط تولید مواد اولیه دارو اظهار داشت: امروز صنعت دارویی کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و یکی از برکات انقلاب اسلامی توسعه این صنعت بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در دورانی ایران وارد کننده دارو بود، اما امروز به یکی از صادرکنندگان دارو تبدیل شده ایم، گفت: بسیاری از کشورهای همسایه و دیگر کشورها خواهان خرید دارو و مواد اولیه دارویی از ایران هستند.

وی تاکید کرد: تبدیل این صنعت به یک صنعت قوی نیازمند حمایت است و این صنعت امروز مشکلاتی دارد که بدون حمایت پیش نمی‌رود و برای تکمیل همه زنجیره‌های تولید این صنعت حمایت نیاز است.

محمدی افزود: در بحث نقدینگی مورد نیاز صنایع دارویی، چالش‌هایی را پیش رو داریم. این حوزه همچنان درگیر مباحث بودجه‌ای است و نیاز است که مجلس برای تحقق اعتبارات سال گذشته اهتمام و همکاری ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدن صنعت دارویی کشور به این نقطه تلاش‌های وافری صورت گرفته و حیف است که با نبود حمایت درست و عدم رفع نیازها، این صنعت پیشرو تحت تأثیر قرار گیرد. باید نگاه به حوزه سلامت بسیار متفاوت باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: متأسفانه گاهی شاهدیم که نگاه به حوزه دارویی کشور، امنیتی نیست و هنوز در حوزه دارو و تجهیزات، نیازهای بودجه‌ای رفع نشده است.

وی با اشاره به اینکه این صنعت در مواردی ارتباط مستقیم با ارز دارد، همچنین با کمبودهای بودجه‌ای مواجه هستیم، افزود: همیشه سلامت باید برای مسئولان کشور در اولویت باشد و اگر امروز این نگاه حاکم نشود قطعاً در سال آینده با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

محمدی بیان کرد: بانک مرکزی نیز باید با جدیت این حوزه را مدنظر داشته باشد چراکه این صنعت با هر شُکی به بازار، واکنش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کمبود جدی در حوزه دارو در کشور وجود ندارد، گفت: هر کمبودی قطعاً با اقدامات مؤثر به سرعت رفع می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اگر امروز به یک عدد مناسبی در صنعت دارویی رسیده ایم، حاصل تلاش صنعت دارویی در تولید مواد اولیه است و در مسیر حرکت به سمت خودکفایی هستیم و امید است که عمق تولید را بالا ببریم و به ارزش افزوده بیشتری دست یابیم.

وی ادامه داد: امید است که در خط تولید حوزه پلاسما و تولید انسولین‌های انسانی به خودکفایی برسیم.

محمدی با بیان اینکه در حوزه بیولوژیک به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم و در حوزه ارتباط ژنتیک با اثربخشی داروها نیز مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته ایم، گفت: با همت دانشمندان کشور در این عرصه موفقیت‌های بسیاری حاصل شده است.

وی خاطر نشان کرد: در عرصه تولید داروهای بیولوژیک جزو ۵ کشور اول دنیا قلمداد می‌شویم و امید است که یک روز خودکفایی صنعت دارویی کشور را جشن بگیریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار