| کد مطلب: ۶۰۰۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات اتهام عراقچی / وحید اشتری مشمول عفو نشد

اتهامات عراقچی در حوزه مداخله در بازار ارز نبود، بلکه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی بوده است، بنابراین برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به افرادی که حسب مورد با فعل و ترک افعال‌شان که به موجب قانون قابل مجازات است دستگاه قضائی رسیدگی می‏‌کند و تعارفی ندارد

جزئیات اتهام عراقچی / وحید اشتری مشمول عفو نشد

آرمان ملی آنلاین : جمشید شارمهد با رسیدگی عادلانه دستگاه قضائی در دادگاه صالحه محکوم به اعدام شده است. مسعود ستایشی اظهارداشت: در خصوص تعیین تکلیف کانتینرهای کالا در گمرکات، خودروهای سبک، سنگین و ماشین‌آلات اقدامات زیادی صورت گرفته و تمامی موارد تعیین تکلیف شدند. درآمد اموال تملیکی در استان بوشهر سه هزار میلیارد تومان بود و در گمرکات نیز حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد داشته است. اهم اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در ادامه آمده است:

موضوع گازهای موصوف در میادین نفتی و گازی به‌دلیل ارزش آنها به وزارت نفت تکلیف شده است چرا که این گازها سرمایه یک کشور و ثروت عظیم ملی و دارایی بالفعل وزارت نفت است‏‌ و این تذکرات داده شده و این وزارتخانه از اختیارات در این زمینه در قانون برخوردار است و مورد غفلت واقع شده است و اقدام موثری نشده است و موجب آلودگی شده است.

درباره سما جهانباز، دختر جوان اصفهانی گمشده در شیراز پرونده‏‌ای در شعبه 13 بازپرسی دادسرای شیراز که ویژه رسیدگی به امور جنایی است مفتوح و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و یک نفر با حفظ نام در 24 بهمن سالجاری به اتهام مقید در پرونده دستگیر شده و با صدور قرار تأمین صادره فعلا در بازداشت است. اجازه دهید تا ببینیم تحقیقات به کجا می‏‌رسد هرجا که به نتیجه رسید اعلام می‏‌کنیم‏‌. یک نفر بازداشت شده و اتهام این فرد همان چیزی است که در پرونده مطرح شده و در حوزه آدم‌ربایی است.

ما همه چیز را با دلار می‏‌بینیم و بهتر است بگوییم ارز. ما به کلیه شهروندان این اطمینان را می‏‌دهیم که قوه‌قضائیه آمادگی‏‌ کامل برای همکاری جامع با قوای دیگر در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم و بازگشت ثبات به بازار دارد. در این زمینه هرگونه تخلفی صورت گیرد با سرعت برخورد می‏‌کنیم و کوتاهی نمی‏‌کنیم. چرا که خط قرمز ما رضایتمندی مردم است. نگاه قوه‌قضائیه در این شرایط حساس هم‏‌افزایی است.

در حوزه ارز جلساتی را هیئت دولت به طور مستمر دارند و جلسه غیرعلنی هم در مجلس داشتیم و مصوباتی سران قوا داشتند و تمام اهتمام و برنامه‏‌ریزی در راستای تحقق اقدامات پیشگیرانه و برخورد قاطع با تخلفات است. ان‏‌شاءا... آرامش و رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد.

پرونده حادثه ساختمان متروپل آبادان به اجرای احکام ارجاع شده و در مرحله اجرای حکم قطعی است.

تمام اهتمام و برنامه‌ریزی قوه‌قضائیه برای زندانیان این است که شرایط مطلوب و مناسبی داشته باشند. در حوزه اشتغال زندانیان کارهای ارزشمندی صورت گرفته است و اگر در حوزه زندان کسی ادعایی دارد، مطرح کند و مستند حرف بزند، ما نیز به صورت مستند در مقام پاسخ‌گویی خواهیم بود.

ما دامنه عفو را توضیح دادیم‏‌ و بخش اول مربوط به اغتشاشات اخیر بود که شامل وحید اشتری نبود و بخش دوم درباره محکومان است. نسبت به او پرونده‏‌هایی مطرح است که نسبت به یکایک این پرونده‏‌ها مرجع مربوطه مطابق قانون رسیدگی و تصمیم قانونی اتخاذ کرده است و در این فرایندها تمام رافت و توجه ویژه مقام رسیدگی‌کننده تمسک به تأسیسات ارفاقی بوده است. او تعدادی پرونده دارد و باید مطابق قانون تجمیع شود و بعهده مرجع قانونی صادرکننده حکم قطعی است. آقای وحید اشتری بداند که رسیدگی دستگاه قضائی منطبق با قانون و موازین شرعی است.

پرونده‏‌های وارده به تعزیرات در رابطه با گوشت قرمز در سالجاری بالغ بر 8 هزار و 112 فقره بوده است که به آن رسیدگی شد. در واقع تعزیرات پرونده‏‌های جاری و مانده‏‌ای قبلی را رسیدگی کرد و رقم اعلامی تعزیرات 8 هزار و 210 پرونده بوده که مختومه شده است. پرونده‏‌های تشکیل شده در این زمینه در رابطه با عرصه دام و امور بهداشتی دام و قاچاق و گرانفروشی دام بوده و متخلفان به پرداخت 646 میلیارد و 775 میلیون و 611 هزار ریال محکوم شدند.

اتهامات عراقچی در حوزه مداخله در بازار ارز نبود، بلکه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی بوده است، بنابراین برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به افرادی که حسب مورد با فعل و ترک افعال‌شان که به موجب قانون قابل مجازات است دستگاه قضائی رسیدگی می‏‌کند و تعارفی ندارد. تمامی آحاد جامعه در مقابل قانون یکسان است و این افتخار تشکیلات قضائی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هر کسی که مرتکب جرمی شود حسب مورد با رعایت مقررات اگر قابل تعقیب باشد تعقیب می‏‌شود و حقی از کسی تشییع نخواهد شد.

نتیجه پرونده «جاسوسان فرانسوی» تاکنون اعلام نشده و به محض اعلام، اطلاع‏‌رسانی خواهد شد.

طبق اعلام معاونت قضائی قوه‌قضائیه تا پایان بهمن، بخش عمده‏‌ و حدود 70 درصد کار انجام شده است و دسترسی آسان مردم به حوزه اطلاع‏‌رسانی بوده است و تمهیداتی اندیشیده شده و تلاش می‏‌کنند تا نیمه شعبان فرایند عفو به اتمام برسد. عفو معیاری است و باید پرونده اشخاص با شرایط عفو تطبیق داده شود و در مورد افراد مورد سؤال نیز تا نیمه شعبان مشخص خواهد شد که مشمول عفو هستند یا خیر.

مولدسازی آن چیزی است که منبعث از تدبیر و توجه مسئولان عالی و نظر کارشناسی و مشاوره است. باید متمسک به این ظرفیت شویم و به آن عمل کنیم. دغدغه‏‌ای که وجود دارد، کارشناسی است و ریاست قوه‌قضائیه به این مهم توجه داشتند و نسبت به فرایند کارشناسی در مقوله مولدسازی دغدغه دارند؛ چرا که رکن رکینی در این موضوع است و اگر با رعایت موازین قانونی صورت گیرد، دغدغه کمتر خواهد شد. برای اجرای دقیق این فرایند و موفقیت این اقدام هوشمندانه در حدود مقررات کمک خواهیم کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار