| کد مطلب: ۶۰۰۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد

تا بررسی فوق‌العاده شرایط ارزی مجلس به بررسی بودجه تنفس بدهد / کمیته مشترک دولت و مجلس برای حل مسائل بازار ارز هنوز تشکیل نشده است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به هیئت رئیسه پیشنهاد می‌دهیم یک تنفس در بررسی بودجه سال آینده داشته باشیم تا در یک جلسه فوق‌العاده بازار شب عید و مسائل ارزی و اقتصادی کشور را بررسی کنیم.

تا بررسی فوق‌العاده شرایط ارزی مجلس به بررسی بودجه تنفس بدهد / کمیته مشترک دولت و مجلس برای حل مسائل بازار ارز هنوز تشکیل نشده است

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، شهریارحیدری، درباره اقدامات نمایندگان مجلس برای مدیریت بازار ارز و سکه که این روزها در بی‌ثبات‌ترین حد ممکن قرار دارد، گفت:متأسفانه بازار ارز این روزها باعث شده است فضای اقتصادی، معیشتی و اجتماعی مردم تحت تأثیر قرار بگیرد. هنگامی که دولت ارز را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌بندد و از این طرف می‌گوید ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ ۱۵ هزار تومان عدد شناور ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تا ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومانی است. قاعدتا در چنین شرایطی نه کسی می‌تواند سرمایه‌گذاری انجام دهد و نه تکلیف بازاری(فروشنده) و نه خریدار مشخص است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: فروشنده همه چیز را بر اساس دلار حساب می‌کند و احساس می‌کند اگر جنسی را امروز به یک قیمتی بفروشد، فردا همان جنس را باید به قیمت گران‌تری بخرد و مجددا بفروشد و این حداقل داستان و تبعاتی است که ما امروز مشاهده می‌کنیم.

وی درباره این‌که رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است مجلس یک بسته پیشنهادی به دولت داده است این بسته چیست و چه ویژگی‌های دارد، بیان کرد: دولت و مجلس نشست مشترکی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی داشتند. بسته پیشنهادی قبل از این جلسات بود اما در جلسه جدید قرار شد کمیسیون مشترکی متشکل از مجلس و دولت تشکیل شود و بنشینند هر چه توان و پیشنهاد دارند تجمیع کنند و نهایتاً راهکاری برای بحث ارز داشته باشند.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال هنوز کمیته‌ای تشکیل نشده است زیرا قرار شد اعضای کمیسیون را مجلس انتخاب کند نه رئیس مجلس و پیشنهاد این بود هر تعدادی از دولت در آن کمیته عضو دارد از مجلس هم به همان نسبت عضو داشته باشد. مجلس این آمادگی را دارد، اما دولت تا به حال اقدامی در این زمینه نکرده است.

وی با بیان این‌که قاعدتا این وضعیتی که پیش می‌رود تبعات زیادی را برای بازار دارد، عنوان کرد: مجلس به نظر من یک جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد و یک تنفسی به بودجه دهد و مجدد یک جلسه اضطراری بگذارد چرا که این همه نوسانات در بازار ارز باید مدیریت شود. زیرا مردم برای عید باید قدرت خرید داشته باشند و دیر یا زود هم باید تکلیف این نوسانات مشخص شود؛ چراکه فروشنده با زحمت جنس می‌آورد که بتواند بفروشد، خریدار هم باید تکلیفش مشخص شود جنسی که امروز می‌خرد فردا گران می‌شود یا ارزان؟ در این فضا تصمیم‌گیری فروشنده و خریدار بسیار سخت شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دولت هم گوشش بدهکار نیست. دلیلش هم نه این‌که نمی‌خواهد، بی‌انصافی نباید کرد؛ دولت بسیار تلاش می‌کند و می‌خواهد ارزانی صورت گیرد و بازار مدیریت شود اما توانش را ندارد و چون این توان نیست و از آنجایی که تصمیم گیری بر اساس توان و تجربه است، از این جهت آسیب به فضای اقتصادی و اجتماعی می‌رسد.

وی ادامه داد: مجلس باید یک تنفس در بودجه صورت دهد و به این موضوع بپردازد و انشاالله ما پیشنهاد می‌کنیم که یک تنفسی در بودجه صورت بگیرد که حداقل این کمیته فعال شود. زیرا الان بر خلاف گذشته هم ارز دارند، هم پول فروش نفت بازمی‌گردد و هم درآمدها و مالیات‌ها بیشتر شده است و از این جهت این وضعیت هیچ قابل قبول نیست.

حیدری درباره اعضای کمیته مشترک بین دولت و مجلس گفت: پیشنهاد کمیته مشترک مجلس در نشست با دولت بود و قرار شد یک کمیته مشترک بین دو قوه در مورد بازار ارز، تورم و وضعیت فعلی بازار تشکیل شود. در این کمیته از تیم اقتصادی دولت حضور دارند، اما در نظر داشته باشید افرادی که با تجربه هستند هم کم نیست. بلاخره ما در مجلس وزیر اقتصاد و وزرای مختلف داریم، کارشناسان خوب و افراد با تجربه داریم که این نقطه نظرات و پیشنهادات باید با یکدیگر تجمیع شوند و در نهایت باید تصمیمی گرفته شود که در فضای کنترل ارز نتیجه بخش باشد که به ثبات در بازار برسیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار