| کد مطلب: ۶۰۰۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد

موقعیت رئیس‌جمهور ترکیه پس از زلزله تضعیف شده/ پروژه کاهش تنش با سوریه در کوتاه‌مدت احیا نخواهد شد

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: تا زمانی که جریان مقابل رئیس‌جمهوری ترکیه به یک وحدت نرسد و اختلافات را کنار نگذارد و به کاندیدای واحد و کایزماتیک که ظرفیت رأی‌آوری داشته باشد، نرسد به این راحتی امکان پیروزی ندارد.

موقعیت رئیس‌جمهور ترکیه پس از زلزله تضعیف شده/ پروژه کاهش تنش با سوریه در کوتاه‌مدت احیا نخواهد شد

ایلنا نوشت، رضا عابدی گناباد در تحلیل خبر تأکید رئیس‌جمهور ترکیه بر برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر آن یعنی ۱۴ ماه می‌و در پاسخ به این پرسش که در زمان وقوع زلزله و روزهای پس از آن این پرسش مطرح شده بود که آیا این زلزله به نفع یا به ضرر دولت در انتخابات پیش رو خواهد بود، آیا تاکید رجب طیب اردوغان بر برگزاری بدون تأخیر انتخابات حاکی از اطمینان او به رأی‌آوری است، گفت: پس از وقوع زلزله جنوب ترکیه که همچنان پیامدهایش برای رجب طیب اردوغان ادامه دارد، جریان‌های مخالف دولت تلاش کردند تا دولت را به بی‌کفایتی متهم کنند و تبلیغات بسیار شدیدی را در فضای مجازی به راه انداختند و به نابسامانی‌ها در حوزه امدادرسانی و اقداماتی که هلال احمر ترکیه رقم زده بود و فروش چادرها استفاده کردند اما بالاخره فضای انتخابات با فضای انتخابات متفاوت است. هنوز تا زمان انتخابات فاصله داریم و به مرور از تحولات زلزله کم خواهد شد.

وی ادامه داد: این نکته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که تا زمانی که جریان مقابل اردوغان به یک وحدت نرسد و اختلافات را کنار نگذارد و به کاندیدای واحد و کایزماتیک که ظرفیت رأی‌آوری داشته باشد، نرسد به این راحتی امکان پیروزی ندارد. هرچند الان موقعیت اردوغان تضعیف شده و کل سبد رأی گذشته را ندارد و حتی اگر در این انتخابات پیروز شود قطعا مجبور خواهد شد تا برای تشکیل دولت ائتلاف تشکیل دهد اما تا زمانی که جریان مختلف به ائتلاف و وحدت نرسند، عملیات‌های روانی تنها قادر خواهد بود تا اندکی محبوبیت اردوغان را کاهش دهد اما اگر خواسته باشند تا با تشدد و کاندیدای ضعیف وارد انتخابات شوند، قطعا دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: رئیس‌جمهور ترکیه قطعا کارت‌های خود را برای پیروزی در انتخابات دارد و در حوزه‌های مختلف می‌تواند مانورهایی را در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی برای رأی آوری صورت دهد، وی همچنین چالش تورم، زلزله، نارضایتی‌ها و رقبا را پیش رو دارد اما نکته اصلی این است که در جریان روبه‌روی ایشان شاهد وحدت نیستیم و فعلا در جریان مقابل کاندیدایی که اردوغان را به چالش بکشد، وجود ندارد. البته این نیروهای مخالف دولت اگر بدنه جوانان ترکیه و نیروهایی که رئیس دولتی جز اردوغان ندیده‌اند و بعد سال ۲۰۲۲ به دنیا آمده‌اند و نیروهایی که پس از کودتا دچار نارضایتی شدند و کردها را به میدان بیاورد، شاید بتوانند برای آقای اردوغان مشکلاتی زیادی ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که یکی از پروژه‌هایی که اردوغان برای رأی‌آوری روی آن حساب باز کرده بود موضوع کاهش تنش با سوریه و خارج کردن مهاجران سوری از ترکیه بود تا با رضایت عمومی ناشی از این امر، رأی‌آوری خود را تضمین کند. با توجه به زلزله ترکیه آیا همچنان چنین افقی پیش روی دولت وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه این زلزله در مناطق شمالی سوریه هم اتفاق افتاده به نظر نمی‌رسد شرایط برای گفت‌وگو مهیا باشد. هرچند سوریه هم تلفات زیادی از این زلزله داشته و البته اینکه شخص بشار اسد حتی پیش از زلزله هم هوشیاری سیاسی داشت و نمی‌خواست تا برگ برنده‌ای را برای اردوغان مهیا کند. در نتیجه به نظر می‌رسد این پروژه در کوتاه‌مدت امکان احیا نداشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار