| کد مطلب: ۶۰۰۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

گام آخر قرارداد گازی ایران-پاکستان / شکایت نکنیم همه چیز را از دست داده‌ایم

معاون سابق مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت گفت: ما در این مدت کوتاه یک ساله که زمان داریم، اگر شکایت نکنیم و مراحل قانونی آن طی نشود طرف پاکستانی آزاد می‌شود و ما از نظر حقوقی نمی‌توانیم هیچ اقدامی در مراجع بین‌المللی انجام دهیم.

گام آخر قرارداد گازی ایران-پاکستان / شکایت نکنیم همه چیز را از دست داده‌ایم

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، مهران امیرمعینی درباره شکایت گازی ایران از پاکستان اظهار داشت: در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که طرف پاکستانی تمایل داشته باشد که از ایران برداشت گاز کند و طی این مدت نشان داده که به نوعی زمان می‌خرد، بنابراین مهم‌ترین اقدام شکایت است.

وی تاکید کرد: ما در این مدت کوتاه یک ساله که زمان داریم، اگر شکایت نکنیم و مراحل قانونی آن طی نشود طرف پاکستانی آزاد می‌شود و ما از نظر حقوقی نمی‌توانیم هیچ اقدامی در مراجع بین‌المللی انجام دهیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تصریح کرد: اکنون پاکستان طرح‌های توسعه ال‌ان‌جی را دنبال می‌کند و بنا دارد نیاز خود را از طریق ال‌ان‌جی مرتفع کند، مذاکراتی هم با روسیه برای ساخت خط لوله البته از مسیر دیگری غیر از مسیری که در برنامه صادراتی ایران بوده، داشته است. باتوجه به محدودیت‌هایی که در ارتباط با صادرات گاز برای روسیه بوجود آمده؛ پاکستان می‌تواند یک بازار جذاب برای این کشور باشد و به نوعی اولویت و دست برتر را در صادرات به این کشور خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال نکته مهم در قرارداد گازی تهران-اسلام‌آباد اینکه طرف پاکستانی هیچ اقدام مثبتی در ارتباط با احداث خط لوله برای دریافت گاز از مسیر ایران نداشته است، برای شمال به جنوب خط لوله دارد اما شرقی-غربی نیاز به احداث ۷۰۰ کیلومتر خط دارد تا گاز را به مراکز مصرف خود برساند که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

امیرمعینی گفت: در هر حال اجرایی شدن این قرارداد نیازمند بازنگری در مسیر خط لوله خواهد بود و به نظر می‌آید سخت نباشد، اما در هر حال نکته مهم تعلل طرف پاکستان است. این کشور همیشه ادعا کرده که ایران تحریم است و ما نمی‌توانیم پروژه را تأمین مالی کنیم بنابراین همواره این پروژه به تعویق افتاده است.

وی با بیان اینکه شکایت نتایج مثبتی خواهد داشت، تاکید کرد: در حال حاضر بهترین کاری که ایران می‌تواند انجام دهد اینکه شکایت کند تا مراحل حقوقی را طی کند اگر در فرصت یک ساله این اتفاق نیفتد ایران همه چیز را از دست خواهیم داد.

معاون سابق مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت گفت: رقم جریمه به دادگاه بستگی دارد و بر اساس مفاد قرارداد تعیین خواهد شد.

به گزارش ایلنا، اخیرا مقامات ایران به پاکستان اعلام کرده‌اند تا بهار سال ۱۴۰۳ خط لوله‌ای برای دریافت گاز ایران احداث کند وگرنه با جریمه ۱۸ میلیارد دلاری روبه‌رو خواهد شد.

به گفته یک مقام پاکستانی به نقل از مقامات ایران؛ پروژه خط لوله بخش پاکستانی برای دریافت گاز ایران باید تا فوریه یا مارس ۲۰۲۴ آماده باشد در غیر این صورت اسلام‌آباد باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری پرداخت کند.

دو کشور در سال ۲۰۰۹ یک قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد خط لوله ایران-‌پاکستان تا سال ۲۰۱۴ احداث شود و ایران از ابتدای سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهد و در ازای هر روز تأخیر، پاکستان موظف به پرداخت یک میلیون دلار جریمه خواهد بود.

ایران تا سال ۲۰۱۵ خط لوله انتقال گاز را تا نزدیکی‌های مرز پاکستان احداث کرد، اما پاکستان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا هنوز برای احداث خط لوله از مرزهای ایران تا منطقه نواب‌شاه در ایالت سند اقدام نکرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار