| کد مطلب: ۶۰۰۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد

با کاهش نرخ باروری ایرانیان فاصله کمی با سیاهچاله جمعیتی داریم

رئیس ستاد ملی جوانی جمعیت گفت: نرخ باروری ما الان به ۱.۶۷ کاهش پیدا کرده، فاصله کمی با سیاهچاله جمعیتی داریم و حتی برخی استان‌ها وارد سیاهچاله جمعیتی شده‌اند و مقابله با این امر عزم ملی می‌طلبد.

با کاهش نرخ باروری ایرانیان فاصله کمی با سیاهچاله جمعیتی داریم

آرمان ملی آنلاین ایسنا نوشت، دکتر کاظم فروتن، در نشست خبری اولین رویداد "جایزه ملی جوانی جمعیت"، با تاکید بر اینکه حدود ۶ تا ۷ سال بیشتر فرصت نداریم تا به طور جدی به بحث جمعیت ورود کنیم چراکه بعد از آن پنجره جمعیتی بسته می‌شود، اظهار کرد: بحث جوانی جمعیت یکی از مسائل حساس و کلیدی نظام جمهوری اسلامی ایران است، الان ما در اوج میانسالی هستیم و گرچه هرچه اطرافیان را می‌بینید جوان هستند اما در سال ۱۴۲۰ و ۱۴۲۵ هرچه به دور و بر خود نگاه کنیم سالمند خواهیم دید و خبری از جوان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بحث جمعیت از جمله بحث‌های بسیار حساس است که کشورهای غربی برای کشورهای اسلامی و به خصوص ایران نسخه کاهش جمعیت را نوشته بودند، افزود: در کشور ما در سال ۶۸ برنامه ریزی انجام شد که تا سال ۹۰ نرخ باروری از ۶.۴ به ۴ برسد. در عرض سه تا پنج سال این نرخ باروری به ۴ کاهش یافت. با هجمه بسیار شدید، فرهنگ سازی و تبلیغاتی و محدودیت‌هایی که در این راستا انجام شد، کاری که صورت گرفت در دنیا بی سابقه بود.

فروتن ادامه داد: متأسفانه مسئولین مبتکر این طرح که بانیان تنظیم خانواده بودند حتی پس از رسیدن به نرخ باروری ۴ کماکان روند خود را ادامه دادند و الان با بحران نسل جوان داریم مواجه می‌شویم. در این راستا در سال ۹۳ رهبری سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند و سال ۱۴۰۰ مجلس یازدهم با حضور نمایندگان، قانون جوانی تصویب و ابلاغ شد.

رئیس ستاد ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه یکی از موادی که در قانون جوانی جمعیت پیش بینی شده بود، ایجاد دبیرخانه ستاد ملی جمعیت بود، تصریح کرد: در طول یک سالی که می‌گذرد، ستاد ملی جمعیت سه جلسه با ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل داده است و جلسه چهارم را درخواست ارسال دادیم تا اسفند امسال تشکیل شود. یکی از مصوبات ما در جلسات ستاد ملی، تشکیل قرارگاه های جمعیتی جوانی جمعیت در تمام دستگاه‌ها بود که در اکثر دستگاه‌ها این قرارگاه‌ها تشکیل شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار