| کد مطلب: ۶۰۰۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

طالبان به تهران آمد

طالبان در سفارت افغانستان در ایران مستقر شدند؛ مردانی با لباس محلی آمدند تا دیپلمات‌های کت و شلوارپوش بروند. تنها چند کشور مانند پاکستان، عربستان و امارات حاکمیت طالبان را به رسمیت شناخته‏‌‏‌‏‌اند. در این بین اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه آخرین دیدگاه ایران را در قبال طالبان بیان کرد. امیر عبداللهیان گفت: ما هیات حاکمه فعلی در افغانستان را به رسمیت نشناخته‏‌‏‌‏‌ایم، اما در حوزه‏‌‏‌‏‌های مختلف با هیات حاکمه ارتباط و گفت‏‌‏‌‏‌وگو داریم. 5 اسفند هم شمس‏‌الدین شریعتی، دادستان کل طالبان در راس یک هیات عازم ایران شد.

طالبان به تهران آمد

آرمان ملی آنلاین وزارت امورخارجه افغانستان اعلام کرد که فعالیت‏‌های این سفارت بعد از اعزام دیپلمات‏‌های جدید، با تعهد قاطع در امر خدمت‏‌رسانی به اتباع دو کشور ادامه خواهد داشت. ذاکر جلالی، رئیس اداره امور سیاسی وزارت‌خارجه دولت موقت طالبان بیان داشت: 7 دیپلمات مجرب از کابل به ایران فرستاده شده تا در کنار سرپرست جدید سفارت افغانستان در ایران به فعالیت‏‌های خود ادامه دهند. وی افزود: این تصمیم به‌دلیل جلوگیری از توقف در کارهای سفارت گرفته شده است. به‌گفته ذاکر جلالی، در اکثریت قابل ملاحظه‏‌ کشورهای منطقه سفارتخانه‏‌های افغانستان یا به دیپلمات‏‌های جدید واگذار شده‏‌ و یا دیپلمات‏‌های قبلی از حکومت فعلی فرمان می‏‌گیرند. وزارت خارجه طالبان در بیانیه‏‌ای اعلام کرد: به اطلاع تمامی افغان‏‌های ساکن در جمهوری اسلامی ایران می‏‌رساند که فعالیت‏‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام دیپلمات‏‌های جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‏‌رسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت. به‌گفته این وزارت، تغییر در کادرهای دیپلماتیک، یک امر معمول اداری و حق مشروع هر کشور است. روز یکشنبه به‏‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‏‌ای با رد برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران تأکید کرد: موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی (مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور، ورود نکرده است. در این اطلاعیه تاکید شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شی دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را تحویل نگرفته است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امورخارجه طالبان با اشاره به تحولات سفارت افغانستان در تهران در توییتر خود نوشت: وزارت امور خارجه طالبان به اطلاع تمامی افغان‏‌های ساکن در جمهوری اسلامی ایران می‏‌رساند که فعالیت‏‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام کارمندان و دیپلمات‏‌های جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‏‌رسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت.

واکنش به حضور طالبان در سفارت افغانستان

تحویل سفارت افغانستان به طالبان در تهران واکنش‌هایی به‌همراه داشت. از جمله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: « تحویل دادن سفارت افغانستان در تهران به طالبان، واکنش‏‌های زیادی را برانگیخته است. علاوه بر اصحاب رسانه و فعالان سیاسی داخل کشور، مردم افغانستان نیز از این تصمیم متعجب شده‏‌اند. نظر صریح مردم افغانستان این است که حکومت مورد نظرشان «جمهوری» است و حکومت قوم‏‌گرای طالبان که آرای جمهور را قبول ندارد را هرگز نخواهند پذیرفت. مسئولان و دولتمردان ایرانی باید به این نکته بسیار مهم توجه کنند که حاکمیت گروه طالبان بر افغانستان، موقت است.»

دیپلمات‌های طالبان کجا هستند؟

21 فروردین سال جاری بود که ایرنا نوشت: «سید طیب جواد، سفیر دولت سابق افغانستان در روسیه مدیریت نمایندگی دیپلماتیک این کشور در مسکو را به غروال، کاردار جدید افغانستانِ تحت حکومت طالبان سپرد. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‏‌ طالبان نیز اعلام کرد که دیپلمات و نماینده آنان، سفارت افغانستان را در مسکو تحویل گرفته است.» تاکنون هیچ کشوری، حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته است، اما ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان، چین و روسیه دیپلمات‏‌های طالبان را پذیرفته‏‌اند و حالا ایران هم پذیرای آنها شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار