| کد مطلب: ۶۰۰۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد

فرونشست سالانه تهران به ۲۰ سانتی متر رسید

رییس سازمان نقشه‌برداری اظهار داشت: وضعیت تهران در بحث فرونشست بسیار خطرناک است و نرخ فرونشست در تهران به ٢٠ سانتی متر در سال رسیده‌ است

فرونشست سالانه تهران به ۲۰ سانتی متر رسید

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، علی جاویدانه در نشست خبری امروز با بیان اینکه وضعیت تهران در بحث فرونشست بسیار خطرناک است، اظهار داشت: وضعیت تهران در بحث فرونشست بسیار خطرناک است و نرخ فرونشست در تهران به ٢٠ سانتی متر در سال رسیده‌ است، با این وجود تهران رکورددار فرونشست در دنیا نیست.

وی در پاسخ به سؤال ایلنا مبنی بر اینکه کدام منطقه کشورمان بیشترین نرخ فرونشست را دارد، گفت: در حال حاضر کرمان با نرخ فرونشست ۴٠ سانتی متر در سال بالاترین نرخ فرونشست را دارد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه علت اصلی فرونشست برداشت‌ آب‌های زیرزمینی است، ادامه داد: از آنجایی که برداشت آب در نقاط کشاورزی انجام می‌شود فرونشست خارج شهر است اما امروز فرونشست به پهنه‌های شهری نزدیک شده و با ساخت‌وسازها نرخ فرونشست در حال تغییر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران بیشترین نرخ فرونشست مربوط به منطقه غرب و جنوب غرب است که به سمت جنوب شرق و ورامین کشیده‌ شده است.

جاویدانه با بیان اینکه نقشه جامع فرونشست برای کشور همراه با نرخ فرونشست تهیه شده‌ است، گفت: طبق نقشه فرونشست در حال حاضر ٢٠٠ شهر در تقاطع ١٠ کیلومتری با فرونشست قراردارند و اخیرا در مذاکرات با وزارت راه و شهرسازی با توجه به اجرای پروژه نهضت ملی مسکن و الحاق اراضی به این پروژه از مسئولان این وزارتخانه درخواست کردیم که برای منطقه و سایت ساخت‌وساز از سازمان نقشه برداری استعلام فرونشست بگیرند تا از شرایط منطقه مطلع شوند، تا ساخت‌وساز این پروژه در محدوده فرونشست انجام نشود که مایه آبروریزی شود.

وی درباره لغو ساخت‌وساز پروژه نهضت ملی مسکن به دلیل انتخاب اراضی در محدوده فرونشست افزود: اخیرا با انجام استعلامات فرونشست برای ساخت‌وساز نهضت ملی مسکن در منطقه‌ای در یزد با اجرای این پروژه مخالفت کردیم و اراضی ساخت این تعداد واحد مسکونی تغییر پیدا کرد.

جاویدانه با اشاره به پایش حرکات پوسته زمین از طریق شبکه و ایستگاه‌های ژئودماتیک در کشور گفت: پایش حرکات پوسته زمین و صفحه‌های تکنوتیکی از طریق ایستگاه‌های ژئودماتیک انجام می‌شود و در مجموع ١٢٠ ایستگاه در کشور وجود دارد که در سطح استان تهران ٢۵ ایستگاه فعال است.

وی با بیان اینکه موضوع مهم درباره این ایستگاه‌ها بحث به روزرسانی آنها است، گفت: در حالی که برای ارتقای رصد به ۴۴٠ گیرنده نیاز داریم در حال حاضر در این ایستگاه‌ها ٢٢٠ گیرنده فعال هستند و نیاز حیاتی به نوسازی آنها داریم. در سالهای گذشته جی پی اس‌ها در ایستگاه‌ها در مناطق مختلف و بیابانی رها شده بودند و به این تجهیزات توجهی نمی‌شد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در پاسخ به سؤال ایلنا درباره تهیه نقشه چاه‌های غیر مجازی منابع آبی که باعث فرونشست می‌شوند و رصد این چاه‌ها، اظهار داشت: این موضوع جزو مسئولیت‌های ما نیست اما با تهیه نقشه جامع فرونشست متوجه وابستگی شدید این چاه‌ها با میزان نرخ فرونشست شدیم .

وی تاکید کرد: مناطق درگیر فرونشست در تهران محرمانه است و امکان اعلام آن نیست و مردم را نباید در این باره نگران کرد، کسانی که باید نگران باشند مسئولان هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار