| کد مطلب: ۶۰۰۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

سکوت ناشران مانع از تحول اساسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان است

یکی از ناشران، سیستم انتخاباتی اتحادیه ناشران و کتابفروشان را یکی از ضعف‌های این نهاد دانسته و معتقد است، اتحادیه به تحول اساسی نیاز دارد.

سکوت ناشران مانع از تحول اساسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان است

آرمان ملی آنلاین ایسنا نوشت، دوره چهارساله اتحادیه ناشران و کتابفروشان در روزهای پایانی خود قرار دارد؛ دوره‌ای که با چالش شروع شد و با چالش‌هایی چون شیوع کرونا و بحران ارزی ادامه یافت. اتحادیه در این دوره با مسئله‌هایی چون مشارکت در برگزاری نمایشگاه کتاب، مخالفت جدی و بعد مشارکت در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، فعالیت جدی و بعد سکوت در قضیه قاچاق کتاب و از همه پررنگ‌تر، بحران کاغذ، دست به گریبان بود. ماجرای تخصیص کاغذ دولتی چالشی برای آن‌ها تبدیل شد که ناشرانی معتقدند اتحادیه در ماجرای کاغذ عملکرد بدی نداشت، گروهی هم معتقدند عملکرد قابل دفاعی نداشت و عملا به آبروی اتحادیه و شاخصه‌های نقش‌آفرینی‌اش در حوزه نشر، لطمه اساسی خورد.

حال در آستانه انتخابات دور جدید هیئت مدیره، نیمچه رقابت‌هایی شکل گرفته و ائتلاف‌ها و فهرست‌های انتخاباتی نامزدها هم بروزهایی یافته‌اند اما در این میان چند نکته جالب به نظر می‌رسد. یکی اینکه در ائتلافی، هم دست‌اندرکاران آن ماجرای توزیع کاغذ ارزان دولتی که بعدها انتشار اطلاعات مربوط به آن رنگ و بوی افشاگری به خود گرفت، حضور دارند، هم منتقدان و درواقع نزدیکان به جریان افشاگر علیه دست‌اندرکاران پیشین. یا در میان نامزدها افرادی دیده می‌شوند که در همان ماجرا این پرسش‌ها درباره ایشان مطرح شد که چگونه با وجود آنکه ناشر کتاب‌های کنکور هستند، هزاران بند کاغذ ارزان با ارز دولتی دریافت کردند، درحالی‌که ناشرانی در حوزه عمومی و غیر درسی از گرفتن مایحتاج خود عاجر ماندند، پس چگونه قرار است این افراد به‌عنوان عضو هیئت مدیره، حامی حقوق ناشران غیرمتمول باشند؟

یک نکته دیگر هم در این میان بروز یافته و آن‌هم «مصلحت سکوت» می‌تواند لقب بگیرد. ناشرانی وجود دارند که همواره و ازجمله در گروه‌های مدیران نشر در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مدام در طول سال و درباره هر موضوعی مشغول اظهار نظر هستند اما می‌توان گفت، بیش از ۹۰ درصد آنان برای انجام مصاحبه درباره عملکرد اتحادیه ناشارن و کتابفروشان در دور گذشته و چشم‌انداز دور آینده، سیاست سکوت را اولویت خود دانسته‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار