| کد مطلب: ۶۰۰۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد

قوانین مشکل ندارند، مشکل در مجریان قانون است/خبر تشکیل شورای میانه‌روها صحت ندارد

علی باقری، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مشکل را در قوانین نمی‌بینم، مشکل را در مجریان قانون و اراده‌ای که در کشور برای برگزاری انتخابات استاندارد باید وجود داشته باشد، می‌بینم.

قوانین مشکل ندارند، مشکل در مجریان قانون است/خبر تشکیل شورای میانه‌روها صحت ندارد

ارمان ملی آنلاین ایلنا نوشت: علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سؤال که با توجه به در پیش بودن برگزاری انتخابات مجلس در سال آینده چقدر ضرورت دارد اصلاحاتی در قانون اساسی انجام شود تا ضمن بهبود ساز و کارهای قانونی شاهد مشارکت مردم هم باشیم، گفت: قانون اساسی در حوزه انتخابات، مثل حوزه‌های دیگر نقایصی دارد، از جمله مهم‌ترین آن این است که نظام انتخاباتی ما با نظام حزبی گره نخورده؛ یعنی در نظام سیاسی‌ و در قانون اساسی هم حزب و هم نهاد انتخابات را به رسمیت شناختیم اما این دو منفک از هم هستند.

وی افزود: حزب برای خودش کار می‌کند و انتخابات غیرحزبی برگزار می‌شود. این مهم‌ترین ایرادی است که ما داریم و باید در مجموعه قوانین ما برطرف شود. منتهی تصورم این است که این شرط الزامی، برای داشتن یک انتخابات آبرومند و استاندارد نیست. یعنی ما با همین قوانین موجود به ویژه با قانون اساسی موجود، با تغییر در قوانین عادی حتی مشکل این موضوع را می‌توانیم برطرف کنیم. درست است نظام انتخاباتی و حزبی ما به هم گره نخورده اما قانون اساسی ما این را نهی نمی‌کند، یعنی مسکوت مانده و ما می‌توانیم در قوانین عادی حتی این مشکل را هم حل کنیم.

باقری تصریح کرد: از آن فراتر من فکر می‌کنم مشکل ابتدایی در حوزه برگزاری انتخابات استاندارد شاید به این بحث هم برنگردد و آن معطوف به ایجاد آزادی در حق رأی دادن، انتخاب کردن و انتخاب شدن است. یعنی در آن حوزه‌هاست که حتی با قوانین فعلی اگر تغییراتی را به وجود بیاوریم و با وسعت نظر به شیوه اعمال قانون نگاه کنیم، حتی با این قانون انتخابات هم می‌توانیم انتخابات آبرومندی برگزار کنیم کما اینکه قبلا هم این اتفاق افتاده است. بنابراین من مشکل را در قوانین نمی‌بینم، مشکل را در مجریان قانون و اراده‌ای که در کشور برای برگزاری انتخابات استاندارد باید وجود داشته باشد، می‌بینم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در انتخابات آتی اصلاح‌طلبان حضور پرشور و برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشند، گفت: این موضوع را نمی‌دانم اما به مؤلفه‌های متعددی بستگی دارد که پیش‌بینی آن برای سال آینده از جانب خودم امکان‌پذیر نیست. امیدوارم فقط برگزاری انتخابات استاندارد در سال آینده نوید دهنده یکسری اصلاحات ساختاری در کشور باشد.

باقری در پاسخ به این سؤال که در روزهای گذشته از تشکیل شورای میانه‌روها با حضور آقایان خاتمی، روحانی، ناطق نوری، لاریجانی، سیدحسن خمینی صحبت شده است این موضوع چقدر صحت دارد و آیا قرار است چنین تشکل سیاسی شکل بگیرد، گفت: تا جایی که من مطلع هستم این خبر صحت ندارد. اینکه در آینده شکل بگیرد را نمی‌دانم اما در حال حاضر چنین بحثی وجود ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار