| کد مطلب: ۶۰۲۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

تعطیلی شنبه‌ها در انتظار توافق دولت و مجلس/ وزارت گردشگری همچنان به دنبال افزایش تعطیلات آخر هفته

ماجرای اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته همچنان به عنوان یکی از بحث‌های جنجالی میان دولت و مجلس به شمار می‌رود. مجلس مخالف تعطیلی پنجشنبه‌ها است اما وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهد یک روز دیگر را جایگزین کند.

تعطیلی شنبه‌ها در انتظار توافق دولت و مجلس/ وزارت گردشگری همچنان به دنبال افزایش تعطیلات آخر هفته

آرمان ملی آنلاین مجلس با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد و خواستار جایگزینی شنبه به جای پنجشنبه شد. افزایش تعطیلات آخر هفته طرح وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که با هدف مدیریت زمانی و مکانی سفر در دولت مطرح شد. مجلسی‌های مخالف اعتقاد دارند که تعطیلی پنجشنبه امکان تعاملات بین‌المللی را کم می‌کند چون روزهای تعطیل در کشورهای دیگر به شنبه و یکشنبه ختم می‌شود. برخی از بهارستان‌نشین‌ها، پیشنهاد داده‌اند شنبه جایگزین پنجشنبه شود. پیشنهادی که با موافقت معاونت گردشگری روبه‌رو شده است.

چهار روز تعطیل
تعطیلی پنجشنبه با هدف رونق گردشگری داخلی پیشنهاد علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور است. او پیش از این گفته بود: «به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، برای رونق گردشگری در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، به دولت ارائه و تصویب و در قالب لایحه به مجلس ارسال شد.»
به اعتقاد معاون گردشگری کشور بخش عمده اقتصاد گردشگری کشور مبتنی بر رونق گردشگری داخلی است. افزایش تعطیلی پایان هفته می‌تواند به رونق سفرهای کوتاه مدت ختم شود و موجب رونق مقاصد اقتصادی مبانی اصلی گردشگر فِرست شود. به فرض مثال شهرهای بزرگ ما که ساکنان بسیار دارند همچون شهرکرد که دارای شهرستان‌ها و اماکن گردشگری زیادی در اطراف است، می‌تواند با سفرهای کوتاه مدت به رونق اقتصادی و رشد گردشگری بویژه در حوزه بوم‌گردی ختم شود.
علت مخالفت مجلس تعطیلی شنبه و یکشنبه برنامه تعطیلی کشورهای دیگر است. آنها به تعطیلی جمعه در ایران و برخی دیگر از کشورها اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند اگر پنجشنبه‌ها در ایران تعطیل شود، عملاً ایران چهار روز تعطیلی خواهد داشت و فرصت تعامل خود را با کشورهای دیگر از دست می‌دهد.
محسن پیرهادی، نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی هم موافق تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌هاست. او در توییتر خود تأکید می‌کند با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت، تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها را در کمیسیون اجتماعی مجلس دنبال خواهد کرد. پیرهادی می‌نویسد: «تعطیلی شنبه‌ها به‌ جای پنجشنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش ‌خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت به کمیسیون اجتماعی، پیگیر هردو مطالبه هستم. این امر به بهره‌وری، ارتباطات‌ بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد.»
پیرهادی با بیان اینکه ساماندهی تعطیلات رسمی و همگانی کشور ضرورتی است که باید به آن توجه داشت، می‌گوید: «رویکرد جهانی دو روز تعطیلی آخر هفته، الگوی موفقی بوده است و حتماً پیوستن به این الگوی جهانی اقدامی مؤثر در بهره‌وری نیروی کار و رونق گرفتن گردشگری داخلی است.»
او معتقد است: «باید در نظر بگیریم تبعات تعطیلی پنجشنبه و جمعه بر اقتصاد چیست؟ در حالی که اغلب کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیلات پایان هفته خود اعلام کرده‌اند و قاطبه کشورهای مسلمان در پیروی از این الگو به صورت مشترک روزهای جمعه و شنبه را تعطیلات پایان هفته اعلام کرده‌اند، در این الگوی مشخص ما نمی‌توانیم با تعطیلی روزهای پنجشنبه عملاً چهار روز، خود را از مراودات بین‌المللی محروم کنیم.»
در پاسخ به آنچه مجلسی‌ها گفته‌اند، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی درباره طرح افزایش تعطیلات پایان هفته، با اشاره به پیشنهادهایی درباره تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه به ایسنا می‌گوید: موضوع ما افزایش تعطیلات پایان هفته است تا سفر مدیریت زمانی و مکانی شود، فرقی نمی‌کند این تعطیلی پنجشنبه یا شنبه باشد.
به گفته مصطفی فاطمی، طرحی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدت‌ها پیگیر آن بود تعطیلی پنجشنبه‌ها و به عبارتی افزایش تعطیلات سراسری در پایان هفته تا دو روز بود. اکنون پیشنهادهایی درباره تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه مطرح شده که یقیناً با رویکرد اقتصاد کلان و با توجه به معاملات و تجارت جهانی است، ما روی این موضوع دخالتی نداریم، ولی روی تعطیلات دو یا سه روز پایان هفته تأکید داریم و بجد پیگیر آن هستیم.
او می‌گوید: در بیشتر کشورها تعطیلات پایان هفته سه‌روزه است و ما از آن شرایط خیلی فاصله داریم و عقب هستیم. قطعاً افزایش تعطیلات پایان هفته نه تنها به جهش صنعت سفر گردشگری منجر می‌شود، بلکه به اقامتگاه‌ها و کسب‌وکارهای بومی کوچک در اطراف شهرهای بزرگ کمک می‌کند.
فاطمی درباره آخرین وضعیت این طرح می‌گوید: طرح «دو روز تعطیلات پایان هفته» سال گذشته مصوبه دولت را گذراند و اکنون منتظر بررسی و رأی نمایندگان مجلس است که با توجه به مباحث صورت گرفته ظاهراً کلیت نمایندگان درباره افزایش تعطیلات پایان هفته بحث خاصی ندارند و بیشتر بحث بر سر روز آن است.
ساماندهی تعطیلات با تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها در قالب لایحه دولت با عنوان اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری آذرماه سال گذشته به مجلس تحویل داده شد و اکنون درحالی در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته که بحث بر سر تعطیلی سراسری شنبه به جای پنجشنبه مطرح شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار