| کد مطلب: ۶۰۲۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

وزارت صمت توسط خودروسازان اداره می‌شود/ دولت استیضاح فاطمی‌امین را به موضوع همدلی قوا گره نزند

فاطمی امین قبل از رأی اعتماد گفته بود صنعت خودروسازی داخلی را مدیریت می‌کند اما نه‌تنها این کار را نکرده بلکه الان خودروسازان دارند وزارت صمت را مدیریت می‌کنند نه وزارت صمت خودرسازان را.

وزارت صمت توسط خودروسازان اداره می‌شود/ دولت استیضاح فاطمی‌امین را به موضوع همدلی قوا گره نزند

عصر ایران نوشت، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص برگزاری استیضاح وزیر صمت در جلسه فردا (یکشنبه) مجلس و حواشی به وجود در این زمینه، گفت: یکی از انتقادات جدی و مهم به عملکرد وزیر صمت حوزه خودرو است، با توجه به اینکه دولت اجازه واردات خودرو را دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون مانع از واردات خودرو شد و این باعث شده که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی چندین برابر شود، این مسئله یکی از مهم‌ترین محورهای استیضاح است.

وی ادامه داد: من بعید می‌دانم کسی در کشور از وضعیت بازار خودرو رضایت داشته باشد چه بسا اینکه مقام معظم رهبری هم در یکی از سخنرانی‌های خود مدتی قبل به این مسئله اشاره کردند. متأسفانه وزارت صمت در رابطه با بحث خودرو نه‌تنها کار مثبتی انجام نداده بلکه از زمانی که ایشان تصدی وزارتخانه را برعهده گرفته، قیمت خودرو چندین برابر شده علیرغم اینکه کیفیت خودروها کاهش پیدا کرده است.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات حوزه مسکن و نقش وزارت صمت در این بازار اظهار داشت: یکی از موارد دیگر بحث گرانی مصالح ساختمانی است که قیمت مصالح در طول تصدی وزارتخانه توسط فاطمی امین چندین برابر شده است، این در حالی است که دولت شعار می‌دهد که می‌خواهد در سال یک میلیون مسکن بسازد. با این وضعیت گرانی مصالح آیا واقعا می‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند؟ به نظرم به ۱۰ درصد برنامه خود هم نخواهند رسید.

وی افزود: البته در حوزه مسکن یک مشکل دیگر هم داریم و آن بیمه کارگران ساختمانی است که چند درصد افزایش داشته است. سال گذشته برای هر ۱۰۰ متر واحدی که می‌ساختند نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کردند این رقم امسال به ۲۳ میلیون تومان رسیده؛ یعنی به یکباره بیمه تأمین اجتماعی برای ساخت ساختمان از ۴۰۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون تومان رسیده است، خب این چند درصد می‌شود؟ بنابراین هم در حوزه خودرو هم در حوزه مصالح ساختمانی و بازار مسکن مشکلات جدی داریم.

محمودزاده یادآور شد: ایشان قبل از اینکه رأی اعتماد بگیرد، اعلام کرده بود که من صنعت خودروسازی داخلی را مدیریت می‌کنم و گرانی خودرو را مهار خواهم کرد، در صورتی که نه‌تنها این کار را نکرده بلکه زیر سیطره خودروسازان قرار گرفته است و خودروسازان دارند وزارت صمت را مدیریت می‌کنند نه وزارت صمت خودرسازان را. این شرایط باعث اعتراضات گسترده مردم به گرانی‌ها شده و وزیر باید در این رابطه پاسخ‌گو باشد.

وی تصریح کرد: دولت آقای رئیسی هم باید در رابطه با قیمت خودرو و مسکن، کیفیت خودرو و مصالح ساختمانی که روی بازار مسکن اثرگذار است، پاسخ‌گو باشد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به مشکلات در حوزه‌ معادن عنوان کرد: در حوزه معدن هم مشکلات به‌خصوصی داریم که مهم‌ترین مشکل این است که دچار خام فروشی هستیم و به صورت خام محصولات معدنی خود را صادر می‌کنیم و کشور‌های محصولات خام معدنی را از ما تهیه کرده و فرآوری می‌کنند به نام و برند خودشان صادر می‌کنند. در واقع یک ارزش افزوده چند برابری بدون اینکه منابع طبیعی و زیرساخت خودشان دچار آسیب شود، بدست می‌آورند. این خام فروشی در همین لحظه که صحبت می‌کنیم ادامه دارد و دولت و وزارت صمت نتوانسته نسبت به ایجاد کارگاه‌های فرآوری اقدامی انجام دهد و مواد معدنی همچنان خام صادر می‌شود.

محمودزاده به اشاره به برخی حواشی اخیر در مورد تحویل خودرو به نمایندگان ابراز داشت: بحث خودرو حاشیه‌هایی است که می‌خواهند برای مجلس ایجاد کنند، اگر چنین اتفاقی افتاده مگر حواله خودرو لیست ندارد؟ آن را منتشر کنند تا به اطلاع مردم برسد. ما که هنوز جزو استیضاح‌کنندگان هستیم با ما تماس گرفتند و حضوری آمدند و لابی کردند اما ما روی نظرمان برای استیضاح هستیم و خواهیم ایستاد و از سایر نمایندگان تقاضا می‌کنیم که به این استیضاح رأی مثبت بدهند.

وی ادامه داد: موضوع همدلی بین قوا و کمک‌رسانی تاکنون به خوبی از سوی مجلس دنبال شده است، این همراهی از جانب نمایندگان از زمان رأی اعتماد و شروع به کار دولت آقای رئیسی کاملا ملموس و روشن است و نباید استیضاح وزیر صمت را به این موضوع گره بزنند، گاهی استیضاح برای کنار رفتن یک گزینه ناکارآمد و آمدن یک نیروی توانمندتر هم کمک به دولت است. هدف ما این است که دولت در عمل به شعارهای خود موفق عمل کند و این امر منجر به امیدآفرینی و ایجاد رضایتمندی در میان مردم شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار