| کد مطلب: ۶۰۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی باید حفظ شود

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی باید حفظ شود

آمران ملی آنلاین - به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد انزلی، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از دیدار با عیسی فرهادی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشستی همراه با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، ناظر گمرکات استان و معاون اقتصادی سازمان با فعالین اقتصادی، صنعتگران و تجار گفت‌وگو کرد که در این نشست ۱۰ نفر از نمایندگان بخش خصوصی منطقه و استان گیلان، نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود را بیان کردند.

دبیر انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، اعضای هیئت مدیره شرکت خدمات و عمران شهرک صنعتی، اعضای هیئت مدیره جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه، چند تولید کننده و صادر کننده منطقه، نماینده شرکت های خودرویی و همچنین نماینده شرکتهای خدمات لجستیک و دریایی منطقه آزاد انزلی در این نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل های بخش های خصوصی منطقه عمدتا بر حفظ و تقویت سرمایه‌گذاران، رفع مشکلات مالیاتی و تأمین اجتماعی، نحوه تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و تاکید بر تک نرخی شدن ارز و همزمان شرایط تسویه ارز صادراتی، لزوم بازنگری شرایط سقف و سابقه در زمان ثبت سفارش، تفویض اختیار بیشتر وزارت صمت به استانها و مناطق در خصوص نحوه خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی، تسریع در ابلاغ ایین نامه اجرایی قانون نظام صنفی، مشکلات قطعی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان، ضرورت حمایت بیشتر بانکها از صنعتگران، تعیین تکلیف نحوه واردات خودروهای پلاک مناطق، عدم مداخله سایر دستگاه‌ها در فرایند اداره و صدور مجوزات مناطق ازاد، ضرورت حفظ مزایا و معافیت های پیش بینی شده در قانون مناطق ازاد تاکید داشت.

همچنین در این نشست عنوان گردید سرمایه‌گذاران به امید استفاده از مشوقها در مناطق آزاد اقدام به سرمایه‌گذاری کردند اما این مشوقها از سوی دستگاه‌های خارج از مناطق آزاد درحال حذف شدن است در حالیکه برای فعال اقتصادی حفظ سرمایه موجود مهم است و الان در کشور جذب سرمایه‌گذار جدید اندکی دشوار شده و انتظار است سرمایه‌گذاران موجود در هر شرایطی حفظ شوند چرا که این قشر بهترین سفیران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جدید هستند.

در این نشست وحید طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با ارائه گزارشی از ظرفیت های تولیدی، صادراتی و بندری منطقه آزاد انزلی عنوان نمود که تنها صادر کننده نمونه کشوری استان گیلان در سالجاری از منطقه ازاد انزلی انتخاب شده است و هم اکنون ۱۶۴ واحد تولیدی در منطقه مشغول فعالیت هستند که تعداد قابل توجه‌ای از انان کالاهای تولیدی خود را به کشورهای همسایه صادر می‌نمایند.
وی با برشمردن مزیتهای منطقه ازاد انزلی در حوزه واردات و صادرات و نقش بنادر انزلی و کاسپین در تأمین کالای اساسی کشور از امادگی سازمان منطقه ازاد انزلی در جهت کمک به واحدهای تولیدی کشور برای استفاده از ظرفیت های لجستیکی بنادر منطقه در بخش تسهیل واردات مواد اولیه و صادرات محصولات تولیدی انان خبر داد و عنوان کرد با اتصال خط ریل سراسری به منطقه ازاد انزلی توان رقابتی منطقه در این بخش افزایش خواهد یافت.

صادق برزگر ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل بندر انزلی نیز در این جلسه ضمن برشمردن شرایط ویژه جغرافیایی منطقه و نقش پیمانهای منطقه‌ای خصوصا موافقتنامه اوراسیا در کارکرد منطقه آزاد انزلی از امادگی و همراهی گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت رشد تولیدات منطقه و استان خبر داد.

تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این نشست عنوان نمود برخی مشکلات سرمایه‌گذاران استان گیلان که در جلسات مختلف احصاء شده در حوزه تخصیص ارز و تهیه مواد اولیه می‌باشد و افزود: مستمرا پیگیر رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هستیم و در جلسات کارگروه‌های رفع موانع، تسهیل و رشد تولید و همچنین دیگر کارگروه‌های تخصصی در داخل منطقه و یا استان با همراهی سازمان منطقه ازاد انزلی موضوعات و مشکلات تولید کنندگان منطقه را تاحصول نتیجه دنبال می‌کنیم.
تیمور پورحیدری گفت: در این شرایط سخت اقتصادی تجار و صنعتگران تحریم‌ها مشتاقانه و عاشقانه دنبال تولید هستند باید بتوانیم برای رفع مشکلات تلاش کنیم و خوشبختانه تعامل خوبی بین سازمان منطقه، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منطقه و اداره کل صمت برقرار است.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست اظهار کرد: بخش خصوصی در سال رشد تولید و مهار تورم با سیاست های نظام ودولت همراهی خواهد کرد.

محمد مهدی برادران با اشاره به نقطه نظرات مطرح شده در این نشست مبنی بر کاهش مشوقها برای سرمایه‌گذاران مناطق آزاد انزلی خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.
وی گفت: بخش خصوصی در سال رشد تولید و مهار تورم با سیاست کشور همراهی کرد و مناطق آزاد اگر شروطی در قبال فعالان اقتصادی دارد باید ماهیت خود را حفظ کند و افزود ما نیز از ظرفیت های موجود برای حمایت از واحدهایی تولیدی واجد شرایط بهره خواهیم گرفت.
وی تاکید کرد: باید در تصمیم گیری‌ها از بخش خصوصی نیز نظر سنجی کرد و با هماهنگی این بخش تصمیم سازی کرد.
برادران افزود: باید به فکر تجارت آسان باشیم شاید این امر در سیاست کلان که ایران با تحریم های ظالمانه و دشمنان متعددی روبه‌رو است با دشواریهای بیشتری همراه باشد اما در صنایع عمومی این امکان وظرفیت وجود دارد که نیازهای ارزی خود را تأمین کنیم.

وی همچنین ضمن استقبال از نظرات مطرح شده در این نشست از پیگیری برخی از موضوعات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی منطقه از طریق بانک مرکزی و وزارتخانه های ذی ربط خبر داد.

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به منطقه آزاد انزلی از زیرساختهای بندر کاسپین نیز بازدید کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار