| کد مطلب: ۶۰۲۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پاسکاری‌های دولت و مجلس برای تولد وزارتخانه جدید/ علی محمد نمازی: معلوم نیست تفکیک وزارت صمت هم جواب دهد

مواجهه دولت و مجلس در خصوص برخی مسائل به ماجرایی کش‌دار و تکراری تبدیل شده است. تا دیروز داستان استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت دولت رئیسی در میان بود و پس از کش و قوس‌های بسیار بالاخره استیضاح با 40 امضا اعلام وصول شد.

پاسکاری‌های دولت و مجلس برای تولد وزارتخانه جدید/ علی محمد نمازی: معلوم نیست تفکیک وزارت صمت هم جواب دهد

آرمان ملی آنلاین اما به محض اینکه این اتفاق افتاد به سرعت بحث تفکیک وزارت صمت و ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به میان آمد. سناریویی که سال گذشته نیز نعل به نعل پیاده شد. منتهی با یک تفاوت و آن هم اینکه سال گذشته در جریان نخستین استیضاح وزیر صمت این اتفاق رخ داد و قالیباف در جایگاه رئیس مجلس از تعامل دولت و مجلس برای تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی خبر داد و حتی به این نکته تاکید کرد که دولت فرصت دوماهه‌ای خواسته تا علاوه بر ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی دو وزیر نیز برای وزارتخانه‌های صنایع و معادن و تجارت و بازرگانی معرفی کند. همین مسئله نیز بر استیضاح وزیر صمت تأثیر گذاشت و در نهایت این استیضاح رأی نیاورد و فاطمی‌امین در وزارت صمت ماندگار شد. البته پیش از آن نیز به نظر می‌رسید که پیشنهاد دولت صرفا برای گذشتن از ماجرای استیضاح وزیر بود. چه اینکه چندی بعد موید این سخن از جانب خود دولتی‌ها رسید و بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت در نشست خبری خود اظهار داشت که قرار نیست تغییراتی در دولت صورت گیرد. این شد که بسیاری از نمایندگان نیز از این مسائل تحت عنوان فرار به جلو دولت یاد کردند و در مقاطع مختلف بحث استیضاح مجدد فاطمی‌امین را مطرح نمودند. تا اینکه پس از رفت و آمدها و کش و قوس‌‌های بسیار طی روزهای گذشته این استیضاح اعلام وصول شد. این در حالی است که از هفته گذشته تا کنون بین دولت و مجلس مواضع متغیری در خصوص تعیین تکلیف مسئله تشکیل سازمان بازرگانی یا ارائه لایحه وزارت بازرگانی مطرح شده است. چنانکه دولتی‌ها برای قرار نگرفتن تحت نظارت مجلس به دنبال ایجاد سازمان و مجلسی‌ها نیز برای اعمال نظارت بیشتر به دنبال لایحه در جهت تشکیل وزارت بازرگانی بوده‌اند. نکته این ماجرا اینکه در میانه‌ بسیاری از مشکلات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و... یک سال دولت و مجلس به پاسکاری ماجرای تشکیل وزارت بازرگانی گذشته و به تازگی نیز رئیس قوه مقننه به رئیس قوه مجریه برای ارائه لایحه دوفوریتی برای احیای وزارت بازرگانی نامه نوشته است. امری که هنوز هم معلوم نیست قرار است اجرایی شود یا خیر.


نامه قالیباف به رئیسی
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور برای تدوین لایحه دو فوریتی تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» خبر داد. سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی مجلس و دولت برای حل مسائل مردم و با اشاره به دیدگاه مثبت رئیس‌جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی داخلی که در دیدار مشترک دولت و مجلس مطرح شد، گفت: اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به آیت‌ا... رئیسی ارسال کرده که در آن با اشاره به تشخیص دولت برای تشکیل ساختاری مستقل برای بازرگانی داخلی و تنظیم بازار و دیدگاه رئیس‌جمهور مبنی بر نبود تفاوت بین تشکیل سازمان یا وزارت در این زمینه، از دولت خواسته شده تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه شود. موسوی اضافه کرد: با توجه به موافقت رئیس‌جمهور با تشکیل وزارتخانه، نمایندگان به دو فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی رأی ندادند و به نظر می‌رسد اکثریت نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی داخلی موافق هستند. به همین دلیل در صورت ارائه لایحه دو فوریتی توسط دولت در این زمینه، در سریع‌ترین زمان ممکن شاهد شکل گیری این ساختار جدید خواهیم بود.


دولت لایحه بدهد
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص نحوه تعامل دولت و مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: به اعتقاد من نامه‌ای که آقای قالیباف به رئیس‌جمهور نوشته طبیعی است. به هر جهت وزارتخانه‌ای که در گذشته سه وزارتخانه مجزا بوده و تبدیل به یک وزارتخانه شده و وزیری هم که در این مسئولیت نشسته نتوانسته انتظارات را برآورده کند موجب شده تا مجلس به سمت ایجاد شرایط برای تشکیل وزارت بازرگانی برود. چرا که گستردگی کار صنعت، تولید و تجارت کار بسیار پیچیده و سنگینی است. لذا رئیس مجلس خواسته این نکته را به قوه مجریه منتقل کند که دولت اندیشه‌ای راجع به این موضوع کند. امیررضا واعظ آشتیانی به «آرمان ملی» گفت: راهکار این است که دولت لایحه‌ای برای تفکیک بدهد، اما اگر قوه مجریه تمکین نکند و نمایندگان مجلس به این جمع بندی برسند که تفکیک این وزارتخانه نیاز است می‌توانند این کار را در قالب طرح انجام دهند. وی افزود: در گذشته نیز این طرح را شاهد بودیم و ایجاد وزارت ورزش و جوانان طرح مجلس بود که در زمان آقای احمدی‌نژاد عملیاتی و وزیر مربوطه معرفی شد. این حق نمایندگان مجلس است که یا خودشان طرح دهند یا اینکه از دولت درخواست کنند که لایحه دهد. معاون وزیر صنعت در دولت نهم بیان کرد: مجلس می‌خواهد طرح بدهد و اگر دولت لایحه ندهد قطعا مجلس به همین سمت خواهد رفت.


معلوم نیست تفکیک وزارت صمت هم جواب دهد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با مسائل و حواشی پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی و نوع نگاه مجلس و دولت به این مسئله بیان کرد: امروز در کشورمان شاهد کارهای سلیقه‌ای هستیم و دلیل این کارهای سلیقه‌ای نیز این است که کارها بر اثر نظرات افرادی است که نظرات غالبی دارند. از جمله این نظرات ادغام‌ها و تفکیک‌ها در وزارتخانه‌هایی است که تاکنون انجام شده است. علی محمد نمازی به «آرمان‌ملی» گفت: اساسا هیچ‌گاه هم توجه نکرده‌اند که این ادغام‌هایی که انجام شده هیچ گونه سنخیتی با هم ندارد. دولت همفکر دولت فعلی یعنی دولت احمدی‌نژاد این ادغام‌ها را انجام داده و حال چطور شده که این دولت و مجلس که همسو و همفکر با آن دولت هستند به دنبال تفکیک وزارتخانه‌ هستند؟ وی افزود: حالا فکر می‌کنند اگر به تفکیک روی بیاورند و وزارت بازرگانی را مجددا تشکیل دهند همه چیز درست می‌شود. در حالی که باید به دولت یادآور شد که معلوم نیست این تفکیک‌ها نیز جواب بدهد و باید به سمت وزیر کارآمدتر رفت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار