| کد مطلب: ۶۰۲۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد

اقبال مردم به جریان‌های سیاسی اصولگرا به عملکرد دولت رئیسی بستگی دارد/ لیست قالیباف رقیب جدی برای دیگر جریانات سیاسی اصولگرا در انتخابات مجلس است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: با توجه به اینکه آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس با نمایندگان از نزدیک کار کرده است، حتما لیست ایشان می‌تواند رقیب جدی برای دیگر جریانات سیاسی اصولگرا در انتخابات آینده مجلس باشد. اما در مورد اینکه مردم به جریان‌های سیاسی اصولگرا اقبال نشان بدهند، باید منتظر باشیم که این هم به عملکرد دولت آقای رئیسی بستگی دارد.

اقبال مردم به جریان‌های سیاسی اصولگرا به عملکرد دولت رئیسی بستگی دارد/  لیست قالیباف رقیب جدی برای دیگر جریانات سیاسی اصولگرا در انتخابات مجلس است

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت،حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سؤال که با وجود یکدستی قوا حالا که بحث‌های انتخاباتی میان اصولگرایان شکل گرفته شاهد اختلافات در این جناح سیاسی هستیم. آرایش سیاسی اصولگرایان را در آستانه انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به نظر می‌رسد، اختلافات در جریان اصولگرایی به یک ریشه بسیار مهم و جدی برمی‌گردد که بخشی به دنبال حکومت اسلامی و بخش دیگر به دنبال جمهوری اسلامی هستند. به اعتقاد من، قطعا بدون جمهوری اسلامی و تکمیل آن در همه حوادث براساس قانون اساسی، ما نمی‌توانیم به دنبال برقراری حکومت اسلامی باشیم که مبنای قانون اساسی‌ آن صرفا قرآن است.

وی افزود: این اختلاف بین جناح‌های درگیر در جریان اصولگرایی باعث شده که رقابت‌های سیاسی هم از این نوع تفکر جدا نباشد و یک تعداد در رقابت‌های سیاسی به دنبال حکومت اسلامی با ابعادی که خودشان تعریف می‌کنند و برداشت و قرائتی که از قرآن دارند، باشند. مجموعه‌ دیگر هم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را به عنوان پایه اصلی قرار می‌دهند و می‌گویند تا جمهوری اسلامی برپایه قانون اساسی شکل نگرفته و تکمیل نشود، نمی‌توان به دنبال بحث حکومت اسلامی بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه تصریح کرد: نوع نگاه و قرائت های مختلف، رقابت‌ها را آهسته آهسته به شکل درگیری لفظی و حتی در خیلی از موارد حذفی جلو می‌برد. اگر این دو تفکر تجمیع و با هم همسو نشوند، نه این می‌ماند و نه آن و هر دو از صحنه سیاست خارج خواهند شد. زیرا این نوع نگاه که جمهوری اسلامی را کنار می‌گذاریم و حکومت اسلامی را پیگیری کنیم، هم باعث تضعیف جمهوری اسلامی می‌شود و هم حکومت اسلامی را از ذهن مردم خارج خواهد کرد.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که نگاه کدام حزب اصولگرا به حکومت اسلامی است، گفت: نگاهم این است که جریان جبهه پایداری در همان ابعاد ایدئولوژیکی خاص خود بیشتر به دنبال حکومت اسلامی است و بخشی از جریان اصولگرایان به دنبال جمهوری اسلامی و شکل‌گیری و تکمیل آن هستند. خود من هم معتقدم تا جمهوری اسلامی براساس قانون اساسی تکمیل و به تعالی خود نرسد، حرف زدن از حکومت اسلامی کار اشتباهی است.

وی در پاسخ به این سؤال که این اختلافات در انتخابات آینده به چه شکل می‌تواند قابل کنترل باشد، گفت: اگر همه از رهبری تبعیت کنند، می‌توان این مسائل را حل‌وفصل کرد. اما اگر هرکسی به دنبال قرائت و برداشت خودش از جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی باشد، این درگیری‌های جناحی شدت بیشتری پیدا می‌کند. محور وحدت رهبری است و باید همه تابع رهبری باشند.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که آقای قالیباف در گذشته نواصولگرایی را تعریف کردند و در این میان یکسری از جریان‌های سیاسی با این نظریه و شخص آقای قالیباف به اختلاف خوردند. از نظر شما این اختلافات می‌تواند به عنوان یک رقابت درون‌جناحی در جریان اصولگرایی مطرح شود، گفت: جریان اصولگرایان طیف وسیعی دارند. از نواصولگرایان گرفته تا اصولگرایان سنتی تا جریان معتدل، جریان منتقد، جریان‌های انقلابی، شورای وحدت، شورای ائتلاف‌، گروه‌ها و مجموعه‌هایی که عناوین مختلفی را دارند که هرکدام سبد رأی خاص خودشان را دارند و جامعه همراه خودشان را رهبری می‌کنند. اما این اختلافات تا زمانی که در رقابت‌های سیاسی سالم باشد، اشکالی ندارد اما اگر این اختلافات بخواهد رقابت‌ها را به تنازع و تقابل بکشاند، قطعا هیچ‌کدام از این جریان‌ها نمی‌توانند مدعی اصلی جریان اصولگرایی باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که در گذشته جبهه پایداری به عنوان یکی از طیف‌های جریان اصولگرایی بر سر لیست‌ با برخی از جریان‌های اصولگرایی مثل آقای قالیباف به مشکل خوردند که در نهایت با راهکارهایی این موضوع حل شد. به نظر شما این امکان وجود دارد که اگر این اختلافات ادامه‌دار باشد جبهه پایداری به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند، گفت: با توجه به اینکه آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس با نمایندگان از نزدیک کار کرده است، حتما لیست ایشان می‌تواند رقیب جدی برای دیگر جریانات سیاسی اصولگرا در انتخابات آینده مجلس باشد. اما در مورد اینکه مردم به جریان‌های سیاسی اصولگرا اقبال نشان بدهند، باید منتظر باشیم که این هم به عملکرد دولت آقای رئیسی بستگی دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار