| کد مطلب: ۶۰۲۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

هراس از ائتلاف انتخاباتی لاریجانی – روحانی/ پروژه القای حضور روحانی در انتخابات پس از مدتی فروکش خواهد کرد ؟

برنامه روحانی چیست؟ این سوالی است که معمولا یک یا دو سال پس از پایان کار هر دولتی درباره رئیس‌جمهور آن دولت پرسیده می‌شود، چرا که دانستن سرنوشت شخصیت‌هایی که 8 سال در امور اجرایی تصمیم‌گیر بودند برای جامعه جذاب و با اهمیت است.

هراس از ائتلاف انتخاباتی لاریجانی – روحانی/ پروژه القای حضور روحانی در انتخابات پس از مدتی فروکش خواهد کرد ؟

آرمان ملی آنلاین اکنون هم شایعاتی درباره حضور روحانی درانتخابات مجلس شنیده می‌شود و البته تاکنون تأیید نشده است. روزگذشته محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری گفت: آقای روحانی در آن دیدار تاکید کردند که امسال، سال انتخابات است و از این جهت اھمیت زیادی دارد و باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که علاوه بر اینکه باعث افزایش مشارکت و سرمایه اجتماعی نظام شود، در فضایی پرشور و رقابتی و در کمال امنیت نیز برگزار شود. بنابراین خبرهایی که برخی مطرح می‌کنند، فقط فضاسازی است و عملا هیچ صحبتی مبنی براینکه ایشان به انتخابات ورود کنند عنوان نشد. بعید می‌دانم ایشان بخواهند وارد انتخابات مجلس شوند و تاکنون نیز صحبتی مبنی براین موضوع نشنیده‌ام. وی افزود: باید بگویم که در ۸ سال دولت روحانی نیز به‌صورت مداوم خبرهای دروغی را علیه دولت کار می‌کردند و خبرهای دروغی که اکنون می‌سازند، موضوع تازه‌ای نیست. آنها این همه تبلیغات علیه دولت اعتدال کردند و حالا ببینید در این بیست ماه که دولت را در دست دارند چه وضعیتی ایجاد شده است. تصور می‌کنم باتوجه به عملکردی که اینها دارند، مردم دیگر این صحبت‌ها را از آنها قبول نمی‌کنند.

رمز انتخاباتی اصولگرایان
«حضور روحانی در انتخابات» مدت‌هاست به رمز تخریب میانه‌روها و اصلاح‌طلبان تبدیل شده است. روحانی شخصیتی است که همواره در جایگاه‌های بااهمیت مانند دبیری شورای امنیت ملی و پس از آن ریاست‌جمهوری حضور داشته و نماینده مجلس هم بود، اما بعید به‌نظر می‌رسد که برنامه‌ای برای نمایندگی مجلس داشته باشد، چرا که این جایگاه برای او محدود است. اصولگرایان تندرو با علم به این موضوع از تلاشی برای طرح شایعه حضور روحانی در انتخابات و همچنین تخریب او فروگذار نیستند. خبرگزاری «تسنیم» 22 فروردین نوشت: «در پی نزدیک شدن به آغاز فعالیت گروه‌های سیاسی برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی که 12 اسفند سالجاری برگزار خواهد شد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زده است. تدوین خاطرات دوران ریاست ‌جمهوری حسن روحانی گام اول وی برای ورود به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بود که گفته‌شده وی تأکید کرده است که این کتاب در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شود؛ وی در اقدامی دیگر در نظر دارد به‌همراه برخی مشاوران و نزدیکان خود در کلاب‌هاوس حضور یابد و به‌صورت احتمالا برنامه‌ریزی‌شده به سؤالات مخاطبان با محوریت سیاست خارجی پاسخ دهد. روحانی که جلسات انتخاباتی خود را از چند ماه پیش آغاز کرده است جلسات اخیر خود را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته حضور و نقش‌آفرینی وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی قطعی است. برخی نزدیکان وی گفته‌اند که باید برنامه‌ای منظم برای ارائه یک لیست واحد انتخاباتی با محوریت و حمایت آقای روحانی تدارک دیده شود. وضعیت وخیم حکمرانی در دولت روحانی به‌نحوی بود که وی در سال‌های پایانی دولتش به نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور ایران تبدیل شد و اثرات منفی عملکرد اقتصادی این دولت تا سال‌ها بر سر کشور سایه انداخته است.» یا جهان‌نیوز که نوشت: «دولت روحانی در طی هشت سال نشان داد که متخصص جنگ روانی و مهندسی افکارعمومی است، برای همین به‌جز راه‌انداختن یک سایت انتخاباتی برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب را نیز دور خود جمع کرده تا با طراحی عملیات رسانه‌ای سنگین بتواند خودش را از باتلاق سیاسی بیرون کشیده و در نقش یک منجی ظاهر شود! گفته شده است که این جلسات منظم و هفته‌ای دو سه جلسه برگزار می‌شود در میان اظهارات و تحلیل‌های افراد و رسانه‌های نزدیک به روحانی علت امیدواری وی به بازگشت به قدرت قابل مشاهده است.»

هراس از ائتلاف لاریجانی- روحانی
هراس بیشتر اصولگرایان تندرو از ائتلاف لاریجانی و روحانی است چنانکه جهان‌نیوز نوشت: «علی لاریجانی که این روزها در طبقه دوم ساختمانی سه طبقه در انتهای خیابان فلسطین تهران جاخوش کرده، جدی‌ترین گزینه و جهانگیری گزینه بعدی راست‌میانه برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و محسن هاشمی برای شهرداری تهران پیشنهاد شده است. سابقه پارلمان‌تاریستی حسن روحانی در دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد، از دلایل علم شدن نام او برای انتخابات آتی مجلس است. شانس پایین روحانی برای انتخابات ۱۴۰۴، عامل دیگری است که ریسک سرمایه‌گذاری روی او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی را بالا برده است.» نامه‌نیوز همچنین تحلیل کرد: «تنها جریان اصلاح‌طلبی بودند كه توانستند پیروزی سال ٩٢ را رقم بزنند بنابراین می‌شود پیش‌بینی كرد طرفداران آقای روحانی احتمال دارد به دو بخش تقسیم شوند یك تعدادی به‌ طرف اصلاح‌طلبان بیایند و تعدادی به سمت لیستی كه آقای لاریجانی می‌دهد. ما با یك انتخابات سه یا چهار وجهی مواجه خواهیم بود. جریان اصلاح‌طلب جریان آقای لاریجانی كه ممكن است با اسم و نام رهروان ولایت بیاید، جریان جبهه پایداری و جریان احمدی‌نژاد.» پاسخ به احتمال حضور لاریجانی در انتخابات را باهنر در اواخر سال گذشته بیان کرد: «من با آقای لاریجانی دو سه دفعه جلسه داشته‌ام. ایشان الان هنوز این موضوع را که در انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری ورود کند، انکار می‌کند نه اینکه از عالم سیاست کنار کشیده باشد، اما می‌گوید کمک می‌کنم. ایشان فعال هست اما اینکه راسا کاندیدا شود فعلا انکار می‌کند.»

در نهایت..
در نهایت پروژه القای حضور روحانی در انتخابات که از سوی جناح اصولگرا به‌ویژه پایداری‌ها کلید خورده پس از مدتی فروکش خواهد کرد و چالش‌های این جریان برای انتخابات عیان می‌شود. اکنون سعی دارند با طرح موضوعاتی حول محور اعتدالیون و اصلاح‌طلبان از چالش درون جریانی کاسته شود. البته به‌خوبی می‌دانند در صورت ریاست روحانی بر مجلس دوازدهم دیگر نمی‌توانند مانند مجلس یازدهم طرح‌هایی بدون پشتوانه کار کارشناسی تصویب کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار