| کد مطلب: ۶۰۱۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

مجلسی: نظام بین‌الملل با ۲ بیماری بدخیم آمریکایی و روسی دست و پنجه نرم می‌کند/برنده افشای اسناد پنتاگون، روسیه است/ درز اطلاعات می‌تواند به ضرر اروپا تمام شود/

کارشناس مسائل آمریکا گفت: گناه اوکراین در این مجادله سیاسی - نظامی این است که یک جنگ داخلی را که در آن بازنده بود، به جنگ خارجی تبدیل کرد و حالا وضعیت جنگ به سمت یک نبرد اطلاعاتی پیش رفته است.

مجلسی: نظام بین‌الملل با ۲ بیماری بدخیم آمریکایی و روسی دست و پنجه نرم می‌کند/برنده افشای اسناد پنتاگون، روسیه است/  درز اطلاعات می‌تواند به ضرر اروپا تمام شود/

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، «فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دلایل و پیامدهای افشای اسناد سری پنتاگون درباره جنگ اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بحث افشای اسناد پنتاگون درباره جنگ اوکراین و موج‌سواری رسانه‌ها روی این اسناد شک و شبهه‌های زیادی را در مورد منبع انتشار این سندها به وجود آورده است؛ به گونه‌ای که بسیاری معتقدند این اسناد توسط دستگاه اطلاعاتی روسیه و هکرهای آنها به سرقت رفته است و برخی دیگر معتقدند که این اسناد می‌تواند از سوی ایالات متحده منتشر شده باشد تا به نوعی یک عملیات فریب را علیه روسیه با محوریت اوکراین سر و شکل دهد. فارغ از این مسائل باید پذیرفت که جنگ اوکراین اساساً یک نبرد سخت به حساب می‌آید و هر اقدامی از سوی دولت‌های دخیل در این نزاع صراحتاً مجاز دانسته می‌شود اما به نظرم اگر بخواهیم به صورت فقراتی در مورد افشای اسناد پنتاگون صحبت کنیم، باید بگویم که ما با دو بیماری بدخیم در نظام بین‌الملل روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: بیماری نخست، آمریکایی است که پس از فروپاشی شوروی خود را مالک یک نظام تک قطبی می‌دانست و در این راه تمام سعی و تلاش خود را کرد تا بتواند اوضاع را به صورتی هدایت کند که مسکو از تمامی معادلات کنار گذاشته شود. اینکه ایالات متحده در این راه با چه مصائبی روبه‌رو بوده است، بدون شک رشد چین و ارتقاء جایگاه این کشور در تمام ابعاد، یکی از همین موانع و مصائب به حساب می‌آید. اما بیماری بدخیم دوم، همان بیماری روسی است که با جاسوسی، بدبینی و یک جانبه‌گرایی طی دهه‌های گذشته همراه بوده است. گرچه روسیه بعد از فروپاشی شوروی توسعه پیدا کرده و مردم هم از حیث ذهنی در مورد دنیای جدید و تغییرات آن آماده شده‌اند اما باز هم اوضاع در این کشور مناسب نیست و اعمال فشار بر افکار عمومی و مسائلی مانند بازی پوتین - مدودف از جمله سناریوهایی است که شهروندان روسیه در این مدت تجربه کردند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: این روند به جایی کشیده شد که حالا مسائلی مانند هک کردن و نفوذهای غیر استاندارد در سطح جهانی از سوی روس‌ها و آمریکایی‌ها انتخاب شده است و تمامی این اوضاع و احوال در شرایطی پیش می‌رود که برای آمریکایی‌ها کنترل چین بیشتر از روسیه اهمیت دارد. این در حالی است که جایگاه اروپایی‌ها در ادبیات سیاسی ایالات متحده کاملاً مشخص است اما به هر ترتیب معتقدم که هر دو بیماری را باید کنار یکدیگر قرار داد و سپس صحنه اوکراین را تحلیل کرد. به اعتقاد من، اوکراین با تمام وسعت و ثروتی که در درون خود جای داده است، اگر خود را در ریل توسعه روس‌ها دنبال می‌کرد، قطعاً به این وضع دچار نمیشد.

وی گفت: مسئله اینجاست که روسیه به عنوان یک قدرت که از داشته‌های خود به صورت غیرمجاز علیه همسایگانش استفاده می‌کند به نوعی مقصر اول در جنگ اوکراین به حساب می‌آید و از سوی دیگر رفتار کی‌یف، یکی دیگر از دلایلی است که باعث شد روس‌ها تحریک شوند که در رأس این هرم ولودیمیر زلنسکی قرار دارد که تمام سناریوی ایالات متحده را دنبال و پیاده‌سازی کرد. به هر ترتیب همچنان مشخص نیست که اسناد افشا شده از سوی چه کشوری مورد دستبرد قرار گرفته، اما به‌رغم تکذیب کرملین معتقدم روس‌ها در افشای اطلاعات پنتاگون نقش دارند؛ چراکه اساساً این اقدام در شرایط فعلی می‌تواند برای مسکو یک پیروزی به حساب بیاید. توجه داشته باشید در زمان جنگ، کسب اطلاعات و ایجاد فریب چند جانبه یک اقدام مهم و البته پیش‌دستانه حساب می‌شود و به همین جهت معتقدم روس‌ها در این قضیه دخیل بودند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که در این میان بازهم اروپا و اوکراین متضرر اصلی خواهد بود و ممکن است به دلیل افشای اسناد حیاتی جنگ اوکراین، واشنگتن هم متضرر شود. معتقدم که در این مقطع زمانی، اروپایی‌ها باید تکلیف خودشان را در مورد هماهنگی و همکاری با ایالات متحده علیه روسیه مشخص کنند؛ چراکه آنها خطر را به صورت علنی و مشهود احساس می‌کنند و به همین دلیل است که عملاً درز این اطلاعات یک برنده بیشتر ندارد و آن هم روسیه است. از سوی دیگر باید دید که اسناد منتشر شده تا چه حد حیاتی هستند؛ چراکه ممکن است برخی از این اسناد ارزش چندانی نداشته باشد و حتی احتمال دارد این سندها دستکاری شده باشند. در آخر باید بگویم که گناه اوکراین در این مجادله سیاسی - نظامی این است که یک جنگ داخلی را که در آن بازنده بود، به جنگ خارجی تبدیل کرد و حالا وضعیت جنگ به سمت یک نبرد اطلاعاتی پیش رفته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار