| کد مطلب: ۶۰۱۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

مکرون: اروپا نباید پیرو امریکا یا چین باشد/ اروپا باید به این سوال جواب بدهند آیا به سود ماست که به بحران در تایوان سرعت ببخشیم؟

رئیس جمهوری فرانسه: اولویت ما این است که با برنامه دیگران در نقاط مختلف جهان، همراهی نکنیم. ما چرا باید با سازیی که دیگران آن را انتخاب می کنند همراهی کنیم.

مکرون: اروپا نباید پیرو امریکا یا چین باشد/ اروپا باید به این سوال جواب بدهند آیا به سود ماست که به بحران در تایوان سرعت ببخشیم؟

آرمان ملی آنلاین عصرایران نوشت، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت اروپا نباید پیرو امریکا باشد و باید استقلال خود را از امریکا تقویت کند.

امانوئل مکرون این سخنان را در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لیزیکو Les Echos گفت.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه توضیح داد اروپا در موضوع تایوان نباید وابسته و پیرو امریکا یا چین باشد.
مکرون این مصاحبه را روز جمعه گذشته در هواپیما و به هنگام بازگشت از سفر رسمی چین، اجرا کرد و متن آن روز یکشنبه منتشر شد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه بعد از سفر به چین گفت اروپا نباید پیرو امریکا یا چین باشد

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: بدترین چیز این است که ما اروپایی‌ها این اعتقاد را داشته باشیم که باید در مسئله تایوان، پیرو باشیم یعنی با ساز و برنامه امریکایی و واکنش بزرگنمایی شده چین همراهی و پیروی کنیم.

او خواستار "بیداری اروپا" شد و گفت: اولویت ما این است که با برنامه دیگران در نقاط مختلف جهان، همراهی نکنیم. ما چرا باید با سازیی که دیگران آن را انتخاب می‌کنند همراهی کنیم. در یک مرحله ما باید این سؤال را از خود بپرسیم که منافع ما کجاست. ما نمی‌خواهیم وارد منطق دسته در مقابل دسته شویم.

مکرون در روزهای اخیر به چین سفر کرد. او روز جمعه گذشته در دیدار با شی جی پینگ رئیس‌جمهوری چین به موضوع تایوان هم اشاره کرد.
دولت چین تایوان 23 میلیون نفری را بخشی از خاک خود می‌داند و بارها گفته است هیچ گزینه‌ای را برای بازگرداندن حاکمیت جمهوری خلق چین بر جزیره تایوان از روی میز خارج نمی‌کند.

کاخ الیزه گفت نشست روز جمعه میان سران فرانسه و چین (مکرون و شی) "صریح" بود و مکرون به تراکم بحران‌ها در منطقه توجه دارد و اهمیت می‌دهد.
مکرون اضافه کرد: استقلال استراتژیک، نبرد اروپاست. محدود شدن به دو گانه چین و آمریکا باعث ضرر زمان و ابزارهای تأمین این استقلال استراتژیک اروپا می‌شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: در اروپا به یک تابع و وابسته تبدیل می‌شویم و این در حالی است که ما می‌توانیم قطب سوم باشیم البته اگر چند سال وقت داشته باشیم تا آن را تأسیس کنیم.

وی گفت: امکان دارد در تقویت عناصر استقلال استراتژیک واقعی اروپا و پیروی از سیاست امریکا، تناقض به وجود بیاید. ما در نبرد ایدئولوژیک در اتحادیه اروپا پیروز شدیم. 5 سال قبل می‌گفتیم که حاکمیت اروپایی وجود ندارد.

او همچنین خواستار تقویت صنایع دفاعی اروپایی و سرعت بخشیدن در نبرد برای انرژِی اتمی و انرژی های تجدیدپذیر در اروپا شد زیرا اروپا در زمینه تسلیحات و انرژی به وابستگی خود به امریکا افزوده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه اضافه کرد: اروپا باید به دنبال منافعش باشد نه اینکه دیگران چه می‌خواهند. اروپا باید فشارها را تحمل کند تا به پیرو و وابسته امریکا تبدیل نشود. خطر بزرگ برای اروپا این است که درگیر بحرانهایی شود که بحران هایش نیست و همین موضوع باعث می‌شود اروپا نتواند استقلال خود را بسازد.

مکرون ادامه داد: اروپا باید از تکیه کردن به امریکا کم کند. اروپا نباید به رویارویی میان چین و امریکا بر سر تایوان کشیده شود. اروپایی‌ها باید به این سؤال جواب بدهند آیا به سود ماست که به بحران در تایوان سرعت ببخشیم.

او در این مصاحبه بر نظریه اش با عنوان "خودمختاری استراتژیک اروپا" تاکید کرد. براساس این نظریه اروپا باید به رهبری فرانسه و با استقلال از امریکا، به قدرت سوم تبدیل شود.

مکرون افزود: بدترین اتفاق این است که ما اروپایی باید در موضوع تایوان، پیرو دستور کار امریکا و واکنش بزرگنمایی شده چین باشیم ... اروپا به وابستگی اش به امریکا در زمینه تسلیحات و انرژی افزوده است. اروپا هم اکنون باید بر تقویت صنایع دفاعی اروپایی متمرکز شود.

او همچنین به اروپا پیشنهاد کرد از تکیه به "عبور دلار از مرزهای منطقه ای" کم کند. او گفت: اگر بحران میان دو ابرقدرت بیشتر شود... زمان و منابع مالی برای تأمین استقلال استراتژیک خود را نخواهیم داشت... به پیرو و وابسته تبدیل می‌شویم.

رئیس‌جمهوری فرانسه در گذشته هم گفته بود کشورهای اروپایی باید نقش بیشتری در پیمان ناتو داشته باشند و از تکیه بیش از حد بر امریکا در زمینه امنیت خودداری کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار