| کد مطلب: ۶۰۱۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد

پایان سکوت موسوی‌خوئینی‌ها / مسئول اسیدپاشی به چهره زنان در دهه 60 چه کسانی بودند؟/

پاسخ فرزند موسوی خوئینی‌ها به ادعای محمدرضا باهنر: اسیدپاشی به خانم‌های بی‌حجاب، اصلا سابقه‌ای در دوران امام(ره) ندارد. ولی اگر آقای باهنر نسبت به این موضوع اطّلاعی دارند؛ با ذکر تاریخ و مدرک معتبر اعلام کنند

پایان سکوت موسوی‌خوئینی‌ها / مسئول اسیدپاشی به چهره زنان در دهه 60 چه کسانی بودند؟/

آرمان ملی- : در این روزها بارها درباره اسیدپاشی به چهره زنان بدحجاب موضوعاتی طرح و البته تکذیب شده است. این اقدام غیرقانونی از سوی هیچ نهادی پذیرفته نیست و نیروهای خودسر بعضا برای ایجاد هراس چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند. در اذهان بسیاری از افراد هست که در پاییز سال ۱۳۹۳ چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله با اسید قرار گرفتند .

تلاش برای متهم‌کردن اصلاح‌طلبان
جریانی سال‌هاست در تلاش برای القای موافقت اصلاح‌طلبان با اسیدپاشی بر صورت زنان هستند و روایت‌هایی را بیان می‌کنند که قابل تأمل است. از جمله شخصیت‌هایی که تاکید بر القای اسیدپاشی اصلاح‌طلبان دارد، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است. باهنر در سال 94 گفته بود: «زمانی‌که آقای موسوی خوئینی‌ها دادستان بود، افرادی خودسر بر روی صورت خانم‌های بدحجاب اسید می‌پاشیدند که آقای ناطق نوری آن زمان وزیر کشور بود با عاملان اسیدپاشی برخورد کرد، اما آقای خوئینی‌ها می‌گفت که آنها باید آزاد شوند. بنابراین در فرایند تندروی‌ها ما از هر دو طرف شاهد رفتارهای خودسرانه بوده‌ایم و کسی از این مسئله دفاع نمی‌کند.» باردیگر در سال 1401 جوانان اصلاح‌طلب را هدف قرار می‌دهد و مدعی می‌شود: «آقای خوئینی‌ها آن زمان دادستان کل بود. آن موقع تعدادی از جوان‌های به اصطلاح حزب‌الهی درخیابان ولیعصر(عج) تهران، به «صورت» چند خانم بی‌حجاب اسید پاشیده بودند. آقای ناطق نوری که وزیر کشور بود، این جوان‌ها را بازداشت کرد. آقای خوئینی‌ها که حالا اصلاح‌طلب شده‌، خطاب به وزیر کشور گفته بود که چرا اینها را بازداشت کردی؟ من دادستان هستم و باید دستور آزادی‌شان را بدهی. اینها حزب‌الهی بودند و به وظیفه‌شان عمل کردند. آن روز خودم به آقای خوئینی‌ها گفتم تو دادستان کشور هستی. مهم‌ترین ارزش در این کشور اجرای قانون است. اگر کسی در این مملکت بخواهد سرخود قانون‌شکنی کند، فردا که داری با بنز در خیابان حرکت ‌می‌کنی، جلوی تو را می‌گیرند، پیاده‌ات می‌کنند و می‌گویند تو مسئول هستی، برو سوار موتورسیکلت بشو. تو دادستان هستی. فردا نوبت خودت می‌شود؛ پس‌فردا نوبت دیگری می‌شود. گفتم اگر قانون‌شکنی بشود، اولین فدائیان قانون‌شکنی خود شماها خواهید بود. کسی‌که رفته اسید به صورت مردم ریخته، باید بازداشت شود.» باهنر باردیگر در همان سال گفته بود: «زمانی‌که آقای موسوی خوئینی‌ها دادستان بود، افرادی خودسر بر روی صورت خانم‌های بدحجاب اسید می‌پاشیدند که آقای ناطق نوری آن زمان وزیر کشور بود با عاملان اسیدپاشی برخورد کرد، اما آقای خوئینی‌ها می‌گفت که آنها باید آزاد شوند. بنابراین در فرایند تندروی‌ها ما از هر دو طرف شاهد رفتارهای خودسرانه بوده‌ایم و کسی از این مسئله دفاع نمی‌کند.» همچنین در ایام دهه فجر سال ۱۴۰۱ گفت‌وگوی برنامه «حضور» با محمدرضا باهنر منتشر شد. باهنر طی آن برنامه مطالبی را در خصوص دستور آزادی افراد اسیدپاش به زنان توسط دادستان وقت کل کشور آیت‌ا... سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها مطرح کرده بود.
فرزند پاسخ داد
بالاخره سکوت شکست و دیروز فرزند آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها به اظهارات باهنر پاسخ داد که در بخشی از آن آمده است: «آیت‌ا... سیّدمحمّد موسوی خوئینی، از سوی امام خمینی(رض) به‌سِمت «دادستان کلّ کشور» و عضویت در «شورای‌عالی قضائی» منصوب شدند. مدیریت دستگاه قضائی بر عهده‌ «شورای‌عالی قضائی» بود و دادستان کلّ کشور، نه مسئولِ دستگیری یا آزادیِ اشخاص بود و نه چنین اختیاری داشت. آقای باهنر پس از سه دهه حضور در قوّه‌ قانون‌گذاری، نباید از این نکته غفلت می‌کردند. به‌رغم جست‌وجو، اسیدپاشی به خانم‌های بی‌حجاب، اصلا سابقه‌ای در دوران امام(ره) ندارد. هرچند تغییری در موضوع نمی‌‎دهد، ولی اگر آقای باهنر نسبت به این موضوع اطّلاعی دارند؛ با ذکر تاریخ و مدرک معتبر اعلام کنند.»

چالش موسوی خوئینی‌ها و هاشمی
نکته قابل تأمل آنجاست که موسوی‌خوئینی‌ها هم به نقد مواضع آیت‌ا... هاشمی درباره حجاب می‌پردازد. به‌عنوان نمونه در سال 97 مدعی شده بود: «در مورد برخورد با خانم‌ها که بدحجاب بودند. ایشان در نمازجمعه گفت باید زندان مختص زنان درست کنیم به شکلی که نگهبان و همه عوامل آن زن باشند. خطبه‌های نمازجمعه ایشان را در دهه ۶۰ بخوانید سوپر رادیکال‌ بود.» تغییر رویکرد افراد در گذر زمان قابل کتمان نیست و البته عجیب و پدیده منفی هم قلمداد نمی‌شود بلکه بعضا مثبت و در مسیر همراهی با جامعه است. آیت‌ا... هاشمی اظهارات زیادی درباره حجاب داشتند به‌عنوان نمونه تصریح کرده بود: «مثلا همه مصیبت جامعه را در این می‌دانند که چرا چند تا زن اینگونه در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند. البته زنان باید حداقل حجاب را رعایت کنند. ولی بقیه مسائل اصلی جامعه چه می‌شود؟ حق‌النّاس در مال، جان، آزادی و... همه حقوق انسان وجود دارد. باید سطح فکر جامعه را به بالاتر از این مسائل هدایت کنیم.» برخی دیگر هم هستند که از حجاب به‌عنوان ابزار هجمه به هاشمی استفاده می‌کردند مانند ابراهیم فیاض که مدعی است: «همان کاری که آقای هاشمی رفسنجانی شروع کرد یعنی او و دولت غرب گرایش حجاب را کم کردند و خانواده از بین رفت، طلاق زیاد شد، آرامش اجتماعی در خانواده از بین رفت، سلول اجتماعی که خانواده است، دچار بحران شد. در نتیجه اینکه جامعه دچار بحران شد، بدتر از همه زنان دچار بحران شدند، ازدواج را از دست دادند.» محسن هاشمی اما در دفاع از مواضع پدر می‌گوید: «آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، چه در موضوع حجاب و چه در سایر امور دینی معتقد به اجبار نبود. او در معرض تکامل و تحول و تغییر بود و از تغییر هیچ ترس و ابایی نداشت. در دهه نخست انقلاب و شرایط جنگ، فضای شور انقلابی جامعه، اقتضای یک نوع رفتار اجتماعی و عرف را داشت که یکی از مظاهر آن هم حجاب بود، این به‌عنوان یک خواست اکثریت جامعه و امرعرفی بود و ایشان هم طبیعتا تابع عرف بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار