| کد مطلب: ۶۰۱۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد

مردم از راست و چپ عبور کردند چون کارآمدی نداشتند/ بپذیریم برخی افراد بعد از انتخابات رنگ و لعاب‌شان تغییر می‌کند/ برخی از مسئولین نوع ادبیات‌شان آرام‌بخش نیست/

فعال سیاسی اصولگرا گفت: ما امروز شایسته‌سالاری را زیرسوال بردیم. این اتفاق از گذشته بوده و تا امروز هم است، ما افراد توانا را خانه‌نشین می‌کنیم و به افراد ناتوان میدان می‌دهیم. کیف‌کشی و کت‌کشی را محقق می‌کنیم و من به عنوان یک مطالبه‌گر و یک کنش‌گر می‌گویم اگر بنا است که کشور یک جهش جدی داشته باشد که از شرایط الان بهتر باشد، راهش فقط انتخاب مدیران توانا است.

مردم از راست و چپ عبور کردند چون کارآمدی نداشتند/ بپذیریم برخی افراد بعد از انتخابات رنگ و لعاب‌شان تغییر می‌کند/  برخی از مسئولین نوع ادبیات‌شان آرام‌بخش نیست/

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سؤال که سال جدید، سال برگزاری انتخابات ملجس است، چه اقداماتی باید برای آشتی ملی و افزایش مشارکت مردم شکل بگیرد و همچنین چقدر ضرورت دارد تا حاکمیت فرصت حضور همه افکار و سلایق را فراهم کند، گفت: تجربه نشان داده اگر احیانا تعدادی از مردم در انتخابات شرکت نکنند، در حقیقت ضرر را ابتدا به خودشان زدند و دیگر بهانه‌ای نمی‌توانند داشته باشند که چرا برای مجلس فلان افراد انتخاب شدند و چرا برای ریاست جمهوری فلان فرد انتخاب شده است. در سرنوشت کشورمان باید با بگومگوها تفاوت قائل شویم.

وی افزود: نگاه که می‌کنیم می‌بینیم در راهپیمایی ۲۲ بهمن مردم حضور جدی از خودشان نشان می‌دهند. چون مردم فارغ از هیئت دولت‌ها و فارغ از گروه‌های سیاسی و همه این مسائل کشورشان را دوست دارند و برای آرمان‌های کشورشان احترام قائل هستند. اینکه عده‌ای بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اولین ضرر را به خودشان متوجه می‌کنند و نکته مهم‌تر اینکه شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که سختی‌ها متحمل شود. ما برای اینکه یک انتخابات پرشور و همراه با پویایی داشته باشیم، حضور حداکثری مردم را لازم داریم. البته در کشورهای اروپایی ما گاها می‌بینیم زیر ۵۰ درصد مشارکت دارند. یعنی اینگونه نیست که در تمام دنیا ۱۰۰ درصد یا ۷۰ و ۸۰ درصد پای صندوق رأی بیایند. اصلا چنین اتفاقی پیش نمی‌آید. کشورهایی که دم از دموکراسی و آزادی و مسائل مختلف که صرفا یک شعار است می‌زنند، مشارکت‌هایشان تا ۳۸ و ۴۰درصد است.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: ما متفاوت هستیم یعنی می‌گوییم کشوری هستیم که آرمان داریم و می‌خواهیم مستقل باشیم. نکته‌ای که امروز تأثیر منفی دارد جنگ رسانه‌ای است که ما با آن درگیر هستیم. یعنی دنیا بالاخص اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در بخش رسانه سرمایه‌گذاری کردند تا مردم ما را تحت‌تأثیر قرار دهند. در این اغتشاشات اخیر هم شاهد این اتفاق بودیم که حتی دست سفرای کشورهای مختلف در این قضیه کاملا آشکار بود و آنها حتی در کف خیابان حضور پیدا کردند و لذا آنها با ما جنگ رسانه‌ای می‌کنند. مردم باید مسائل کشور را با مسائل حزبی، گروهی، تشکیلاتی یا اختلافات سلیقه‌ای که وجود دارد تفاوت قائل شوند. شما نگاه کنید در طیف اصلاح‌طلب مرتب دارند حرف می‌زنند و برخی از آنها پمپاژ یأس می‌کنند، دیگر کجای آن گفتمان است. این پمپاژ یأس می‌تواند بر بخشی از مردم تأثیرگذار باشد. ما نمی‌گوییم دولت بی‌نقص است، این دولت دارای نقص‌های زیاد است و اگر ادعا کند که هیچ نقصی ندارد، به بیراهه رفتن است.

واعظ آشتیانی افزود: دولت هم به نوبه خود یکسری مشکلات دارد و در عین حال خدماتی هم داشته است. در همین حوزه دیپلماسی سیاسی هم که بخواهید نگاه کنید، اتفاقاتی که در منطقه رقم می‌خورد و رابطه‌های سیاسی که برقرار می‌شود، همه کمک می‌کند. البته برخی دولت‌ها کاری کردند یعنی سازی را در گذشته زدند که صدای آن امروز درآمده و این را نباید پنهان کرد. البته به این اعتقاد ندارم که هر اتفاقی را هر دولتی به دولت قبلش تسری دهد. ولی برخی دولت‌ها بنا به دلایل خاص خود سازهایی را زدند که صدایش در آینده بیرون می‌زند. این یک واقعیت است و ما نباید آن را فراموش کنیم و در عین حال این‌گونه نباشد که برخی از دولت‌های گذشته خودشان را قهرمان قلمداد کنند. الان شما نگاه کنید آقای احمدی‌نژاد چرا صدایش گاهی درمی‌آید؟ به دلیل اینکه دولت آقای روحانی رویش را سفید کرد، یعنی عملکرد او به گونه‌ای بود که ایشان فکر کرد که دولت بسیار موفقی نسبت به ایشان بوده و امروز آقای رئیسی عملکردش از بعد اقتصادی کاری کرده که دولت آقای روحانی فکر می‌کند که خیلی در حوزه اقتصادی موفق بوده است.

وی تصریح کرد: من خودم اعتقاد به این دارم که ما در یکسری موارد چه در حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نباید همه چیز را به دولت‌های قبل‌مان تسری دهیم و تلاش‌مان بر این باشد که از دولت‌های ما بیاموزند، حداقل از دشمنان‌مان یاد بگیرند که آنها در اصول با هم هیچ‌ اختلافی ندارند، در فرعیات با هم اختلاف دارند. ما در اصول با هم اختلاف داریم و فرعیات را کنار گذاشتیم. ما اگر از دشمنان‌مان یاد بگیریم که دولت‌هایشان به طور دوی امدادی گوی را به همدیگر تحویل می‌دهند، آن بخشی که کارآمد نبوده دولت جدید آن ناکارآمدی را تبدیل به کارآمدی می‌کند. ما این موضوع را خوب یافت نکردیم و اگر این اتفاق‌ها را خوب یافت کنیم، می‌توانیم بگوییم اثربخشی داریم.

وی تصریح کرد: علت اینکه بخشی از مردم ناراحت هستند برمی‌گردد به نوع گفتمان و ادبیاتی که در حوزه سیاسی کشور اتفاق می‌افتد، گروه‌های سیاسی و یا برخی از مسئولین نوع ادبیات‌شان به گونه‌ای است که آرام‌بخش نیست. نمی‌خواهم بگویم اصلاح‌طلب‌ها این‌گونه هستند اما شما رصد کنید در رسانه‌های مختلف برخی پمپاژ ناامیدی در جامعه انجام می‌دهند و صحبت‌هایی می‌کنند که برای صحبت‌های خودشان ادله و مدرک ندارند و فکر می‌کنم قوه‌قضائیه با این مسائل از جهت مر قانون جدی برخورد نمی‌کند. مگر می‌شود در کشوری در رسانه‌ رسمی و مکتوب و فضای مجازی مطالب و مسائلی را مطرح کنند که مدرک ندارند. در دنیا در همین کشورهای اروپایی که ادعای دموکراسی و آزادی می‌کنند اگر کسی حرف بدون مدرک بزند، شما ببینید چطور با آنها برخورد می‌کنند و مورد محاکمه قرار می‌دهند.

واعظ آشتیانی تصریح کرد: ما که نباید پمپاژ یکسری ناامیدی را در مسائل مختلف داشته باشیم. بله، هم دولت آقای رئیسی و آقای روحانی و همه دولت‌ها نواقصی داشتند و انتقاد به آنها وارد است اما نوع ادبیات ما باید به گونه‌ای باشد که هم مجلسی‌ها که به عنوان نمایندگان مردم هستند، مطالبه‌گری درست کنند و مردم به اعتراض وادار نشوند، هم صاحبنظران در حوزه‌های مختلف و هم کارشناسان، سیاستمداران، هرکسی در حوزه‌های مختلف باید ضمن نقد مسائلی که وجود دارد آنجاهایی که اتفاق مثبت می‌افتد آن را مطرح کنند. اینکه نمی‌شود دائم برویم سراغ اینکه ضعف‌ها را بگوییم. ضعف در همه‌جا است، در تمام دنیا است. اما اینکه فقط بخواهیم ضعف‌ها را نگاه کنیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم مردم‌ خودمان را به آرامش برسانیم، ما باید اول از خودمان شروع کنیم و بعد زمینه گفت‌وگوی لازم را فراهم کنیم، فضای رسانه‌ای را در حوزه‌های مختلف برای آحاد مردم فراهم کنیم. تمام مشکلات ما این است که ما در بخش تحزب مشکل داریم، ما اصلا حزب کارآمد نداریم و به این دلیل همین وضعیت برای ما وجود دارد. ما اگر حزب‌ مقتدر داشته باشیم که مردم را همسو با خودشان کنند آن موقع می‌توانیم بگوییم که ما می‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم که مردم براساس تئوری‌هایی که احزاب‌شان دارند تابع آنها حرکت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما احزاب سیاسی در مناسبات اخیر چه جایگاه و تأثیرگذاری داشتند، گفت: اعتقادم این است که احزاب هیچ تأثیری نداشتند و مردم از راست و چپ عبور کردند چون کارآمدی نداشتند، وقتی احزابی هستند که اعضایشان در یک فولکس جمع می‌شوند، دیگر بیشتر از این انتظاری نیست. مردم خودشان تصمیم می‌گیرند. مگر احزاب گفتند که مردم ۲۲ بهمن بیایند؟ مردم خودشان آمدند. کدام حزب آنقدر اقتدار داشت که بگوید نیایید بیرون؟ حالا برعکس را ما می‌گوییم، هیچکس؛ این مردم هستند. حالا ما می‌خواهیم برای مردم یک انسجام تشکیلاتی فراهم کنیم، باید احزابی داشته باشیم که حرف دل مردم در آن احزاب باشد. احزاب هم کارشان فقط کار سیاسی نباشد. شما نگاه کنید تمام احزاب‌مان سیاسی حرف می‌زنند، یعنی از بعد فرهنگی، اجتماعی، جامعه‌شناسی، اقتصادی خودشان را محروم کردند. جالب است که حرف‌های اقتصادی را آدم‌های سیاسی می‌زنند. یعنی اگر احزاب ما احزاب سازمان‌یافته باشند، هرکدام می‌توانند یک دولت داشته باشند، یعنی اگر این حزب برنده شد، دولت آماده داشته باشد نه اینکه تازه وقتی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، دنبال وزرای اجاره‌ای و تحمیلی بروند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: ما مشکل احزاب داریم، ما احزاب منسجم، سازمان‌یافته‌، هدف‌دار و برنامه‌دار که بخشی از مردم را همسوی خود کنند و اگر جایی صلاح دیدند مردم را به صحنه بیاورند چه برای مطالبه‌گری و چه برای دفاع از حقوق کشور بتوانند این قدرت را داشته باشند، نداریم. ما کدام حزب و جریان را داریم که این قدرت را داشته باشند و بتوانند این کار را کنند؟ به اعتقاد من، ما حزب و گروه و جریانی به این معنا نداریم. فرمایش مقام معظم رهبری است که گفتند مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور داشتند. مردم با توجه به عرق و علاقه‌ای که به انقلاب، نظام، ولایت و رهبرشان دارند، ترغیب می‌شوند و در خیابان‌ها حضور جدی پیدا می‌کنند و اگر سیلی محکم ۲۲ بهمن برای آمریکا و اروپا نبود، شما مطمئن باشید امروز جفتک‌پرانی‌های زیادی هم داشتند.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سؤال که علت این نقص‌ها چیست که احزاب حضور جدی و تأثیرگذار ندارند و شما این نقص را در شخصیت‌های سیاسی که در احزاب حضور دارند می‌بینید یا احزاب اصلا جایگاهی در سیستم حاکمیتی کشور ندارند، گفت: برخی‌ برمی‌گردد به اینکه برخی افراد سیاسی کاریزمای لازم را ندارند. برخی‌هایشان هم رفتارهایی از خودشان نشان دادند که دیگر برای مخاطب قابل توجه نیست. بعد این موضوعی که شما اشاره کردید موضوع خیلی مهمی است و باید آسیب‌شناسی شود. چرا؟ چه اتفاقی افتاده که جریان‌های سیاسی حتی افراد کاریزماتیک به آن معنا ندارند؟ شاید ما در دهه‌های گذشته افراد کاریزماتیک داشتیم که به رحمت خدا رفتند. همان‌طور که ما در پروژه‌های مختلف به افراد دارای کاریزما نیاز داریم.

وی افزود: من اعتقادم این است که احزابی که مطالبه‌گر باشند، قبل از اینکه منافع حزبی و تشکیلاتی‌شان را داشته باشند، می‌توانند قاطبه‌ای از مردم را دور خودشان جمع کنند و مطالبه‌گر باشند. اگر مطالبه‌گر نباشند و بخواهند فقط مردم را دور خودشان جمع کنند، مثل اروپا و آمریکا می‌شوند. آنها احزاب قوی دارند اما آنقدر که کار تشکیلاتی و حزبی و منافع حزبی انجام می‌دهند، مطالبه‌گری نمی‌کنند.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سؤال که در نبود احزاب قوی، در همین اعتراضات اخیر برخی سلبریتی‌ها به عنوان فعالان سیاسی وارد صحنه شدند و خودشان را به عنوان نماینده مردم معرفی کردند که به دلیل عدم‌اشراف به مسائل سیاسی و منافع ملی این موضوع به طور جدی پیگیری نشد و اتفاقات خوشایندی هم نیفتاد. به نظر شما چقدر ضرورت دارد تا نقش احزاب تقویت شود چیست، گفت: بنده نظر شخصی‌ام را راجع به سلبریتی‌ها می‌گویم. اینها نبودند که این کارها را می‌کردند، اعتقادم این است که رسانه‌های بیگانه کمک‌شان می‌کردند. اکثر مطالبی که وایرال شد، توسط ربات‌ها انجام می‌شد. شما فکر نکنید مردم به یک هنرپیشه و خواننده اقتدا کردند، این موضوع در حقیقت توهین به فکر و اندیشه مردم می‌شود که شما فکر کنید یک خواننده‌ای که اوضاعش معلوم است یا هنرپیشه‌ای که چه مرد و چه زن سبقه‌اش مشخص است، مردم تابع آنها بودند این نیست و فکر کنم این توهین به شعور مردم می‌شود.

وی افزود: برخی از مردم انتقاداتی داشتند، طبیعی است و چه بسا برخی انتقادات در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... هست و نمی‌شود آن را انکار کرد. افراد با شرافت هم در بین هنرمندان هستند که قابل احترام هستند و مردم هم دوست‌شان دارند و شکی در این هم نیست ولی اینکه شما فکر کنید کسانی که سابقه‌های زیاد مناسبی نداشتند و یکسری مسائل را مطرح کردند مورد وثوق مردم هستند، این جای حرف و سخن را بیشتر می‌کند.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سؤال که برای افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم و همچنین پر کردن شکاف موجود بین حاکمیت و مردم چه اقداماتی باید از سوی مسئولین انجام شود گفت: در یک کلام به شما بگویم کارآمدی. کارآمدی در کنار انتخاب مدیران توانمند اتفاق می‌افتد. اجرای کار فقط با عملکرد مثبت توسط افراد ضعیف را نمی‌توانیم عملیاتی کنیم، با افراد ناکارآمد، غیرمتخصص و بی‌تجربه نمی‌توانیم کارآمدی را محقق کنیم. توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی، پایین آوردن نرخ بیکاری، توسعه کشور، پیشرفت کشور، هرچیزی که ما از آن یاد کنیم را فقط با انتخاب مدیران توانا می‌توان محقق کرد. ما امروز شایسته‌سالاری را زیرسؤال بردیم و زائل کردیم. این اتفاق از گذشته بوده و تا امروز هم است، ما افراد توانا را خانه‌نشین می‌کنیم و به افراد ناتوان میدان می‌دهیم. کیف‌کشی و کت‌کشی را محقق می‌کنیم و من به عنوان یک مطالبه‌گر و یک کنش‌گر می‌گویم اگر بنا است که کشور یک جهش جدی داشته باشد که از شرایط الان بهتر باشد، راهش فقط انتخاب مدیران توانا است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم یک یا چند وزارتخانه بزرگ را به افراد ناشی، ناکارآمد و بی‌تجربه بسپاریم و بگوییم در کنارش افراد توانا می‌خواهیم قرار دهیم. اینها بهانه است چون فرد ناتوان افراد ناتوان‌تر از خودش را انتخاب می‌کند. من از گذشته این انتقاد را داشتم و هنوز هم دارم، فرقی نمی‌کند دولت آقای رئیسی، روحانی و یا دیگران باشد. اگر موضوعی که عرض کردم که شاه‌کلید همه مشکلات است و شایسته‌سالاری در رده‌های مختلف انجام بگیرد، ما شاهد پیشرفت خواهیم بود و این پیشرفت باعث رضایتمندی مردم می‌شود و مردم احساس می‌کنند اتفاقات خوب می‌افتد و این اتفاقات خوب باعث می‌شود مردم مشارکت‌شان بالا برود.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: شفاف‌سازی از مقولات مهم است. ما نمی‌توانیم برای یک گروهی شفافیت بخواهیم و برای یک گروه دیگر شفافیت نخواهیم. برای یک گروه از خطاها چشم‌پوشی کنیم و برای یک گروه خطاها را زیر ذره‌بین ببریم. شفافیت لازمه یک مدیریت موفق است. ما اگر بتوانیم موضوع مدیریت در کشورمان به را لحاظ انتخاب از روی شایسته‌سالاری به درستی نهادینه کنیم، بخش قابل توجهی از تنش‌هایی که امروز در کشور وجود دارد را شاهد نخواهیم بود. من واقعا تعجب می‌کنم، چندی پیش در یونان یک قطاری برخورد کرد و چند نفر کشته شدند، وزیر حمل‌ونقل آن کشور استعفا می‌دهد، اما در کشور ما قطار تصادف می‌کند یک مسئول جزء هم استعفا نمی‌دهد. تفاوت در این است، استعفا داده نه اینکه آن وزیر مستقیم تقصیرکار بوده، بلکه به احترام افکار عمومی و برای آلام ناراحتی مردم و افکار عمومی استعفا می‌دهد. اینها موضوعات مدیریتی است که ما باید خوب به آنها توجه کنیم و این‌گونه نباشد که به سمت و سویی برویم که ناراحتی‌ها را روز به روز بیشتر کنیم.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سؤال که این شایسته‌سالاری باید به چه شکلی صورت بگیرد؟‌ ما در انتخابات گذشته دیدیم که ردصلاحیت‌ها باعث شد یکسری شخصیت‌ها کنار گذاشته شوند و رهبری هم از تعبیر جفا در حق برخی داوطلبان استفاده کردند. چه وظیفه‌ای بر دوش حاکمیت است که شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم، افراد شایسته در انتخابات حاضر شوند و با رأی مردم مشخص شود که صلاحیت تصدی این پست را دارند یا خیر، گفت: امیدواریم اتفاقاتی که در گذشته افتاد با توجه به فرموده و فرمایش مقام معظم رهبری اصلاح شود و رویه‌ای برای ورود به انتخابات براساس آنچه قانون تعریف کرده پیش گرفته شود. قانون هر آنچه می‌گوید و تکلیف می‌کند عملیاتی شود. اینکه صرفا افراد را از زاویه آدم خوب نگاه کنیم، منطقی نیست. آدم خوب باید شاخصه‌هایی داشته باشد.

وی افزود: اعتقاد من این است که می‌گویم یکی از شاخصه‌های کسی که می‌خواهد پیش‌نماز گروهی باشد، علاوه بر آدم خوب باید شاخصه‌های دیگری هم باشد که بتوانیم او را پیش‌نماز بگذاریم، آدم خوب را بگذاریم پیش‌نماز، دلیل ندارد آن آدم خوب وزیر، مدیرکل و معاون وزیر باشد. آیت‌الله جوادی آملی چندی پیش سخنرانی داشتند که مطلب‌شان خیلی جالب، بسیار مهم و مدیریتی بود. ایشان فرمودند که امام علی(ع) کمیل را به مسئولیتی گمارده بود و بعد از یک مدت در آن مسئولیت هجمه‌ای اتفاق می‌افتد، غارتی صورت می‌گیرد و مردم ناراحت می‌شوند. امام نامه‌ای به کمیل می‌نویسد و می‌گوید برخی از افراد فقط به درد دعای کمیل خواندن می‌خورند، یعنی آدم خوب بی‌عرضه به درد نمی‌خورد. بنابراین ما به آدم خوب با عرضه و با یکسری شاخص‌ها و فاکتورها نیاز داریم. اینکه بگوییم طرف آدم خوبی است پس می‌تواند کاندیدای مجلس باشد یا فلان مسئولیت را داشته باشد، درست نیست. بنابراین شناسایی افراد توسط شورای نگهبان خیلی سخت است. باید بپذیریم برخی افراد بعد از انتخاب رنگ و لعاب‌شان تغییر می‌کند و ما نباید به پای شورای نگهبان بگذاریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار