| کد مطلب: ۶۰۱۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

محمود میرلوحی: در سال ۹۶ گفته شد که باید صدای مردم را شنید که شنیده نشد/ اگر مشارکت حداکثری کنار گذاشته شود، آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت/ شیوه نظارت در انتخابات باید اصلاح شود

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر در انتخابات ما حزبی عمل شود، آن مطالباتی که توسط مردم مطرح می‌شود، می‌تواند در احزاب رسیدگی شود و برای آن اصلاحاتی انجام شود. اما وقتی مانع فعالیت احزاب شوند مشخصا مانع تشکیل دولت قوی و قدرتمند خواهد شد تا نتواند مطالبات مردم را پیگری کند.

محمود میرلوحی: در سال ۹۶ گفته شد که باید صدای مردم را شنید که شنیده نشد/ اگر مشارکت حداکثری کنار گذاشته شود، آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت/ شیوه نظارت در انتخابات باید اصلاح شود

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت: محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که سال پیش رو، سال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است. چه اقداماتی باید انجام شود تا شاهد آشتی ملی و افزایش مشارکت مردم باشیم و در عین حال حاکمیت فرصت حضور همه سلایق و افکار مختلف را در انتخابات فراهم کند، گفت: حاکمیت باید بپذیرد که میزان رأی ملت و مشارکت حداکثری راه‌حل است. این شیوه نظارت در انتخابات باید اصلاح شود و بعد از آن بپذیریم یک آشتی ملی، گفت‌وگوی ملی و همبستگی ملی شکل بگیرد و حقوق شهروندان نیز بیشتر مورد احترام قرار بگیرد.

وی افزود: بعد از اعتراضاتی که اخیرا شکل گرفت، حاکمیت لازم است در رفتار خود اصلاحات جدی انجام دهد. در انتخابات ۱۴۰۰ دیده شد که برخی از کارشناسان و افراد دلسوز گفتند اگر مشارکت حداکثری کنار گذاشته شود، آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت، اما متأسفانه مسیر انتخابات برعکس برنامه‌ریزی شد و نتیجه چیزی شد که امروز می‌بینیم. بنابراین مسئولان حاکمیت باید این موضوعات را ببینند. اگر نبینند معلوم است که آن نتیجه‌ای که در انتخابات ۱۴۰۰ رقم خورد بار دیگر تکرار می‌شود.

میرلوحی تصریح کرد: مسئولان اگر می‌خواهند ببینند، باید اعمال و رفتارشان به شکلی باشد که ظاهری نباشد و در عمل نیز این اقدامات در سطح جامعه در نزد مردم، صاحبنظران و روشنفکران و فعالان سیاسی احساس شود که قرار است به قانون اساسی عمل شود. بنا نیست تبدیل به ابزاری شود که رأی و حقوق ملت نادیده گرفته شود. اگر این روند به درستی اصلاح شد و شاهد اجرای درست قانون اساسی بودیم، آن زمان، مجلس، مجلس اکثریت، دولت، دولت اکثریت، قوه قضائیه مستقل و مدافع حقوق ملت، رسانه ملی در اختیار مردم و نه در اختیار افراد و گروه خاصی خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که چقدر ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی صورت بگیرد تا صدای اعتراضات مردم شنیده شود و همچنین طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، قانون برگزاری تجمعات اجرایی شود، گفت: در همین حقوق قانون اساسی حق انتخابات آزاد، مطبوعات آزاد و برگزاری اجتماعات آزاد به رسمیت شناخته شده است. مهم این است که اگر این قوانین اجرا شود، می‌بینیم این قانون اساسی چقدر خوب و متاثر از وصیتنامه امام است.

وی افزود: نیروهای نظامی برای حضور در انتخابات تشکیل و تربیت نشده‌اند. متأسفانه امروز شورای نگهبان به ابزاری جهت ممانعت از ورود برخی اقشار به مجلس تبدیل شده است. در سال ۹۶ گفته شد که باید صدای مردم را شنید که شنیده نشد. اگر این صدا شنیده می‌شد، با روندی که در تشکیل مجلس و دولت طی می‌شد، شاهد رفتار متفاوت حاکمیت در مسائل سیاست خارجی، داخلی، مسائل فرهنگی و هنری بودیم. چرا دولت اصلاحات توانست با اهل فکر و فرهنگ رفیق و صمیمی باشد ؟چرا با دانشجویان رفتار مناسبی داشت؟ زیرا نماینده اکثریت بود و به این افراد احترام می‌گذاشت.

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که در اعتراضات اخیر، احزاب سیاسی چه جایگاه و تأثیرگذاری داشتند، گفت: یک از موضوعاتی که باید اصلاح شود، نقش احزاب در کشور است. زیرا این نقش امروز، خیلی کمرنگ شده و جایگاهی برای احزاب مشخص نشده است. اساسا فعالیت حزبی نادیده گرفته شده است. به همین دلیل انتخابات غیرحزبی نمی‌تواند انتخابات مفید و موثری واقع شود. اگر در انتخابات ما حزبی عمل شود، آن مطالباتی که توسط مردم مطرح می‌شود، می‌تواند در احزاب رسیدگی شود و برای آن اصلاحاتی انجام شود. اما وقتی مانع فعالیت احزاب شوند مشخصا مانع تشکیل دولت قوی و قدرتمند خواهد شد تا نتواند مطالبات مردم را پیگری کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که اشکال کار را در کجا می‌بینید، گفت: اشکال در عدم اجرای درست قانون اساسی است که این مشکل ایجاد شده است. باید قانون اساسی تقویت شده و جایگاه احزاب قوی شود. وقتی ساختار قوی باشد، احزاب قدرتمند می‌آیند، در انتخابات شرکت می‌کنند و مجلس را تشکیل و کشور را اداره می‌کنند. یکی از مواردی که در اجرای اصول قانون اساسی باید تاکید شود، تقویت نقش احزاب است و امروز مجلس می‌تواند از احزاب به شکل جدی و قدرتمند حمایت کند. در خارج از کشور وقتی احزاب نقش پررنگی دارند زمانی که اعتراضات شکل بگیرد نماینده معترضان با نمایندگان احزاب وارد گفت‌وگو شده و مشکلات را حل می‌کنند. اما زمانی که اعتراضات در ایران تمام شود آقایان می‌گویند اغتشاشات تمام شد و هیچ مشکلی هم حل نمی‌شود.

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که آقای خاتمی از بن بست در اصلاحات سخن گفتند دلیل این مسئله چیست، گفت: انباشت بحران‌ها در کشور باعث به وجود آمدن این صحبت‌ها شده است. این وضعیت اقتصادی در کشور است که نصف جمعیت زیر خط فقر قرار گرفتند. این ملت باید یک روز به آرامش و آسایش برسد یا خیر؟ مسئله گشت ارشاد باید در مقوله فرهنگی حل شود یا خیر؟ مشخصا تمام این مشکلات بدون توجه به حل آن روی هم انباشته شده است؛ چراکه در گذشته این مسائل حل نشده است.

وی افزود: برخی هرکس اعتراض کند می‌گویند شما وابسته به خارج از کشور هستید. در گذشته فقط اصلاح‌طلبان خواستار تصحیح برخی رویه‌ها بودند اما صدای آنان شنیده نشد و برخی درصدد حذف آنان برآمدند.

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که آیا از طریق ظرفیت صندوق رأی می‌شود تغییرات را ایجاد کرد، گفت: آقای خاتمی در ۱۵ نکته توصیه‌ای برای اصلاح روند ساختار موجود دادند اما می‌بینید تندروها در رسانه‌ها به چه شکل با پیشنهادات آقای خاتمی رفتار می‌کنند.

این فعال سیاسی گفت: جریان تندرو در کشور متأسفانه جامعه امروز را قبضه کرده است و رفتارشان آمرانه، عبوسانه و زیاده‌روانه است. در خارج از کشور، جوانان اهل فن و تحصیلکرده وجود دارید ببینید گاهی چه رفتاری با آنان شد. ایرانیان خارج از کشور چه سرمایه گسترده‌ای با خود دارند که اگر این منابع را به داخل کشور بیاورند چه اتفاقاتی در کشور می‌افتد اما با این رفتار آمرانه ببینید به جای سرمایه‌گذاری در کشور، در خارج از ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند. این آقایان تندرو از خودشان بپرسند چرا جوانان ما مهاجرت می‌کنند؟ چرا فرار مغزها اتفاق افتاده است؟ اولین اصل جذب حداکثری این است که باید کرامت و احترام ایرانیان خارج از کشور حفظ شود. اگر این کرامت و احترام نباشد چرا باید افکار عمومی به این شکل روی فعالیت فرزندان مقامات حساس باشند؟ مردم می‌گویند چرا بچه‌های خودتان می‌روند خوب است و احترام گذاشته می‌شود و احساس راحتی دارند اما فرزندان ما باید مورد بی احترامی و توهین قرار بگیرند. خیلی از ایرانیان خارج از کشور وطنشان را دوست دارند و می‌خواهند به ایران سفر کنند اما با این رفتارها این رفت و آمدها نیز امکان‌پذیر نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار