| کد مطلب: ۶۰۱۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد

«دو رویکرد» محوری دیپلماسی «هدفمند» دولت رئیسی به روایت فعال سیاسی اصولگرا/ نقوی حسینی: دولت سیزدهم نشان داد فنون مذاکره را می‌داند

نقوی حسینی گفت: دولت سیزدهم نشان داد فنون مذاکره را می‌داند و مذاکرات هدفمند حرکت می کند. به عبارت دیگر این دولت می داند به چه سمتی دارد پیش می رود، بدون آنکه بخواهد به آمریکایی ها باج دهد یا تسلیم آنها شود.

«دو رویکرد» محوری دیپلماسی «هدفمند» دولت رئیسی به روایت فعال سیاسی اصولگرا/ نقوی حسینی: دولت سیزدهم نشان داد فنون مذاکره را می‌داند

نامه نیوز نوشت: توافق تهران با آژانس و عربستان، دولت رئیسی را تا حدودی در حوزه سیاست خارجی از گوشه رینگ نقدها خارج کرد و روزنه‌هایی را برای احیای برجام گشود.

سیدحسین نقوی حسینی درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: این دولت بدون آنکه تحت تأثیر فشارهای آمریکا قرار بگیرد، دو رویکرد را در حوزه دیپلماسی پیش گرفت. نخست نگاه به شرق را در قالب عضویت در پیمان های منطقه‌ای مثل شانگهای دنبال کرد و هم رایزنی های دیپلماتیکی را در حوزه عادی سازی و تقویت روابط با همسایگان استارت زد.

وی با اشاره پیشرفت گفت‌وگوها با آژانس افزود: ایران هیچ گاه میز مذاکره را در حوزه دیپلماسی هسته‌ای رها نکرد بلکه این غرب بود که براساس نگاه خصمانه عامل توقف مذکرات برجامی شد. حاصل مقاومت و تحرکات دیپلماتیک دولت سیزدهم کم کم در حال مشخص شدن است که نمونه اش نتیجه بخشی سفر آقای گروسی به تهران و نگاه مثبت تر مدیرکل آژانس به برنامه هسته‌ای ایران بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به آثار مثبت توافق تهران و ریاض یادآور شد: البته چین در این رابطه نقش فعالی را برای به ثمر نشستن مذاکرات ایران و عربستان ایفا کرد. حال اینکه چرا چین این نقش را ایفا کرد، چه هدفی داشت، در رقابت با آمریکا دنبال چه هدفی در منطقه خلیج فارس است؟ موضوعاتی قابل بحثی است که می‌توان روی آن صحبت کرد اما در مجموع برقراری و بهبود مناسبات ایران و عربستان اتفاق حائز اهمیتی بود که قطعا در تقویت همکاریهای منطقه‌ای ایران و همسایگان تأثیر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توافق تهران و ریاض مهم‌ترین اقدام دیپلماتیک دولت آقای رئیسی طی ۲۰ ماه اخیر به حساب می‌آید، افزود: هر چند هنوز در جریان جزئیات بهبود و برقراری مناسبات تهران و عربستان نیستیم که برای نیل به این مقصود چه گفت‌وگوهایی انجام و چه تعهداتی مبادله شده است اما در مجموع می‌توان این طور بیان کرد که گام مهمی برداشته شد.

نقوی حسینی گفت: دولت سیزدهم نشان داد فنون مذاکره را می‌داند و مذاکرات هدفمند حرکت می‌کند. به عبارت دیگر این دولت می‌داند به چه سمتی دارد پیش می‌رود، بدون آنکه بخواهد به آمریکایی‌ها باج دهد یا تسلیم آنها شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار