| کد مطلب: ۶۰۱۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا: از عادی سازی رابطه تهران- ریاض نگران نیستیم/ سعودی ها یک روز قبل از اعلام توافق با ایران، با همتایان خود در کاخ سفید تماس گرفتند

یک مقام آمریکایی به وبگاه آکسیوس گفته: همه چیز به روند اتفاقات در 2 ماه آینده مشروط است...اگر موشک ها دوباره از یمن شروع به پرواز کنند، بازگشایی سفارتی وجود نخواهد داشت.

آمریکا: از عادی سازی رابطه تهران- ریاض نگران نیستیم/ سعودی ها یک روز قبل از اعلام توافق با ایران، با همتایان خود در کاخ سفید تماس گرفتند

آرمان ملی آنلاین عصر ایران نوشت، در حالی که بخش غالب تحلیل های ناظران بین‌المللی طی روزهای گذشته توافق عادی سازی روابط بین ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین را یک ضربه جدی به هژمونی و نفوذ ایالات متحده در جهان و منطقه غرب آسیا می‌دانند، اما دولتمردان واشنگتن تلاش دارند اقدامات دولت سعودی را در هماهنگی با خود تصویر کرده و اعلام کنند که از ابتکار عادی سازی رابطه بین تهران و ریاض نگرانی ندارند و حتی از آن استقبال می‌کنند.

دو مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به وبگاه تحلیلی "آکسیوس" گفتند که دولت سعودی در هماهنگی با واشنگتن قدم های خود را برای عادی سازی با تهران برداشته و واشنگتن نه تنها از عادی سازی رابطه بین تهران و ریاض نگران نیست، بلکه از تأثیر مثبت این اقدام بر حل بحران یمن استقبال می‌کند.

بر اساس گزارش آکسیوس: رابطه عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا طی ماه های گذشته صرف نظر از توافق عادی سازی رابطه ریاض و تهران، بهتر شده است.

دو مقام ارشد آمریکایی به اکسیوس گفتند که دولت بایدن بدون توجه به توافق هفته گذشته بین عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، شاهد بهبود تدریجی اما قابل توجهی در روابط خود با ریاض بوده است.

روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن دولت بایدن متشنج بوده است.

این تنش‌ها در ماه اکتبر سال 2022 یعنی زمانی که سعودی‌ها اقدامی برای کاهش تولید جهانی نفت را رهبری کردند، تشدید شد. ایالات متحده این اقدام را نقض تفاهمی دانست که با عربستان سعودی پیش از سفر چند ماه قبل بایدن به پادشاهی داشت.

توافق عربستان و ایران، که نقشه راهی برای از سرگیری روابط را ظرف 2 ماه تعیین می‌کند، از نظر بسیاری به عنوان یک پیروزی برای چین و ضربه‌ای به سیاست ایالات متحده در خاورمیانه تلقی می‌شود. اما دولت بایدن به دنبال کم اهمیت جلوه دادن این توافق و نفوذ چین در منطقه بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت: "سعودی‌ها موافقت کردند که احتمالا ظرف 2 ماه سفارت خود را در تهران بازگشایی کنند. هیچ معاهده صلحی در اینجا وجود ندارد، بلکه بازگشت به وضعیت قبل از 2016 است."

این مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت بایدن مشکلی در تلاش چینی‌ها برای کاهش تنش بین عربستان سعودی و ایران نمی‌بیند تا زمانی که این موضوع به همکاری نظامی یا فناوری مربوط نباشد.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، سعودی‌ها از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، با انگیزه پایان دادن به جنگ در یمن و توقف حملات حوثی‌ها علیه پادشاهی، می‌خواستند روابط دیپلماتیک خود را با ایران برقرار کنند، و حالا پس از مذاکرات بسیار به این امر نایل شده‌اند.

توافق هفته گذشته پس از چندین دور مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در عمان و عراق حاصل شد. این مذاکرات اما از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در ایران در سال گذشته متوقف شده بود.

این مقام آمریکایی گفت، سپس در ماه دسامبر گذشته، عربستان سعودی به کاخ سفید اطلاع داد که دولت چین در جریان سفر رئیس‌جمهور "شی جین پینگ" به پادشاهی سعودی ابراز اطمینان کرده است که می‌تواند به توافقی دست یابد که اقدامات ایران در منطقه را محدود کند.

به گفته این مقام، سعودی‌ها در طول مذاکرات پکن، دولت بایدن را که در حصول توافق تردید داشتند، در جریان قرار دادند.

این مقام آمریکایی گفت سعودی‌ها یک روز قبل از اعلام توافق با ایران، با همتایان خود در کاخ سفید تماس گرفتند و گفتند که به توافق نزدیک شده‌اند.

این مقام آمریکایی افزود که هم کاخ سفید و هم عربستان سعودی نسبت به پایبندی ایران به توافق تردید دارند: "اما ما از کاهش تنش در منطقه از طریق دیپلماسی تا جایی که ممکن است استقبال می‌کنیم."

سعودی‌ها در این زمینه عجله نمی‌کنند و توافق بر این است که هفته آینده سفارتخانه های آنها بازگشایی نشود و این مشروط به اتفاقاتی است که طی 2 ماه آینده رخ خواهد داد. این مقام افزود: اگر موشک‌ها دوباره از یمن شروع به پرواز کنند، بازگشایی سفارتی وجود نخواهد داشت.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن به درخواست آکسیوس برای اظهار نظر پاسخ نداد.

مقامات ایرانی توافق با عربستان سعودی را در رابطه با نفوذ آمریکا در خاورمیانه به عنوان "زلزله" توصیف کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که صرف نظر از این توافق، در ماه های اخیر بهبود تدریجی در روابط بین دولت بایدن و دولت سعودی مشاهده شده است.

آنها به سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به اوکراین اشاره می‌کنند که طی آن دولت سعودی بسته کمکی به اوکراین را اعلام کرد و همچنین توافقی در مورد فناوری نسل پنجم و قرارداد چند میلیارد دلاری بوئینگ که روز سه شنبه به عنوان نشانه‌هایی از بهبود رابطه ریاض و واشنگتن اعلام شد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: "ما در موقعیت بهتری هستیم. آنها کارهای مهمی انجام داده‌اند و ما ارتباطات خوبی در مورد برخی مسائل دشوار از یمن گرفته تا فناوری نسل پنجم و ششم و هماهنگی امنیتی داشته‌ایم. رابطه ما با ریاض در جهت بهتری حرکت می‌کند."

کاخ سفید همچنین فکر نمی‌کند که این توافق تلاش‌های دولت بایدن برای فشار برای عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل را مختل کند و همچنین کشورهای عربی پیوسته به روند توافق‌نامه "آبراهام" مانند امارات و بحرین را به سرد کردن روابط خود با اسرائیل سوق دهد.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: ما کاملا این ایده را رد می‌کنیم که بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران به نوعی روند عادی سازی اسرائیل و عربستان را ناکام بگذارد.

آمریکا: از عادی سازی رابطه تهران- ریاض نگران نیستیم

کاخ سفید امیدوار است که توافق عربستان و ایران و ماه مبارک رمضان آینده به دستیابی به موفقیت در تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در یمن کمک کند.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن روز سه شنبه وارد عربستان سعودی شد تا راه های گسترش آتش بس با میانجیگری سازمان ملل را که در سال گذشته برقرار بوده است، بررسی کند. او سپس به عمان سفر خواهد کرد که نقش میانجی کلیدی در این موضوع دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار