| کد مطلب: ۶۰۱۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد

مشکل ایران و بحرین کاملا فرامنطقه‌ای است/ از اختلاف بین همسایگان فقط دشمنان سود می‌کنند

تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا گفت: در حال‌حاضر دستگاه دیپلماسی کشور گفت‌وگوهای اولیه با بحرین را انجام می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد با تقسیم کاری که در کشور انجام شده می‌‌توانیم مشکل فی‌مابین ایران و بحرین را هم حل کنیم. اما اینکه کدام دستگاه در مسائل سیاست خارجی مطرح باشد، قطعا و یقینا مورد و مصداق ندارد بلکه مجموعه جمهوری اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند با کمک هم مسائل را حل و فصل کنند.

مشکل ایران و بحرین کاملا فرامنطقه‌ای است/ از اختلاف بین همسایگان فقط دشمنان سود می‌کنند

ایلنا نوشت، سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا، در پاسخ به این سؤال، در راستای سیاست همسایگی سیاست خارجی دولت سیزدهم بعد از توافق ایران و عربستان، خبرهایی مبنی بر ایجاد روابط میان ایران و بحرین شنیده می‌شود. حل روابط ایران و بحرین چه تأثیری بر منطقه خواهد گذاشت و چالش‌های ما با بحرین به چه شکل قابل حل است، گفت: با توجه به اینکه سمت قطب‌نمای سیاست خارجی جمهوری اسلامی از ابتدا سیاست همسایگی را مدنظر داشت و در این رابطه تلاش کرد مشکلات منطقه‌ای را با افزایش روابط دوجانبه حل‌وفصل کند، حالا این موضوع به فصل جدیدی که حل مسائل میان ایران و بحرین بود، رسیده است.

وی افزود: البته باید به این مسئله توجه کرد که با توجه به اقداماتی که بحرین در سال‌های گذشته علیه ملت خود انجام داد، مشکل ایران و بحرین کاملا فرامنطقه‌ای است. به دلیل اینکه ما مطمئن هستیم که بخش عمده‌ای از اقدامات آل‌خلیفه توسط دیکته یا سرمشق کشورهای خارج از منطقه انجام شده است و البته باید به این مسئله هم توجه کنیم که بحرین در زمانی که کاملا با ایران همراه بوده و در یک دوران طولانی هم جزو خاک ایران بود، همیشه از لحاظ فرهنگی و انسانی برای ملت و برای دولتمردان ایران در جمهوری اسلامی دارای اهمیت ویژه‌ای بود.

صدرالحسینی تصریح کرد: بنابراین باید به علائق دو طرف و به خصومتی که آل‌خلیفه علیه ساکنان واقعی این کشور هم نشان داده کاملا توجه داشت. اما هیچ‌گاه نمی‌توان این ادعا را مطرح کرد که اختلاف بین همسایگان قابل حل نیست و در حال‌حاضر ما دورنمایی از حل مشکلات فی‌مابین این دو کشور مشاهده می‌کنیم و بعد از گفت‌وگو و توافقی که با عربستان صورت گرفت، مطمئنا موضوع حل اختلاف با بحرین و ایجاد رابطه با این کشور هم می‌تواند به عنوان یکی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم محسوب شود.

وی در ادامه گفت: تلاش‌های دو کشور تأثیرگذار ایران و عربستان برای حل اختلافات و ایجاد همگرایی می‌تواند موجب تسری به سایر واحدهای کوچک‌تر و در نهایت ایجاد یک سیستم برای مشارکت واحدها در منطقه غرب آسیا شود که یکی از دستاوردهای آن برقراری صلح و ثبات و امنیت خواهد بود. از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز می‌توان اینگونه برداشت کرد که منافع افزایش همگرایی در منطقه صرفاً برای دو بازیگر اصلی غرب آسیا نخواهد بود و واحدهای مختلفی از این موضوع سود خواهند برد.

صدرالحسینی تصریح کرد: روابط ایران و بحرین نیز از این قاعده مستثنی نبوده چرا که بحرین نیز به سردی روابط با ایران پایان داده و اکنون و پس از چراغ سبز عربستان، منامه به ازسرگیری روابط با تهران مصمم شده است. پس از توافق ایران و عربستان، وزارت خارجه بحرین طی بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که این توافق، گامی مثبت در مسیر حل اختلافات و پایان‌دادن به همه مناقشات منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو و ابزارهای دیپلماتیک باشد. اراده سیاسی ایران با تأکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و حوزه آسیا، دلیلی بر وجود اراده سیاسی مثبت ایران برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم، این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین نیز اتفاق بیفتد.

صدرالحسینی در پاسخ به این سؤال که مشکلات میان ایران و بحرین در چه حوزه‌هایی مطرح است و این موضوعات به چه شکل قابل حل است؟ آیا مشکلات امنیتی مطرح است که از طرف شورای عالی امنیت ملی این گفت‌وگوها را انجام دهد یا در سطح دیپلماسی هم می‌توان این مشکلات را حل کرد، گفت:‌ واقعیت این است در موضوع سیاست خارجی تفکیک بین مسائل دیپلماتیک و امنیتی قائل نیستیم. نظرم این است که مجموعه توانمندی‌های کشور می‌تواند برای حل مشکلات کشور به صورت موردی و مصداقی و با توجه به مأموریتی که دستگاه‌های مختلف دارند، برای حل مشکل کمک کنند.

وی افزود: در حال‌حاضر هم دستگاه دیپلماسی کشور گفت‌وگوهای اولیه با بحرین را انجام می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد با تقسیم کاری که در کشور انجام شده می‌‌توانیم مشکل فی‌مابین ایران و بحرین را هم حل کنیم. اما اینکه کدام دستگاه در مسائل سیاست خارجی مطرح باشد، قطعا و یقینا مورد و مصداق ندارد بلکه مجموعه جمهوری اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند با کمک هم مسائل را حل‌وفصل کنند.

صدرالحسینی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید در ایجاد رابطه با بحرین نیاز به میانجی‌گر در سطح عربستان و کشورهای منطقه وجود دارد یا خیر، گفت: معمولا در رابطه با حل مشکلات خود با کشورهای دیگر توان قدرت دیپلماسی و توان گفت‌وگو و حل‌وفصل مشکلات را داریم. معمولا برای رفع اختلافات و مشکلات با کشورهای بزرگ دنیا هم نیازمند میانجی‌گر نیستیم اما یک عرف بین‌المللی وجود دارد که برای حل‌وفصل مشکلات کشورهای دیگر ورود کرده و به شکلی ضمانت حل‌وفصل مسائل را به عهده می‌گیرند.

وی افزود‌: بنابراین چون در مورد بحرین در گام اول اقداماتی که انجام می‌شود هستیم، در گام‌های بعدی می‌توان اظهارنظر روشن و شفافی در این رابطه داشت اما قطعا ما برای حل مشکلات خودمان و همسایگان‌مان نیازمند ورود دیگر کشورها نیستیم مگر آنجا که به حالت ضمانت بخواهد مطرح شود.

صدرالحسینی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که اسرائیل در تلاش است تا در خاورمیانه با کشورهای عربی ارتباط برقرار کند. بعد از ایجاد توافق میان ایران و عربستان و همچنین تلاش برای از سرگیری روابط با بحرین، این موضوعات چه تأثیری بر روابط کشورهای عربی با اسرائیل خواهد گذاشت، گفت: سؤال شما را از دو جهت می‌توان پاسخ داد. جهت اول اینکه تأثیر توافق ایران و عربستان، نوع واکنش مقامات و رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی کاملا نشان می‌دهد که از این مسئله ناراحت هستند. نکته بعدی این است که در یک منطقه امری طبیعی است که بین همسایگان اختلافی به وجود بیاید، دشمنان آن منطقه از داخل و خارج از این اختلاف و جدایی سوء‌استفاده می‌کنند.

وی افزود: بنابراین موضوع اختلاف کشورهای حوزه خلیج‌فارس با جمهوری اسلامی نیز از این مسئله مستثنی نبوده و رژیم‌صهیونیستی از این اختلافات بهره برده و تلاش کرد که این اختلافات را با موضوعی به نام ایران‌هراسی گسترش دهد و همچنین تلاش می‌کند با انجام اقدامات مختلف دوستی، صمیمیت و گسترش و تعمیق روابط به وجود نیاید. چرا که احساس می‌کند بعد از برطرف شدن یا حل مشکلات به صورت رودررو، قطعا رژیم صهیونیستی عنصری نامطلوب برای این منطقه است و نسبت به حل مشکلات کشورهای همسایه در حوزه خلیج‌فارس واکنش منفی خواهد داشت، این واکنش منفی نه یک اقدام عملی بلکه از جهت واکنش سیاسی، رسانه‌ای و اظهارنظر خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار