| کد مطلب: ۶۱۳۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

کیسینجر: با میانجیگری چین درمذاکره اوکراین و روسیه به زودی گفت‌وگوهای صلح به نتیجه می‌رسد

وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت، بحران اوکراین احتمالا به یک "نقطه عطف" نزدیک می‌شود و گفت‌وگوهای صلحی که توسط چین پیشنهاد شده، می‌تواند تا پایان ۲۰۲۳ آغاز شوند.

کیسینجر: با میانجیگری چین درمذاکره اوکراین و روسیه به زودی گفت‌وگوهای صلح به نتیجه می‌رسد

آرمان ملی آنلاین ایسنا نوشت، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده طی مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس نیوز بیان کرد: اکنون که چین وارد مذاکره شده، فکر می‌کنم تا پایان سال این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. ما درخصوص روند مذاکرات و مذاکراتی واقعی صحبت خواهیم کرد.

این وزیر امور خارجه سابق، که مدت‌ها مشاور روسای جمهور و معمار مواضع سیاست خارجی ایالات متحده بود، در این ماه ۱۰۰ ساله می‌شود.

چین که خود را به‌عنوان میانجیگر وارد جنگ روسیه-اوکراین کرده، یک طرح صلح ۱۲ بندی را پیشنهاد داده است. اگرچه این طرح پکن علنا توسط آمریکا و اتحادیه اروپا رد شد اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برخی از بندهای آن را "سازگار با موضع روسیه" خواند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین صرفا تعداد کمی از بندهای این طرح صلح را پذیرفته اما معتقد است که کی‌یف تحت هیچ شرایطی با روسیه مصالحه نخواهد کرد.

روسیه این درگیری را "جنگی نیابتی" میان کشورش و ناتو تلقی می‌کند و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه ضمن بیان اینکه زلنسکی "دست‌نشانده و عروسک خیمه‌شب ‌بازی غرب است" تاکید کرد با اوکراین مذاکره نخواهد کرد، بلکه این مذاکره "مستقیما با اربابان زلنسکی انجام خواهد شد."

همچنین کیسنیجر سال گذشته میلادی با اظهاراتش خشم کی‌یف را برانگیخت. وی پیشنهاد کرد که اوکراین باید بازگشت به شرایط قبل را بپذیرد یا از ادعای سرزمین‌های خود چشم‌پوشی کند و به خاطر صلح به مناطق دونتسک و لوهانسک خودمختاری بدهد. این وزیر خارجه سابق ۹۹ ساله آمریکا در آن زمان صراحتا اعلام کرد که این مناطق مذکور پس از آتش‌بس و خروج روسیه در رأس مذاکرات قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار