| کد مطلب: ۶۱۳۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد

روسیه احتمال دست داشتن اوکراین در ترور نویسنده روس را مطرح کرد

بازرسان اعلام کردند، مظنون بازداشت شده در رابطه با ماجرای ترور سیاستمدار و نویسنده ناسیونالیست برجسته روسیه که منجر به زخمی شدن وی و کشته شدن راننده‌اش شد، اذعان کرده که از جانب اوکراین دست به این اقدام زده است.

روسیه احتمال دست داشتن اوکراین در ترور نویسنده روس را مطرح کرد

ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت، این بمب‌گذاری در خودروی زاخار پریلپین، سیاستمدار و نویسنده ناسیونالیست برجسته روسیه سه روز پس از آن صورت گرفت که مسکو اعلام کرده بود، اوکراین قصد دارد با پهپاد به کرملین حمله کند. این در حالی است که اوکراین هرگونه ارتباط با این حمله را رد کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه، اوکراین و کشورهای غربی حامی کی‌یف به ویژه آمریکا را به خاطر حمله به این نویسنده برجسته روس متهم کرده است.

سرویس امنیتی اوکراین در واکنشی استاندارد از تأیید یا انکار مشارکت در این حمله امتناع کرد. میخائیلو پودولیاک، یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مقامات روسیه را به انجام این حمله متهم کرد.

وی گفت: همه می‌دانند که این ماجرا یک صحنه‌سازی است. این اقدام از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ادعای بمب‌گذاری در کرملین با هدف ایجاد رعب و وحشت در بین شنوندگان داخلی مطرح شده است.

کمیته تحقیقات دولتی روسیه اعلام کرد، خودروی پریلپین در روستایی در منطقه "نیژنی نووگرود" حدود 400 کیلومتری شرق مسکو منفجر شد که برابر با یک اقدام تروریستی بوده است.

این کمیته تاکید کرد، به دنبال این انفجار پریلیپن به بیمارستان منتقل شد.

این کمیته کمی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد، بازرسان از یک مظنون به اسم "الکساندر پرمیاکوف" بازجویی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این مظنون بازداشت شد و در جریان بازجویی‌ها شهادت داد که طبق دستورات سرویس ویژه اوکراین عمل کرده است.

گلب نیکیتین، فرماندار منطقه "نیژنی نووگرود" گفت، پزشکان با موفقیت اقدامات لازم را برای پریلپین انجام داده و وی در حال حاضر برای بهبودی تحت درمان و دریافت آرام‌بخش است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسئولیت این اقدام و دیگر اقدامات تروریستی نه تنها با مقامات اوکراین بلکه با شرکای غربی‌اش به ویژه آمریکا نیز است.

در ادامه این بیانیه آمده است: محکوم نکردن این اقدام و دیگر حملات از سوی واشنگتن یک نوع "خوداظهاری" برای دولت آمریکاست.

خبرگزاری تاس به نقل از منابع امنیتی گزارش داد، این مظنون از "بومیان اوکراین" است و در گذشته به سرقت خشونت‌آمیز محکوم شده است.

این نویسنده سومین چهره برجسته حامی جنگ است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال 2022 میلادی در جریان یک بمب‌گذاری هدف گرفته می‌شود.

روسیه، اوکراین را مقصر مرگ داریا دوگینا، خبرنگار روس و ولادلن تاتارسکی، بلاگر جنگ در دو حمله قبلی می‌داند و کی‌یف هرگونه دست داشتند در این حملات را رد کرده است.

این در حالی است که مقامات در کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین وزارت امور خارجه انگلیس هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

این دومین بار در یک هفته گذشته است که مسکو، اوکراین را به انجام حملات تروریستی از جانب غرب متهم کرده است؛ روایتی که به نظر می‌رسد با فوریت بسیاری در حال پخش شدن است اما کی‌یف و واشنگتن آن را به عنوان روایتی بی‌پایه و اساس رد می‌کنند.

روسیه روز چهارشنبه اوکراین را به تلاش برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان یک حمله پهپادی شبانه به کرملین متهم کرد. اوکراین این اتهام را نیز رد کرده و کاخ سفید اعلام کرد که اتهاماتی دال بر اینکه واشنگتن در این مسئله دست دارد، "دروغی" بیش نیستند.

پریلپین غالبا در رسانه‌های اجتماعی از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کرد. وی بیش از 300 هزار دنبال‌کننده در تلگرام و وب‌سایت شخصی‌اش و در کانال یوتیوبش دارد

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار