| کد مطلب: ۶۱۳۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد

ورود و رصد پلیس اقتصادی و دادستانی به فرار مالیاتی پزشکان متخلف

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: در استان‌های مختلف پرونده قضایی برای پزشکان به دلیل فرار مالیاتی تشکیل شده و در برخی از استان‌ها مانند گلستان با کمک پلیس امنیت اقتصادی پرونده‌هایی به دادستانی ارجاع شده‌ است. البته تخلف را به مرجع صدور مجوز یعنی سازمان نظام پزشکی ارجاع می‌دهیم و درصورت تکرار اخطارها جرایم مالی و اجتماعی مشمول پزشک متخلف می‌شود.

ورود و رصد پلیس اقتصادی و دادستانی به فرار مالیاتی پزشکان متخلف

آرمان ملی آنلاین ایلنا نوشت، وحید عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تخلفات پزشکان در فرار مالیاتی و ادامه ترفندهای کارت به کارت و درخواست دریافت پول نقد برای دور زدن قوانین مالیاتی و شناسایی نشدن درآمد واقعی آنها اظهار داشت: درباره پایانه‌های فروشگاهی یا درگاه پرداخت در دو سال اخیر چند اقدام انجام شد که یکی از این اقدامات اتصال تمام پایانه‌های فروشگاهی به پرونده‌های مالیاتی و قطع پایانه‌هایی که این اتصال را ندارند، بوده‌ است.

وی ادامه داد: پس از آن فراخوانی داده شد که تمام اشخاص حقوقی موظف هستند که در صدور حساب‌های خود از این اقدام استفاده کنند اما طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی این اقدامات باید در کنار تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های شخصی به اجرا می‌رسید که بخشی از حساب‌های حقوقی و متصل به دستگاه پوز همان حسای تجاری تلقی می‌شدند. اما یکسری از حساب‌های شخصی خود استفاده تجاری دارند و پزشکان و هر یا هر صنفی که مکلف است از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند که نسبت به رعایت این قانون اقدام نمی‌کنند یا از حساب شخصی خود یا از حساب دیگران یا اینکه از پایانه فروشگاهی افراد دیگری استفاده می‌کند.

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: اگر حساب‌های مشکوک به تجاری به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شدند و این اختیار به سازمان امور مالیاتی داده می‌شد که این حساب‌ها را به عنوان حساب فروش تلقی کند تا مشابه پوز آن برخورد شود، عملا این نوع فرار موضوعیتی پیدا نمی‌کرد اما به دلیل اینکه این اقدام به اجرا نرسید روش‌های سخت‌تری برای مبارزه از این فرار انجام می‌شد که یکی از آنها گزارش‌های مردمی است.

عزیزی گفت: گزارش‌های مردمی منجر به بازدید و بررسی تراکنش‌های بانکی پزشک و مرکزی که گزارش شده بود، می‌شد و همچنین از سایر ابزارهایی که قانون مالیات به ما اجازه می‌داد، برای شناسایی فرار مالیاتی پزشک استفاده شد.

وی افزود: در سال گذشته ١۵٠٠ بازدید انجام شد که عمده آن با گزارش و معرفی مردم بود و بخشی هم مربوط به بازدید‌های روزانه می‌شد در برخی از ادارات مالیاتی نسبت به انجام این عملیات اقدام می‌کنند.

ابزار بازرسی سازمان مالیاتی متفاوت و محکم‌تر از بازدیدها روزانه است که در این بازرسی‌ها تمام اسناد و مدارک مورد بررسی قرار می‌گیرند که این نوع بازرسی‌های سختگیرانه مشمول کلینیک‌های بزرگ می‌شود و اطلاعات کش لس‌ها (CashLess) را از بانک‌ها دریافت و از آن اطلاعات هم استفاده کردیم.

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد : با این اقدامات انجام شده فرار مالیاتی پزشکان محدودتر شده‌ از آن چیزی که می‌توانست باشد، شده اما اقدام مهم برای ریشه‌کن شدن فرار مالیاتی این است که حساب‌های مشکوک به رفتارهای تجاری دارند، مشابه حساب‌های متصل با دستگاه پوز با آن رفتار کنیم و دیگر بحث کارت به کارت یا پرداخت نقدی موضوعیتی پیدا نمی‌کند. البته اقدامی در حال انجام است؛ اینکه نسخ پزشکی و اطلاعات بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی در حال دریافت و بررسی قرار می‌گیرد که به شدت فرار مالیاتی پزشکان را کاهش می‌دهد.

عزیزی درباره اقدام برخی از مطب‌ها و کلینیک‌ها برای پرداخت مبلغ اضافی‌تر در صورت پرداخت هزینه‌ها از طریق کارتخوان تحت عنوان پرداخت مالیات به صورت جداگانه تاکید کرد: چنین چیزی نداریم، مالیات حاصل درآمد افراد است و مالیات بر درآمد برای قشری مانند پزشکان عمدتا از طریق پایانه فروشگاهی محاسبه و دریافت می‌شود و این اقدام به طور قطع تخلف است و قابلیت گزارش‌دهی دارد. عدم استفاده از پایانه هم تخلفی است که جرایم دیگری هم مشمول آن می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون پرونده قضائی برای پزشکان متخلف در جریان است، گفت: در استان‌های مختلف پرونده قضائی برای پزشکان به دلیل فرار مالیاتی تشکیل شده و در برخی از استان‌ها مانند گلستان با کمک پلیس امنیت اقتصادی پرونده‌هایی به دادستانی ارجاع شده‌ است. البته تخلف را به مرجع صدور مجوز یعنی سازمان نظام پزشکی ارجاع می‌دهیم و درصورت تکرار اخطارها جرایم مالی و اجتماعی مشمول پزشک متخلف می‌شود.

عزیزی همچنین درباره برآورد فرار مالیاتی پزشکان گفت: حجم فرار مالیاتی پزشکان قابل برآورد نیست چراکه اساسا این تخلف آشکار نیست اما اصناف پردرآمد از نظر فرار مالیاتی در ریسک‌تر هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار