| کد مطلب: ۶۰۱۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد

دیدار سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن/ به طول انجامیدن جنگ اوکراین و روسیه باعث تشدید بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی می‌شود

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در چارچوب سفر به واشنگتن با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در کاخ سفید و ویکتوریا نولاند، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در محل وزارت امور خارجه این کشور دیدار کرد.

دیدار سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن/ به طول انجامیدن جنگ اوکراین و روسیه باعث تشدید بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی می‌شود

ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت، بر اساس یک بیانیه منتشر شده از سوی دولت ترکیه، ابراهیم کالین به همراه مقام‌های آمریکایی به بحث درباره روابط اقتصادی و سیاسی، زلزله مرگبار ماه گذشته میلادی در ترکیه، همکاری در زمینه صنایع دفاعی، امنیت انرژی، مبارزه با تروریسم، کاندیداتوری سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، جنگ روسیه-اوکراین، قفقاز جنوبی و فرایند مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پرداختند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان این مذاکرات به ابراز خرسندی از حمایت و همبستگی آمریکا و جامعه بین‌المللی از ترکیه بعد از زلزله ششم فوریه پرداخت. او اظهار کرد، ترکیه به تلاش خود برای بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده ادامه می‌دهد.

همچنین از جمله دیگر محورهای این نشست‌ها بُعد استراتژیک روابط ترکیه-آمریکا و اهمیت ادامه همکاری این دو کشور متحد در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی بر مبنای منفعت و احترام دوجانبه بود.

بر طبق این بیانیه در جریان این مذاکرات تصریح شد که باید گام‌هایی تسهیل‌کننده در راستای رساندن حجم تجارت دوجانبه به رقم هدف ۱۰۰ میلیارد دلار اتخاذ شوند. در ادامه این بیانیه آمده است: "محور دیگر مربوط به تعمیق ابعاد همکاری در حوزه صنایع دفاعی بدون هیچ پیش شرطی بود."

طبق این بیانیه، در مورد پذیرش عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو، ترکیه ضمن حمایت از سیاست درهای باز ائتلاف ناتو تاکید کرد، اینکه دو کشور مذکور حوزه نوردیک تعهداتشان را در راستای یادداشت سه‌جانبه ژوئن ۲۰۲۲ محقق کنند، باعث تسریع این فرایند خواهد شد.

همچنین در این مذاکرات در قبال محور جنگ اوکراین، طرف‌ها تاکید کردند که به طول انجامیدن این جنگ باعث تشدید بی‌ثباتی منطقه‌ای و جهانی می‌شود، در حالی که کالین گفت، آنکارا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای رسیدن به یک راه حل ادامه خواهد داد.

مقام‌ها همچنین درباره نقش ترکیه در موضوع تسهیل صادرات غلات از اوکراین با همکاری سازمان ملل به بحث پرداختند. طبق این بیانیه کالین همچنین متذکر شد، ترکیه به جنگش علیه سازمان‌های "تروریستی" از جمله سازمان‌های کُرد و داعش ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار