| کد مطلب: ۶۰۱۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد

فاصله نجومی قیمت شیرینی در قنادی‌ها با نرخ‌های مصوب‌ / جدیدترین قیمت شیرینی در قنادی‌ها

این روزها در قنادی‌های سطح شهر قیمت انواع شیرینی به مراتب بالاتر است و حتی می‌توان گفت دوبرابر نرخ‌های اعلامی یا حتی بیشتر هم قیمت‌گذاری شده‌اند.

فاصله نجومی قیمت شیرینی در قنادی‌ها با نرخ‌های مصوب‌ / جدیدترین قیمت شیرینی در قنادی‌ها

آرمان ملی آنلاین اعتماد نوشت: در حالی که در آخرین نرخنامه اتحادیه قنادان مصوب 17 شهریور ماه 1400 اتاق اصناف ایران، قیمت چند مدل محدود شیرینی درجه یک هر کیلو از 49 تا 78 هزار تومان و قیمت چند مدل شیرینی درجه دو هم از 41 تا 60 هزار تومان اعلام شده، اما این روزها در قنادی‌های سطح شهر قیمت انواع شیرینی به مراتب بالاتر است و حتی می‌توان گفت دوبرابر این نرخ‌های اعلامی یا حتی بیشتر هم قیمت‌گذاری شده‌اند. به عنوان مثال در حالی که قیمت هر کیلو شیرینی ‌تر و خامه‌ای درجه 1 در نرخنامه اتحادیه صنف دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران 78 هزار تومان اعلام شده، اما قیمت یک کیلو از همین مدل شیرینی (تر مخلوط که بین 20 تا 24 عدد است) در شیرینی‌فروشی‌‌ها از 165 هزار تومان تا 270 هزار تومان هم عرضه می‌شود. یا قیمت یک کیلو شیرینی دانمارکی درجه 1 که در نرخنامه اتحادیه صنف قنادان 65 هزار تومان اعلام شده در برخی قنادی‌ها تا 174 هزار تومان هم فروخته می‌شود. قیمت هر کیلوگرم شیرینی زبان (56 تا 60 عدد) 148 هزار تومان شده و هر کیلو نان خامه‌ای نیز 165 هزار تومان عرضه می‌شود.

در نرخنامه اتحادیه صنف قنادی و شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران تنها قیمت 5 مدل شیرینی درجه 1 و 2 که شامل کیک یزدی، شیرینی زبان و پاپیونی، شیرینی گل‌محمدی و شیرینی خامه‌ای می‌شود، آورده شده و به قیمت شیرینی‌های شب عید (شیرینی نخودچی، کره‌ای، کوکی گردو، پفکی و...) که اغلب در اندازه‌های کوچک‌تری هستند و بیشتر هم برای این ایام مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره‌ای نشده است، این در حالی است که قیمت این نوع از شیرینی‌ها هم در قنادی‌های سطح شهر بسیار بالا رفته و هم در این ایام متقاضیان این مدل از شیرینی‌ها کم نیستند به گونه‌ای که قیمت شیرینی کره‌ای آجیلی برای هر بسته 273 هزار تومان یا قیمت هر بسته شیرینی نخودچی در همین قنادی با وزن خالص 650 گرم 210 هزار تومان اعلام شده است.

یکی دیگر از شیرینی‌های مورد استفاده برای ایام نوروز (گز) است که قیمت آن، این روزها بسیار بالا رفته به گونه‌ای که قیمت یک بسته (گز آردی) 600 گرمی به 436 هزار تومان یا قیمت یک بسته 750 گرمی (سوهان لقمه) به 377 هزار تومان رسیده است. البته نوروز 1402 با ماه رمضان هم مصادف شده و یکی از شیرینی‌های مورد علاقه روزه‌داران این ایام (زولبیا بامیه و گوشفیل) است که هر کیلو از این شیرینی هم در قنادی‌های سطح شهر 143 هزار تومان اعلام شده، همچنین در بخش شکلات هم قیمت‌ها افزایشی بوده است به گونه‌ای که قیمت یک بسته شکلات شیری فرمند، 330 گرمی به 120 هزار تومان رسیده یا قیمت یک کیلو شکلات شیری با مغز فندق آیدین هم 295 هزار تومان شده است.

قدرت خرید مردم کمتر از قبل شده است

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران درباره افزایش قیمت شیرینی در بازار شب عید به «اعتماد» گفت: هر ساله فروش شیرینی در سه، چهار روز پایان سال آغاز می‌شود و اغلب هم قنادی‌ها در این ایام و برای نوروز سرشان شلوغ می‌شود و برای امسال هم امیدواریم این صنف فروش خوبی داشته باشد البته با توجه به گرانی‌های اخیر که در همه کالاها شاهد آن بودیم، قیمت شیرینی هم تا حدودی بالا رفته است. بهره‌مند با بیان اینکه قدرت خرید مردم کمتر از قبل شده است، افزود: مسلما افزایش قیمت‌ها در بخش مواد اولیه پخت شیرینی و مصادف شدن نوروز یا ماه رمضان تأثیر خود را بر این بازار خواهد گذاشت.

او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت‌ها نسبت به سال قبل تغییر کرده و افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه پخت شیرینی بسیار بالا رفته است و در نتیجه محصول نهایی هم گران می‌شود و قنادی‌ها هم ناچارند قیمت شیرینی را تغییر دهند. بهره‌مند با اشاره به نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت دلار گفت: این التهابات در بازار باعث رشد قیمت همه کالاها شده است و قنادی‌ها هم برای اینکه بتوانند فعالیت‌شان را ادامه دهند قیمت‌ها را تا حدودی افزایش داده‌اند. رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مواد اولیه پخت شیرینی وارداتی است، افزود: حدود 70 درصد از این محصولات برای پخت شیرینی وارداتی است و اصلا ارز نیمایی هم به صنف ما تعلق نمی‌گیرد و هیچ گونه سوبسید و نرخ دولتی هم برای صنف قنادی‌ها در نظر گرفته نشده و همه اقلام را با ارز آزاد خریداری می‌کنیم.


قنادی‌ها بر اساس کیفیت موادی که به‌ کار می‌برند نرخ‌گذاری می‌کنند

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا قنادی‌های مختلف نرخ‌های متفاوتی را برای یک مدل شیرینی اعلام می‌کنند نیز گفت: این موضوع طبیعی است زیرا با توجه به مواد اولیه و کیفیتی که هر کدام از قنادی‌ها برای پخت شیرینی‌ها به‌ کار می‌برند این نرخ‌گذاری‌ها هم متفاوت انجام می‌شود البته آنالیز مواد مصرفی در پخت شیرینی حتما باید مورد تأیید اتحادیه قنادی و شیرینی‌فروشی باشد

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار