| کد مطلب: ۶۰۱۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

درخواست آمریکا از رئیس‌جمهوری چین برای گفت‌وگو با زلنسکی

کاخ سفید خواستار گفت‌وگوی رئیس جمهوری چین با همتای اوکراینی‌اش درباره جنگ در اوکراین شد.

درخواست آمریکا از رئیس‌جمهوری چین برای گفت‌وگو با زلنسکی

آرمان ملی آنلاین ایسنا به نقل از پایگاه اوکراینسکا پراودا نوشت، واشنگتن از گفت‌وگوی احتمالی میان شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در اولین تماس در این سطح بین دو کشور استقبال می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در نشستی با خبرنگاران در روز دوشنبه اظهار کرد: "ما شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین را تشویق کردیم تا با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تماس برقرار کند چون ما معتقدیم شی جینپینگ باید نه فقط دیدگاه روسیه بلکه دیدگاه اوکراینی‌ها را درباره جنگ در کشورشان بشنود. ما عملا خطاب به پکن از این ایده و ضرورت انجام شدن این تماس دفاع کردیم. ما این کار را به صورت علنی و غیرعلنی انجام دادیم."

این مقام ارشد کاخ سفید متذکر شد، تاکنون طرف اوکراینی هیچ تأییدیه‌ای از بابت انجام شدن گفت‌وگو بین زلنسکی و شی جینپینگ دریافت نکرده است اما آمریکا امیدوار است که این گفت‌وگو انجام شود.

سالیوان خاطر نشان کرد: "این چیز خوبی خواهد بود چون به صورت بالقوه باعث مطرح شدن تعادل و دیدگاه‌های بیشتر در رویکرد جمهوری خلق چین نسبت به این جنگ در اوکراین می‌شود. و ما امیدواریم که همچنان آنها را از تصمیم‌گیری برای ارائه کمک‌های مرگبار به روسیه منصرف کنیم و به روشنی به آنها از این بابت هشدار داده‌ایم."

روزنامه وال استریت ژورنال اوایل روز دوشنبه گزارش کرد، شی جینپینگ رئیس‌جمهوری چین برنامه دارد تا برای نخستین بار از زمان شروع جنگ در اوکراین و احتمالا بعد از سفرش به مسکو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش گفت‌وگو کند.

سفر رئیس‌جمهوری چین به مسکو که احتمالا چند روز دیگر انجام می‌شود و برنامه‌هایش برای برقراری ارتباط با زلنسکی احتمالا نشان‌دهنده تلاش‌های پکن برای ایفای نقشی فعال‌تر به عنوان "میانجی‌گر" به منظور پایان دادن به این جنگ است. چین در سالگرد شروع جنگ در اوکراین سندی از دیدگاه خود در خصوص چگونگی پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین منتشر کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار