| کد مطلب: ۶۰۱۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد

دومینوی منطقه‌ای علیه اسرائیل

دومینوی منطقه‌ای علیه اسرائیل

آرمان ملی آنلاین بمب خبری ایران و عربستان، یک آسیب دیده قطعی داشت. آن بمب اگرچه ضامنش در چین کشیده شده است اما صدایش بیش از هر نقطه دیگری در سرزمین‌های اشغالی شنیده شد. بی‌بی در تل‌آویو آنچنان از صدای ناشی از انفجار توافق ایران و عربستان ناراحت است که حتی واکنشی به توافق دو کشور مسلمان منطقه نشان نمی‌دهد. بنیامین نتانیاهو روزگاری در کنار عربستان از مخالفان سرسخت برجام و توافق ایران و غرب بود. جدیت عربستان در عدم توافق تهران در حدی بود که یکی از مقامات عربستان با هواپیما به مقر مذاکرات وین رفت و به جان‌کری این پیام را داد که اگر نفت ارزان قیمت می‌خواهید با تهران به توافق نرسید. صادق خرازی، دیپلمات ایرانی نیز نقل کرد که وزیر خارجه وقت آمریکا در جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه کشورهای منطقه و در مخالفت آنها با انعقاد برجام با ایران گفته بود چرا نباید با ایران به توافق برسیم؟ قدرت تمامی کشورهای حاضر در این جلسه به نصف قدرت و اثرگذاری تهران نمی‌رسد. آن روزها اعراب گوش‌های خود را به چانه لرزان نتانیاهو سپرده بودند و با توجه به حضور منطقه‌ای تهران در دام ایران هراسی تل‌آویو علیه ایران، دست و پا می‌زدند.


ایران هراسی برای فروش سلاح
آن روزها مشتری نقد ایران هراسی ساختگی تل‌آویو و واشنگتن بودند. تل‌آویو با توجه به نزدیکی تجاری خود به امارات توانست بازارگرمی کرده و سامانه گنبد آهنی خود را نقد به امارات بفروشد. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در ارتباط با این سامانه بحث می‌کردند. امارات البته باکی نداشت که کشتی‌های تل‌آویو را هم به منطقه راه دهد. برخی منابع خبری حتی از خریدهای نظامی بحرین از تل‌آویو خبر می‌دادند. هر چند تهران آن روزها بارها و بارها اعلام می‌کرد که امنیت خریدنی نیست و کشورهای منطقه نباید در دام ایران هراسی غرب افتاده و حتی پیشنهادهایی از سوی ایران برای نشست‌های امنیتی مشترک هم به کشورهای منطقه داده شد اما گوش امارات و برخی کشورهای منطقه بدهکار این حرف‌ها نبود تا اینکه تهران و ریاض خبر دادند که در حال مذاکره در سطوح امنیتی هستند و تا آغاز برقراری مجدد رابطه بین ایران و عربستان راهی نمانده است.


امارات بالاخره بیدار شد
هرچند تهران هشدارهایی در مورد نزدیکی به تل‌آویو به کشورهای منطقه می‌داد اما آنها در حال نزدیک شدن به رژیم اسرائیل بودند تا اینکه وعده برقراری رابطه بین تهران و ریاض یک گام به جلو رفت و چهره‌های امنیتی ایران و عربستان در پکن با یکدیگر توافق کردند. پالس‌های این دیدار و توافق به حدی بر پیکره تفکر ضد ایرانی در منطقه تاخت که می‌توان عملا بازگشت کشورهای منطقه از مسیر نزدیکی به تل‌آویو را مشاهده کرد. روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن می‌توان اینگونه تحلیل کرد که دوستی اعراب و اسرائیل بعد از توافق تهران و ریاض یک گام به عقب بازگشته است. رسانه‌ها در این ارتباط آوردند: امارات به دلیل برخوردها و رفتارهای کابینه نتانیاهو با فلسطینیان و تنش‌ها و بحران داخلی در فلسطین اشغالی، خرید سامانه دفاعی از رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.! تسنیم در این ارتباط نوشت: شیخ «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی روز یکشنبه در پیامی به مسئولان رژیم صهیونیستی گفت: «تا زمانی که مطمئن نشویم نتانیاهو دارای دولتی است که تحت کنترل او است، نمی‌توانیم کارهای مشترک انجام دهیم.» کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از بن زاید گزارش داد که تصمیم امارات برای توقف خرید سامانه‌های دفاعی از «اسرائیل» در پی اقدامات و اظهارات ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی کابینه نتانیاهو صورت گرفته است. همزمان کانال 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که امارات تصمیم دارد در واکنش به اظهارات اسموتریچ وزیر تندروی اسرائیلی در مورد شهرک حواره و تعرض به مسجد الاقصی، قرارداد تسلیحاتی با این رژیم را فعلا لغو کند. امارات و بحرین پس از امضای قراردادهای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، سامانه‌های پدافند هوایی را از تل‌آویو خریداری کرده‌اند.


دست رد عربستان بر سینه گردشگران صهیونیست
روز یکشنبه همچنین روزنامه معاریو به نقل از منابع رسانه‌ای غربی گزارش داد که عربستان سعودی هیئت اسرائیلی که برای ورود به خاک این کشور جهت حضور در یک رخداد گردشگری متعلق به سازمان ملل متحد درخواست روادید کرده بود را به این کشور راه نداد. به گزارش تسنیم: این رسانه عبری زبان در خبر خود ادعا کرد، عدم صدور روادید به هیئت اسرائیل بعد از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان که با میانجیگری چین صورت گرفته، انجام شده است.


آرزوی محال اما نه غیر ممکن
واقعیت منطقه این است که عربستان و ایران در دیدگاه‌های امنیتی با یکدیگر اختلافاتی دارند. اختلافاتی که چهره آن در سوریه و عراق رخ نمایی کرده است. اختلافی که اگر نبود امروز کشورهای اسلامی از لحاظ توسعه‌ای با توجه به ثروت نفتی که در اختیار دارند، جایگاهی رفیع ‌داشتند اما سایه این اختلاف بر منطقه افتاده و شرایط امنیتی و اقتصادی و حتی سیاسی منطقه را نا بسامان کرده است. هیچ کشوری مانند عراق از این نابسامانی رنج نمی‌برد. از این منظر است که عراق تلاش‌های زیادی را برای برقراری رابطه بین ایران و عربستان انجام داده است. به نظر می‌رسد اکنون بعد از سال‌ها نوبت به ایجاد ثبات در منطقه رسیده است. ثباتی که الف ابتدایی آن از صلح ایران و عربستان می‌گذرد. ثروت نفتی تهران؛ عربستان و دلارهای ناشی از فروش نفت عراق و گاز امارات باید صرف توسعه منطقه و رفاه شهروندان آن شود. حال که ایالات متحده دیگر همچون قبل تمایلی ندارد که در منطقه بماند چرا کشورهای منطقه نتوانند به هم نزدیک شده و پیمان های امنیتی و اقتصادی با هم منعقد کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار