| کد مطلب: ۶۰۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

جزییات افشای کانال تماس محرمانه دفتر محمود عباس و نتانیاهو

سایت عبری «والا» عصر دوشنبه از وجود کانال‌ تماس سری خبر داد که از بیش از یک ماه گذشته بین دفتر نخست‌وزیر دولت اشغالگر و دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فعال بوده است.

جزییات افشای کانال تماس محرمانه دفتر محمود عباس و نتانیاهو

آرمان ملی آنلاین خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از این شبکه عبری اعلام کرد، این اولین بار است که وجود تماس‌های مستقیم بین دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس‌، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان تشکیل دولت اشغالگر فاش می‌شود.

سایت والا توضیح داده است، دولت آمریکا از وجود این کانال محرمانه مطلع است؛ اما روشن نیست آیا تمام رهبران احزاب دولت ائتلافی اشغالگر از وجود آن یا مضمون مذاکراتی که از طریق آن در جریان بوده، مطلع هستند یا نه.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت والا فاش کرده، در هفته‌های قبل از ادای سوگند دولت راستگرای نتانیاهو حسین الشیخ، وزیر امور مدنی پیامی را از طریق دولت آمریکا با این مضمون به دفتر نتانیاهو فرستاد که تشکیلات خودگردان آماده همکاری با دولت جدید است.

طبق گزارش این سایت، الشیخ که دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز هست، پیامی را بار دیگر بعد از ادای سوگند دولت راستگرا فرستاد و بر تمایل تشکیلات خودگردان در انجام مذاکرات با دولت جدید تاکید کرد.

طبق گفته این سایت، دفتر نتانیاهو نیز پاسخ مثبت داد و تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی را مسؤول پرونده فلسطین تعیین و مسؤول انجام مذاکراتی کرد که در هفته‌های اولیه تشکیل دولت در تلاش برای منع تنش صورت گرفت.

هنگبی و الشیخ چندین بار تلفنی و مستقیم با هم صحبت کرده‌اند و این اواخر دیداری داشته‌اند که بر تقویت تفاهمات دو طرف متمرکز بود؛ موضوعی که رأی گیری علیه اشغالگران در شورای امنیت را به تعویق انداخت.

یک مقام ارشد اسرائیلی به سایت والا گفت، به رغم اینکه این مذاکرات با تشکیلات خودگردان سیاسی نیست؛ اما وجود این کانال تماس مستقیم برای رد و بدل کردن پیام‌ها و حل اختلافات و مشکلات در میدان به طوریکه ممانعت از تنش را تضمین کند، ضروری است.

تساحی هنگبی نیز در جریان کنفرانس روسای سازمان‌های یهودی در آمریکا که در قدس برگزار شد، به تفاهمات با تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره و تاکید کرد، مذاکرات با تشکیلات پیرامون توقف اقدامات یک‌جانبه در جریان است.

هنگبی افزود: رایزنی‌هایی با آمریکایی‌ها و ما درباره نحو ایجاد فضایی جدید از طریق توقف اقدامات یک‌جانبه که در ماه‌های اخیر لحاظ شد، وجود داشته و ما آماده آن هستیم.

به گفته هنگبی، او به فلسطینی‌ها لزوم توقف تدابیر مربوط به اقدامات حقوقی علیه اشغالگران در دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی را گوشزد کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار