| کد مطلب: ۶۰۱۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

تفاهم تهران-ریاض؛ برگ برنده و تحولی جدید در صنعت نفت ایران

توافق اعلام شده جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور، تحولی در صنعت نفت ایران رقم خواهد زد و طبق گفته کارشناسان این مساله می‌تواند یک برگه برنده برای نفت ایران باشد.

تفاهم تهران-ریاض؛ برگ برنده و تحولی جدید در صنعت نفت ایران

ایسنا k,aj، در جریان مذاکرات صورت گرفته بین ایران و عربستان در چین طی چند روز اخیر دو طرف طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که قرار است روابط خود را به حالت طبیعی بازگردانند، در واقع بعد از هفت سال قطع روابط به صورت رسمی مناسبات ایران و عربستان از سال ۱۴۰۲ از سرگرفته می‌شود و دو کشور بعد از دیدار وزرای خارجه اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌های خود در تهران و ریاض خواهند کرد.

توافق بر کاهش تنش‌ها در منطقه بسیار موثر است؛ همچنین این مسئله می‌تواند منافعی را در حوزه انرژی عاید ایران کند، آنطور که جهانبخش امینی، کارشناس حوزه انرژی در این رابطه به ایسنا گفته تعاملات چندجانبه در هر تصمیمی قطعا منافع شرکا را تأمین خواهد کرد و مادامی که این‌گونه است، هیچ کدام از شرکا منافع خود را زیرپا نمی‌گذارد؛ اگر در مسیر اهداف هم سو با کشورهای همسایه و آن‌هایی که عضو اوپک هستند و نقش مهمی نیز ایفا می‌کنند حرکت کنیم منافع زیادی را به دست خواهیم آورد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا در اوپک و برخی مبادلات تجاری، سیاسی و مسائل منطقه‌ای این توافق هم منافع دو طرف را تأمین می‌کند و هم تأثیرات مثبتی بر روند مسائل حوزه سیاسی همسایگان می‌گذارد، اظهار کرد: خیلی از اهداف برخی کشورها که خواستار این توافق نیستند در همین رابطه است.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه این توافق در نهایت تأثیر مثبتی در کنترل قیمت و هماهنگی صادرات خواهد داشت و منافع خوبی برای ایران رقم می‌زند، گفت: بی‌شک توسعه تعاملات با کشورهای دیگر در حوزه انرژی می‌تواند مثبت باشد، باتوجه به اینکه عربستان نیز نقش مهمی در بازار انرژی دارد می‌توان این مسئله را به فال نیک گرفت.

امینی ادامه داد: در آینده باتوجه به اینکه سوابق اتخاذ شده تصمیم در اوپک در سهمیه بندی‌ها و کنترل قیمت‌ها بی تأثیر نیست و این مسئله می‌تواند منافع ایران را تضمین کند، عربستان در حوزه مسائل مالی با مشکل مواجه نبوده است و از نظر مسائل صادرات نیز اگر سهمیه آن‌ها کاهش یابد امتیازاتی را اخذ می‌کنند.

وی با بیان اینکه زمانی که با دو کشور مهم تولیدکننده منطقه با همکاری و همفکری پیش بروند تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد شد، گفت: این مسئله موجب افزایش همکاری ایران با کشورهای دیگر نیز در حوزه انرژی خواهد شد، همین مسئله نیز موجب شده که کشورهایی موافق این مسئله نباشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار