| کد مطلب: ۶۰۱۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد

دستور تازه زلنسکی؛ تغییر نام «روسیه» به مسکوویا

رئیس جمهور اوکراین به دولتش دستور داد طرحی را برای تغییر دادن نام روسیه به "مسکوویا"، نامی غیررسمی که قرنها قبل استفاده می‌شده، را تدوین کند.

دستور تازه زلنسکی؛  تغییر نام «روسیه» به مسکوویا

آرمان ملی آنلاین ایسنا به نقل از پایگاه راشاتودی نوشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به طرح یک طومار در مخالفت با به کارگیری نام "روسیه" در اوکراین این تصمیم را گرفت. در این طومار ادعا شد اوکراین با به کار بردن نام "روسیه" یک "ادعای خطرناک" را مبنی بر این که همسایه‌اش از تبار کشور "روس کی‌یف" دوران قرون وسطی است، تأیید می‌کند.

زلنسکی در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد گفت، از دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین خواسته این طومار که حد نصاب لازم ۲۵۰۰۰ رأی را کسب کرد، مورد پردازش قرار بگیرد. رئیس‌جمهور اوکراین خاطرنشان کرد، "لازم است به این مسئله چه از جنبه پس زمینه تاریخی و چه فرهنگی و از دورنمای تبعات حقوقی بین‌المللی رسیدگی شود" و نهادهای علمی در این فرایند مشارکت کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اظهار نظر درباره این اقدام زلنسکی گفت، این کار "سند و مدرکی دیگری دال بر تلاش برای تبدیل کردن اوکراین به یک عامل ضدیت با روسیه است."

نام "مسکوویا" به دوران "دوک نشین بزرگ مسکو"، یکی از شاهزاده نشین‌های کشور "روس کی‌یف" در اواخر قرون وسطی که قبل از روسیه تزاری وجود داشت باز می‌گردد. کشور روسیه مدرن پیرامون این مرکز قدرت شکل گرفت و همزمان برخی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی "روس" را حفظ کرد.

نویسنده این طومار که در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ مطرح شد، ادعا کرد که نام "روسیه زمینه را برای دست اندازی بیشتر به تاریخ روس کیِ‌یف فراهم می‌کند چون خارجی‌ها اغلب کلمات روسیه و روس را اشتباه می‌گیرند."

بسیاری از ملی‌گرایان اوکراینی این مفهوم را که این دو نوعی پیوند تاریخی دارند را رد و استدلال می‌کنند که تنها اوکراین را می‌توان وارث واقعی کشور "روس کی‌یف" دانست.

این تومار همچنین خواستار جایگزینی کلمه "مسکووی" به جای "روسی" و تغییر نام فدراسیون روسیه به "فدراسیون مسکووی" شده است.

در سال‌های اخیر، مقامات اوکراینی دست به یک کارزار تغییر نام زده‌ و در این راستا نام هزاران مکانی را که به نظرشان مرتبط با روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند، هدف قرار دادند. این کارزار پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه کشور همسایه خود در فوریه ۲۰۲۲ تشدید شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار