| کد مطلب: ۶۰۰۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

خرداد 1402قطار رشت-کاسپین افتتاح می‌شود

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت درباره روش تامین مالی خط آهن رشت – کاسپین گفت: این راه‌آهن از محل بودجه تامین منابع می‌شود و برنامه‌مان این است که بتوانیم حداکثر تا بهار سال آینده این پروژه ریلی را به بهره‌برداری برسانیم.

خرداد 1402قطار رشت-کاسپین افتتاح می‌شود

آرمان ملی آنلاین پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین - انزلی به‌عنوان بخشی از طرح راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی محسوب می‌شود که می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند. عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما تا سال ۱۳۹۸ فقط سه درصد پیشرفت فیزیکی داشت و عمده کار آن از سال ۱۳۹۸ از محل اعتبارات عمرانی ملی آغاز شده است.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل‌ونقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

به صدا در آمدن سوت قطار رشت - کاسپین؛ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، حسین هاتف، پیمانکار پروژه خط آهن رشت - کاسپین با بیان اینکه این خط آهن با ۷۶ درصد پیشرفت، در صورت تأمین اعتبار، خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ساخت این خط آهن به مسافت حدود ۳۵ کیلومتر که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده، ادامه پروژه ۱۶۴ کیلومتری خط آهن قزوین - رشت است که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد.

او با بیان اینکه این خط آهن ۷۶ درصد پیشرفت کار دارد، افزود: ۱۶ کیلومتر از مسیر این خط آهن، ریل‌گذری شده است و ایستگاه نخست آن در منطقه پیربازار رشت به مسافت ۲۵ کیلومتر تا پایان سال و ایستگاه آخر آن هم در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی، در صورت تأمین اعتبار، خرداد ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

تکمیل راه آهن گیلان به ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش ایسنا، هادی رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز در خصوص این پروژه گفت: تمهیدات لازم برای تکمیل راه‌آهن رشت به کاسپین و رشت به آستارا انجام شده و برای تکمیل آن به ۱۶۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اتصال مسیر رشت به کاسپین تا اواخر خرداد ۱۴۰۲ برقرار می‌شود.

او از پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی رشت - کاسپین خبر داد و گفت: از ۳۵ کیلومتر خط آهن رشت - انزلی هم‌اکنون ۱۵ کیلومتر آماده شده و ۲۲ کیلومتر دیگر هم تاکنون عملیات زیرسازی آن به انجام رسیده است.

رحمانی همچنین به پروژه ریلی رشت - آستارا اشاره و تصریح کرد: با توجه به تمهیدات وزارت راه و شهرسازی و تاکیدات استاندار گیلان پیگیری‌ها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برای این پروژه در حال انجام است، ضمن اینکه مسیر ریلی رشت - آستارا که عملیات اجرایی آن آغاز شده، شتاب می‌گیرد.

او در خصوص روند اجرای راه‌آهن در استان گفت: فاز مطالعات راه‌آهن رشت - آستارا به اتمام رسیده و ۱۲ کیلومتر از این مسیر نیز زیرسازی شده و مابقی در حال تملک اراضی است.

بیش از هزار میلیارد تومان برای خط آهن رشت - کاسپین هزینه شده است

اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم با بیان اینکه تاکنون ۱۰۴۲میلیارد تومان برای خط آهن رشت - کاسپین هزینه شده است، اظهار امیدواری کرد در بهار سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری آن باشیم و افزود: در مجموع ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار در دور نخست سفر هیئت دولت به گیلان به این طرح اختصاص داده شد که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به متمم بودجه است و در همان سفر تصویب شد و بقیه مربوط به اختصاص بودجه عمرانی و ملی است.

در این زمینه عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- درباره روش تأمین مالی این خط ریلی به ایسنا گفت: راه‌آهن رشت - کاسپین مانند سایر طرح‌های ریلی از محل بودجه تأمین منابع می‌شود و برنامه‌مان این است که بتوانیم حداکثر تا بهار سال آینده این پروژه ریلی را به بهره‌برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این خط ریلی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۴ درصد در بخش زیرسازی انجام شده و بیش از ۱۶ کیلومتر از حدود ۳۵ کیلومتر هم عملیات ریل‌گذاری صورت گرفته است؛ کار به سرعت در حال انجام است و تلاش‌ می‌کنیم در بهار سال آینده این پروژه را به افتتاح برسانیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار