| کد مطلب: ۱۱۲۸۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد

محمد باقر قالیباف: مهم‌ترین محور مذاکره با آقای پوتین کریدور شمال‌جنوب بود

رییس مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین محور مذاکره با آقای پوتین در سفر به روسیه را کریدور شمال‌جنوب و خط انتقال انرژی اعلام کرد.

محمد باقر قالیباف: مهم‌ترین محور مذاکره با آقای پوتین کریدور شمال‌جنوب بود

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ محمدباقر قالیباف، در بدو بازگشت از مجمع بین‌پارلمانی بریکس، مهم‌ترین محور مذاکره با آقای پوتین در سفر به روسیه را کریدور شمال‌جنوب و خط انتقال انرژی اعلام کرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بحث ما در بریکس مقابله با تحریم‌های یک جانبۀ آمریکا بود. کشورهای بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد ظرفیت اقتصادی را در دست دارند. کشورهای بریکس در حال ایجاد نهادهای موازی مانند سیستم‌های پیام رسان مالی مانند سوییفت هستند.

قالیباف افزود: معاملات دو جانبه بریکس با ارزهای غیر دلار انجام می‌شود. عمدتاً قدرت‌های مهم اقتصادی در اوراسیا عضو بریکس هستند. از فرصت استفاده کردیم و با کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان بلاروس و ارمنستان مسائل دو جانبه را پیگیری کردیم.

رئیس مجلس بیان کرد: مسائل دو جانبه ایران و روسیه در دیدار با پوتین و روسای دومای و شورای فدراسیون روسیه پیگیری شد. مسائلی که پیگیری شد شامل مسئله کریدور شمال به جنوب و همکاری‌ها در حوزه انرژی بود. در حوزه بریکس تنها موضوع اقتصاد مطرح نیست و موضوعات فرهنگی، ورزشی و علمی مطرح است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه سفرش به سن پترزبورگ یکی از سفرهای موفق و موثر در حوزه عملیاتی بود، تصریح کرد: امیدواریم ثمرات این سفر در زندگی مردم لمس شود. کشورهای مهم و اساسی در بریکس حضور دارند که عموماً در حوزه اقتصادی حرف‌های جدی برای گفتن دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در دوره ریاست روسیه بسیاری از کشورهای آسیای میانه در نشست بریکس حضور پیدا کردند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث ما در بریکس که بسیار جدی و مهم است تحریم‌های یکجانبه آمریکا است که مورد تایید قوانین بین المللی نیست.

 

منبع : مهر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار