| کد مطلب: ۱۱۲۴۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» در گفت‌وگو با هانی‌زاده عواقب تروریستی دانستن سپاه توسط کانادا را بررسی می‌کند؛

فعالیت لابی صهیونیستی در کانادا

آرمان ملی- احسان اسقایی: دولت کانادا در تصمیمی غیر قابل قبول و فاقد وجاهت قانونی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تروریستی اعلام کرده است. این موضوع با واکنش مثبت آمریکایی‌ها روبه‌رو شده است. در گذشته نیز اتحادیه اروپا قصد داشت تصمیمی مشابه در ارتباط با سپاه ایران بگیرد که البته اجماع روی آن به وجود نیامد. این اقدام کانادا با واکنش ایران روبه‌رو شده است و بعید نیست ایران نیز دست به اقدامی متقابل در ارتباط با نیروی نظامی کانادا در منطقه بگیرد. چرا که ایران در برابر اقدامی که آمریکایی‌ها در ارتباط با سپاه انجام دادند فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه سنتکام را تروریستی اعلام کرده بود. «آرمان‌ملی» در این ارتباط با حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل به گفت‌وگو پرداخته است؛ هانی‌زاده معتقد است کانادا زیر فشار لابی رژیم صهیونیستی دست به این اقدام زده است.

 فعالیت لابی صهیونیستی در کانادا

* چرا دولت کانادا دست به اقدامی غیر حقوقی علیه یک نهاد نظامی رسمی ایران زده و آن را تروریستی نامیده است؟

اقدام اخیر دولت کانادا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. این اقدام می‌تواند باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای شود. به نظر می‌رسد اسرائیل نقش جدی در اتخاذ این تصمیم از سوی کانادا داشته است. همچنین واکنش آمریکا نیز نشان دهنده آن است که آمریکایی‌ها نیز از این اقدام و هر اقدامی که در برابر سپاه باشد حمایت می‌کنند

*آیا دولت کانادا وزن نیروهای نظامی ایران در ایجاد ثبات در منطقه را در نظر نگرفته بود که دست به این اقدام زده است؟

 سپاه پاسداران و سپاه قدس ایران بر اساس قانون اساسی و طبق درخواست برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه در آن مناطق حضور دارد. وظیفه سپاه پاسداران حفظ امنیت مسلمانان منطقه است و این نیروی نظامی خدمات بسیار مختلفی به مردم کشورهای منطقه داده است. بررسی در میان مسلمانان منطقه نشان می‌دهد که این نیرو از محبوبیت زیادی بین کشورهای منطقه برخوردار است. حوادث اخیر مانند سیل و زلزله که در کشورهای منطقه اتفاق افتاد و حضور اعضای سپاه در کشورهای منطقه به منظور کمک به مردم مسلمان نشان دهنده خدماتی است که سپاه به کشورهای منطقه می‌دهد. مبارزه با داعش و افراط‌گرایی در منطقه نیز نمود دیگری از خدمات سپاه پاسداران است. در خاطر داریم که در سوریه و عراق این نهاد نظامی ایران تا چه اندازه با تروریست‌ها جنگید. باید این اقدامات امنیت‌ساز را در نظر می‌گرفتند نه اینکه دست به اقداماتی علیه این نیروی نظامی بزنند.

* دخالت سپاه در سرنگونی داعش در منطقه بر کسی پوشیده نیست. این در حالی است که اقدامات آن نیروی تروریستی حتی به قلب اروپا رسیده بود چرا با وجود اقدامات ضد تروریستی سپاه آن را تروریستی اعلام کردند؟

 واقعیت آن است که لابی صهیونیستی از هر فرصتی برای فشار برکشورمان استفاده می‌کند. اقدام اخیرکانادا نیز نوعی دشمی آشکار با خدمات این نهاد مردمی است. کشورکانادا یکی ازکشورهایی است که اقدامات خود را تابعی از اقدامات آمریکا تعریف می‌کند و در طول 3 دهه گذشته مواضع تندی علیه ایران داشته است. نگاهی که آنها به نهادهای نظامی و امنیتی ایران دارند نشان دهنده آن است که لابی صهیونیستی به شدت درکانادا فعال است و این کشور بدون مشورت با این لابی نمی‌تواند این تصمیم را اتخاذ کند.

* جمهوری اسلامی ایران چه اقدام متقابلی را در برابر تروریستی دانستن سپاه در دستور کار خواهد داشت؟

 این اقدام دولت کانادا علیه سپاه باعث خواهد شد دولت ایران تدابیر مشابهی در ارتباط با دولت کانادا در نظر بگیرد و مجلس شورای اسلامی نیز به احتمال زیاد در آینده طرحی را تصویب خواهد کرد که تمامی نظامیان کانادا که در کشورهای منطقه و غرب آسیا فعالیت می‌کنند؛ جزو سازمان‌های تروریستی قرار بگیرد. این مساله باعث خواهد شد نوعی تنش در منطقه ایجاد شود. دولت کانادا مسئولیت این اقدام خود را باید بپذیرد و در آینده هر گونه عکس‌العمل جمهوری اسلامی ایران متوجه آمریکا، لابی صهیونیستی و کانادا خواهد شد و ایران در زمان مناسب و بعد از اتخاذ یک سری تدابیر سیاسی طبیعتا واکنش‌های لازم را در زمان مناسب انجام خواهد داد.

*در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تلاش‌هایی برای تروریستی دانستن سپاه کردند که البته این گونه نشد. اکنون چه؟ آیا ممکن است اروپایی‌ها هم به این سمت حرکت کنند؟

 این احتمال بسیار ضعیف است. البته آمریکا فشارهایی در این زمینه به اتحادیه اروپا وارد می‌آورد. همچنان که انگلستان نیز به برخی کشورهای نزدیک به خود فشار می‌آورد که سپاه پاسداران را جزو سازمان‌های تروریستی بداند اما این اقدام یکجانبه و خصمانه پیامدهای بسیار خطرناکی برای صلح و ثبات و امنیت منطقه و جهان خواهد داشت. چرا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت حفظ و ایجاد امنیت در منطقه تلاش‌هایی دارد که این تلاش‌ها به نفع بسیاری از کشورهای فرامنطقه‌ای هم خواهد بود و اگر نقش امنیت ساز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نادیده گرفته شود هیچ بعید نیست که بار دیگر گروه‌های تروریستی قدرت گرفته و در منطقه جولان دهند که این مورد نه به نفع کشورهای منطقه است و نه نفعی برای نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای که در منطقه حضور دارند؛ دارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار