| کد مطلب: ۱۰۵۳۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

مجازات خارجی‌ها برای حجاب ایرانی‌ها!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: در روزهای اخیر اخباری درباره پلمب مراکز گردشگری منتشر شد، مانند 26 اسفند که معاون گردشگری درباره پلمب برخی از مراکز گردشگری گفت: «تاکنون ۲۵۸ مرکز ۴۱ تذکر گرفته‌اند و ۱۷ واحد نیز تعلیق شده‌اند. پیگیر حقوق مسافران هستیم. تلاش می‌کنیم اماکن گردشگری و اقامتگاه‌ها تا نوروز از پلمب خارج شوند. باید همه به‌هم کمک کنیم تا اوضاع مساعد شود.» یا 23 اسفند بزرگترین اکوکمپ کویری ایران​ به‌دلیل رعایت نکردن موازین حجاب از سوی مسافران پلمب شد. 22 اسفند هم با گزارش امر به معروف و نهی از منکر کاشان و با دستور دادستان کاشان، هتل‌سرای عامری‌ها به‌دلیل عدم رعایت حجاب توسط گردشگران پلمب شد هر چند دیروز خبر رفع پلمب آن منتشر شد.
مسئولان گردشگری مخالف پلمب
برخی مسئولان به پلمب شدن اماکن تفریحی در روزهای نزدیک به تعطلات نوروزی انتقاد کردند که وزیر جهانگردی و گردشگردی از آن جمله است. ضرغامی گفت: به‌هر حال گردشگری در کشور ما امری خانواده‌محور است، مردم بافرهنگ ما بسیار حساس هستند به اینکه محیطی که برای گردشگری آنها در نظر گرفته می‌شود، حداقل سلامت و بهداشت فرهنگی و اجتماعی را داشته باشد و خود مردم ما به‌طور جدی این مسائل را رعایت می‌کنند، ما هم موظف هستیم این فضا را برای آنها حفظ کنیم، اگر موارد خاصی از این ناهنجاری‌ها مشاهده شود، طبق قانون وظیفه داریم برخوردهای لازم را انجام دهیم کما اینکه به طور مستمر داریم این کار را می‌کنیم. نهادهای نظارتی دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند که ما با آنها هماهنگی داریم و در بسیاری از حوزه‌ها، استان‌ها و شهرستان‌ها با هماهنگی نهادهای نظارتی وظیفه خود را انجام می‌دهیم. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: موردهای بسیار محدودی که پیش می‌آید به‌نظر من می‌تواند اتفاق نیفتد، به‌خصوص در مورد پلمب‌کردن ما موافق پلمب کردن نیستیم؛ چراکه در مورد مراکز اقامتی که عده زیادی رزرو و برنامه‌ریزی کردند وقتی به‌خاطر یک تخلف خاص آنجا پلمب می‌شود در واقع تضعیف حقوق عمومی است به‌خصوص گردشگران خارجی که برنامه‌ریزی می‌کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، مشکلات دیگری در کشور پیدا می‌کند. ما نباید کشور را برای گردشگر خارجی ناامن نشان دهیم. اگر با آثار مختلف ایران‌هراسی یعنی با بهانه‌های ایران‌هراسی مقابله می‌کنیم، یکی از آنها هم می‌تواند گردشگر خارجی باشد، تصور کنید جایی را رزرو کرده و وارد شده و به هر دلیل آنجا پلمب شده است و رزرو‌اش از بین رفته است. وی بیان کرد: به‌دلیل اینکه عزیزان و مسئولان توجه دارند من سه‌شنبه و چهارشنبه پیگیری کردم امیدوارم این ۲ و ۳ مورد خاص مرتفع شود و ما پلمب را به‌عنوان یک راه‌حل عادی برای حل برخی از مشکلات به هیچ وجه نداشته باشیم.
راهکار حجاب پلمب نیست
علی صدرنیا، عضو هیات‌مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز گفت: این حوزه بسیار حساس است و به همین دلیل فعالان گردشگری قصد ندارند در آن ورود کنند. او تاکید کرد: بهترین راه این است که وزیر گردشگری و معاونت گردشگری پیگیر این امر شوند. به هر روی نوروز فصل پیک سفر توریست‌های ورودی نیست و برای گردشگری ورودی تفاوتی نمی‌کند. بنابراین قصد نداریم این امر را رسانه‌ای کنیم. وزارت گردشگری به‌عنوان نهاد مدافع گردشگری تلاش می‌کند تا این مشکل را رفع کند. به گفته صدرنیا هتلداران و آژانس‌های گردشگری متضرران اصلی پلمب‌های واحدهای گردشگری هستند و نه تورلیدرها. حرمت‌ا... رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی در این رابطه هم به «فراز» می‌گوید: حقیقت این است که اگر به عقیده مسئولان فردی خطایی مرتکب شده باشد، نباید واحدهای گردشگری و اماکن باستانی پلمب شوند. اگر دانش‌آموزی در مدرسه خطایی مرتکب شود، مدرسه را تعطیل نمی‌کنند. در فرودگاه‌ها، متروها نیز مسافران مرتکب خطا می‌شوند. چرا فرودگاه و مترو را تعطیل نمی‌کنند؟ چرا فقط اماکن گردشگری به‌دلیل خطای توریست‌ها تعطیل می‌شوند. او اظهارکرد: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن گردشگری را که تازه در حال رونق گرفتن بود، نشانه گرفته است. پلمب واحدهای گردشگری و اقامتگاه‌ها لطمه بزرگی به گردشگری وارد کرده و جامعه را تحریک می‌کند. این در حالی است که جامعه نیاز به آرامش دارد. در این شرایط بحرانی جامعه مسئولان با چنین اقداماتی مجددا مردم را تحریک می‌کنند.
زنان خارجی با حجاب یا بی‌حجاب؟
آیا درباره گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند هم قانون حجاب الزامی است؟ خبرگزاری «تسنیم» عکسی از پوشش یک افسر زن روسی را در نشست خبری رزمایش کمربند دریایی ایران، چین و روسیه که در منطقه سوم دریایی نداجا کنارک برگزار شد منتشر کرد. این افسر زن روسی با یک لباس نظامی آستین کوتاه و کلاه نظامی در این نشست حضور داشت که پوشش سر و گردن وی هم نامناسب بود. محمدرضا صفری تالارپشتی، فعال سیاسی اصولگرا در این باره نوشت: «آقای نوباوه به‌قول گفته آقای صدیقی اگر غیرت دینی داری؛ چرا به افسر زن روسی که با بی‌حجابی وارد جلسه رسمی شده نهی از منکر کنی و به وزیر امورخارجه خودت کارت قرمز بدی.»
فرصت‌طلبی از حجاب زنان
نکته قابل توجه به سوءاستفاده برخی از برخورد بابدحجابی باز می‌گردد. حمید رسایی؛ فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری نوشت: «در فرودگاه روی شیشه زده بودند: به خانم‌های بدحجاب کارت پرواز داده نمی‌شود. اما کسی‌که کشف حجاب کرده بود، بلیت گرفت. به من که رسید درخواست کارت ملی کرد. گفتم ندارم. گفت نمی‌توانیم کارت دهیم. گفتم چرا ؟ گفت ابلاغیه است. گفتم رعایت حجاب هم ابلاغیه بود ولی عبور کردید. طرف ساکت شد و گفت قانع شدم.» در نهایت عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «صاحبان اماکن عمومی، پلیس یا کارگزار آن نیستند. اگر نداشتن حجاب را جرم می‌دانید مشهود هم هست، خودتان باید برخورد کنید. مردم را روبه‌روی یکدیگر قرار ندهید.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار