| کد مطلب: ۱۱۱۷۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد

۷ شرط توجیه غیبت سربازی در قانون جدید نظام وظیفه

توجیه و یا رفع غیبت سربازی همان طور که توضیح دادیم روش های متعددی دارد. اما نکته ای که حائز اهمیت است ارائه مدارک لازم و مقبول به سازمان نظام وظیفه است. از آن جایی که پیگیری امور مربوط به معافیت های مختلف هزینه های مختلفی در بر دارد، پیشنهاد می کنم که از تجربیات مشاوران مرکز مشاوره آویژه بهره مند شوید. داشتن اطلاعات کافی در مورد توجیه غیبت سبب بروز عملکرد هوشمندانه در این زمینه می شود و از صرف هزینه های اضافی جلوگیری به عمل می آورد.

۷ شرط توجیه غیبت سربازی در قانون جدید نظام وظیفه

بعضی از مشمولان خدمت سربازی در بازه زمانی مجاز اقدام به معرفی خود و پست کردن دفترچه نظام وظیفه نمی کنند. به همین دلیل این افراد جزء سربازان غایب محسوب می شوند.

توجیه غیبت سربازی یکی از راهکار هایی است که مشمول با استفاده از آن غیبت خود را توجیه می کند. مشمول برای توجیه غیبت خدمت سربازی باید غیبت خود را موجه کند.

در ادامه مقاله مشاوره آویژه به توضیح جزئیات و نحوه رفع غیبت سربازی می پردازیم.

غیبت موجه سربازی چیست؟

گاهی پیش می آید که مشمولان با توجه به شرایطی که برایشان به وجود آمده مجبور به غیبت می شوند در چنین مواردی توجیه غیبت و به عبارتی موجه کردن غیبت سربازی مطرح می شود.

مشمولان غایب با ارائه اسناد و مدارکی می توانند غیبت های خود را موجه کنند. توجیه غیبت سربازی مراحل قانونی دارد که حتما باید طی شود.

غیبت سربازی برای چه کسانی لحاظ می شود؟

در ادامه به ذکر مهم ترین دلایل لحاظ شدن غیبت سربازی می پردازیم.

برای کسانی که بدون اجازه سازمان نظام وظیفه اقدام به خروج از کشور برای ادامه تحصیل در مراکز خارجه و یا زندگی کرده اند غیبت سربازی لحاظ می شود.

اگر فردی از دانشگاه انصراف داده یا فارغ التحصیل شده باشد حتما باید به سازمان نظام وظیفه اطلاع دهد در غیر این صورت سرباز غایب قلمداد می شود.

اگر دانش آموزی موفق به پایان دوره متوسطه دوم خود تا 18 سالگی نشود و اقدام به دریافت معافیت تحصیلی نکند غیبت برایش لحاظ می شود.

اگر فرد مشمول به خدمت تا سن 20 سالگی با اجازه سازمان نظام وظیفه موفق به اخذ مدرک دیپلم نشد، باید خود را به سازمان معرفی کند در غیر این صورت غیبت برای او لحاظ می شود.

مشمولان بالای 18 سال که قصد ادامه تحصیل ندارند، اگر تا 6 ماه خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکنند، غایب محسوب می شوند.

شرایط توجیه غیبت سربازی

از آن جایی که غیبت سربازی پیامد های نامطلوبی در پی دارد افراد زیادی به دنبال راه های موجه کردن غیبت های خود هستند. همان طور که گفته شد برخی موقعیت های خاص موجب مجاز شدن غیبت سربازی می شوند.

 شرایطی که در آن غیبت مشمولان به عنوان غیبت موجه در نظر گرفته می شود به قرار زیر است:

۱. زمانیکه مشمول به سبب بروز بیماری و آسیب های جسمی و روانی باید در بیمارستان بستری شود، غیبتش موجه تلقی می شود. البته ارائه مدارک معتبر و تایید آن توسط پزشک معتمد نظام وظیفه الزامی است.

۲. اگر خود مشولین یا بستگان نزدیکشان قبل از رفتن به سربازی طلاق بگیرند، تا حداکثر 3 ماه غیبت موجه برای فرد مشمول ثبت می شود.

۳. در شرایطی که یکی از بستگان درجه یک مشمول فوت کند و همین امر موجب تاخیر به مدت یک تا سه ماه در اعزام و معرفی شود، این غیبت از نوع غیبت موجه می باشد.

۴. بروز بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، طوفان و... که منجر به آسیب های مالی و روانی و جسمی به مشمول یا اعضای خانواده وی می شود و همچنین تاخیری به مدت 2 تا 6 ماه در زمان اعزام مشمول ایجاد کند، غیبت موجه خواهد بود.

۵. افرادی که به سبب بیماری فرزند یا همسر خود حداکثر تا سه ماه غیبت دارند، جز غایبان موجه می باشند.

۶. درباره مشمولانی که قبل از ورود به دوره غیبت زندانی شوند، با تایید مراجع مربوطه به عنوان غیبت موجه در نظر گرفته می شوند.

۷. مشکلاتی که در روند انجام امور اداری مربوط به معرفی و اعزام ایجاد می شود و از اراده فرد مشمول خارج است، باعث تاخیر در اعزام به مدت 6 ماه شده و از نوع غیبت های موجه می باشد.

شرط-توجیه-غیبت-سربازی-در-قانون-جدید-نظام-وظیفه1-1

موجه کردن غیبت سربازی چگونه امکان پذیر است؟

چگونگی توجیه غیبت خدمت سربازی برای مشمول بسیار حائز اهمیت است. همان طور که در بالا اشاره شد غیبت فرد باید موجه باشد.

امکان توجیه غیبت خدمت سربازی برای هر فرد مشمولی که شرایط غیبتش موجه باشد ممکن است. بسیاری از مشمولان به دلیل آنکه اطلاعات زیادی درباره توجیه غیبت ندارند نمی توانند غیبت خود را موجه کنند.

برای اینکه مشمول راه های توجیه غیبت خدمت سربازی را پشت سر بگذارد باید ابتدا بداند که در غیبت سربازی به سر برده یا نه؟ اگر مشمول بعد از 18 سال که شرایط اعزام به خدمت را دارد اقدام  به پست کردن دفترچه خدمت نکند تنها تا یک سال مهلت دارد تا به خدمت مقدس نظام وظیفه برود.

اگر فرد مشمول قبل از اینکه به خدمت سربازی اعزام شود در حبس و یا زندان به سر برد در صورتی که مراجع قضایی این غیبت را موجه بدانند و فرد مشمول مدارکی که ثابت کند او در زمان اعزام به خدمت در زندان به سر برده می تواند غیبت خود را توجیه کند.

مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت خدمت سربازی :

برای موجه شدن غیبت به دلایل مختلف باید از مدارک مربوطه استفاده کنید. در ادامه شاهد مدارکی هستیم که معمولا برای توجیه غیبت خدمت سربازی استفاده می شوند.

  •  گواهی فوت یکی از بستگان درجه یک مشمول (پدر- مادر- خواهر- برادر- همسر و...)
  •  گواهی صادره از مراکز درمانی یا بیمارستانی که مشمول در آن بستری شده است.
  •  گواهی انجام تحقیقات محلی از محل سکونت فرد مبنی بر اینکه فرد مشمول تنها سرپرست خانواده است .
  •  گواهی های صادره از پزشکی قانونی
  •  ارائه عقد نامه و طلاق نامه
  •  ارائه حکم و یا ابلاغیه صادره از مراجع قضایی
  •  استشهاد محلی برای توجیه غیبت سربازی

اگر برای فرد امکان توجیه غیبت خدمت سربازی وجود دارد می تواند با در دست داشتن مدارک لازم که در بالا به بعضی از این موارد اشاره شد به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و غیبت خود را توجیه کند

توجیه غیبت سربازی چه مراحلی دارد؟

فردی که معرفی و یا اعزامش به شکل غیر عمد و به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است باید برای توجیه این غیبت اقداماتی را انجام دهد که برخی از مراحل مربوطه به شرح زیر می باشد:

  • اولین مرحله برای توجیه غیبت مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و ثبت درخواست توجیه غیبت می باشد. مشمول باید مدارک مربوط به علت غیبت و همچنین مدارک شناسایی و... را در دست داشته باشد تا توسط ارگان های مربوطه بررسی شوند.
  • سپس مدارک ارائه شده در مرحله قبل، در کمیسیون وظیفه عمومی استان ها به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه نهایی از طریق پیامک برای مشمول ارسال می شود. البته امکان پیگیری نتیجه از طریق همان دفاتر پلیس + 10 نیز وجود دارد.
  • چنانچه دلایل شما برای توجیه غیبت پذیرفته شده باشد، هیچگونه جریمه، اضافه خدمت و... برایتان در نظر گرفته نمی شود و مانند سربازان فاقد غیبت با شما برخورد خواهد شد. اما در غیر این صورت مطابق با قوانین جریمه سربازان غایب و متناسب با مدت زمان غیبت کسری برایتان لحاظ می شود.

شرط-توجیه-غیبت-سربازی-در-قانون-جدید-نظام-وظیفه2-1

انواع توجیه های غیبت خدمت سربازی

توجیه غیبت برای معافیت کفالت 

یکی از شرایط لازم برای استفاده از معافیت کفالت، نداشتن غیبت است. مشمولان غایبی که در زمان ورود به غیبت، شرایط اخذ معافیت کفالت را داشته اند؛ می توانند با توجیه غیبت خود برای دریافت این معافیت اقدام کنند در غیر این صورت امکان توجیه غیبت وجود ندارد.

توجیه غیبت معافیت تحصیلی

یکی از شروط دریافت معافیت تحصیلی نداشتن غیبت سربازی می باشد. در این مورد نیز مشمولان غایب نمی توانند معافیت تحصیلی بگیرند مگر اینکه غیبت خود را توجیه کنند.

فردی که به دلایلی همچون بیماری و مرگ یکی از اقوام درجه یک، خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی و... غیبت داشته می تواند ابتدا درخواست توجیه غیبت دهد و بعد از تایید و توجیه غیبت برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کند.

توجه داشته باشید که در این مورد نیز دلیل غیبت باید مربوط به قبل از ورود به دوره غیبت باشد یعنی اگر این اتفاقات مربوط به بعد از غیبت مشمول باشد امکان توجیه غیبت و به طبع آن ادامه تحصیل وجود ندارد.

توجیه غیبت سنواتی

مشمولان می توانند این غیبت سنواتی را نیز توجیه کنند یعنی با آوردن دلایلی مبنی بر اینکه مشمول مجبور به غیبت شده، سازمان وظیفه از جریمه هایی که در نظر گرفته است صرف نظر می کند.

دلایلی همچون طلاق، زندانی شدن مشمول، مشکلات اداری در روند اعزام به خدمت و اخذ معافیت و...، بیماری فرد مشمول یا یکی از اعضای درجه یک خانواده و... همگی می توانند دلایلی برای توجیه غیبت سنواتی باشند.

اگر این اتفاقات مربوط به بعد از آغاز غیبت مشمول باشد امکان توجیه غیبت وجود ندارد.

✍️✍️ سخنی از مشاوران آویژه

توجیه و یا رفع غیبت سربازی همان طور که توضیح دادیم روش های متعددی دارد. اما نکته ای که حائز اهمیت است ارائه مدارک لازم و مقبول به سازمان نظام وظیفه است.

از آن جایی که پیگیری امور مربوط به معافیت های مختلف هزینه های مختلفی در بر دارد، پیشنهاد می کنم که از تجربیات مشاوران مرکز مشاوره آویژه بهره مند شوید. داشتن اطلاعات کافی در مورد توجیه غیبت سبب بروز عملکرد هوشمندانه در این زمینه می شود و از صرف هزینه های اضافی جلوگیری به عمل می آورد.

مشاوره توجیه غیبت خدمت سربازی از آن جهت حائز اهمیت می باشد که قوانین نظام وظیفه در حال تغییر و دگرگونی می باشند؛ همچنین پیچیدگی های قوانین سازمان نظام بسیار زیاد است و افراد فرصت کافی برای در اختیار گرفتن این اطلاعات را ندارند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار