| کد مطلب: ۱۱۱۳۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس مطرح کرد؛

تراز تجاری مثبت ارس در سال 1402

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: شاهد جهش سرمایه گذاری در منطقه هستیم .

تراز تجاری مثبت ارس در سال 1402

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی در نشست هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با فعالین اقتصادی منطقه آزاد ارس اظهار داشت: ۲ سال قبل نگاه استانی و ملی به منطقه آزاد ارس مواجهه با مجموعه‌ای راکد بود اما پس از برگزاری جلسات متعدد، مقابله با انبوهی از ضوابط و فرایندهای مازاد، احصاء مشکلات و رفع بسیاری از آن‌ها، التهاب در حوزه صنعت فروکش کرده است.

وی ادامه داد: با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم اما در شرایط فعلی حداقل در ارزیابی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، ارس به همت سرمایه‌گذاران، فعالین اقتصادی و همراهی مسئولین، بین سایر مناطق آزاد در رتبه اول ایستاده است.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر تراز تجاری مثبت این منطقه، خاطرنشان ساخت: یک آمار مربوط به  گمرک جلفاست و یک آمار مربوط به واردات و صادرات خود منطقه آزاد ارس می‌باشد. آمار صادرات گمرک جلفا، ۱۹۴ میلیون دلار و واردات آن ۸۶۹ میلیون دلار است که ربطی به منطقه آزاد ارس ندارد و اگر ما اینجا نبودیم، این گمرک واردات و صادرات خود را انجام می‌داد. آمار صادرات گمرک نوردوز هم ۱۴۳ میلیون دلار است و وارداتی هم از این گمرک صورت نمی‌پذیرد.

وی تصریح کرد: مجموع صادرات قطعی این منطقه ۱۷۲ میلیون دلار و صادرات مجدد آن ۱۹ میلیون دلار است و واردات ۱۰۴ میلیون دلار است که تراز منطقه ازاد ارس که را مطالبه سازمان امور مالیاتی بود، مثبت نشان می‌دهد. البته ما به این میزان راضی نیستیم و یکی از دلایل تشویق واحدها به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی افزایش صادرات است‌.

کیانی با تاکید بر اینکه ارائه آمارهای غلط و خدشه به تراز تجاری ارس، ضربه به بخش خصوصی است، یادآور شد: معافیت مالیات ارزش افزوده برای فعالین اقتصادی مستلزم تایید محصورشدگی و تراز تجاری مثبت است و انکار این واقعیت، تولیدکنندگان را متضرر می‌کند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس ۲۵۱ واحد فعال صنعتی و ۱۶۰ واحد صنعتی در حال ساخت دارد، افزود: ۷۶ واحد کشاورزی نیز عمدتا در بخش گلخانه‌ای فعال هستند و ۳۹ واحد کشاورزی نیز در حال ساخت هست.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد جهش سرمایه‌گذاری در ارس بودیم، ابراز داشت: سال قبل ۱۰۲ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری داشتیم که ۷۰ هزار میلیارد تومان آن به تایید سازمان رسید و قریب به ۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد و در سالجاری مابقی طرح‌های مصوب نیز جهت اجرا پیگیری خواهد شد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار