| کد مطلب: ۱۱۱۵۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژادبهرام در گفت وگو با «آرمان ملی»:

شورای شهر در گوشه رینگ قرار گرفته/تبلیغات دوران زاکانی چهره شهر تهران را سیاسی کرده

آرمان ملی: مدیریت شهر تهران در دوران زاکانی هر روز با حاشیه جدیدی مواجه بوده است. پس از ماجرای جنجالی ساخت مسجد در پارک قیطریه به تازگی اخباری مبنی بر ساخت فرهنگسرا در پارک لاله تهران نیز مطرح شده است.

شورای شهر در گوشه رینگ قرار گرفته/تبلیغات دوران زاکانی چهره شهر تهران را سیاسی کرده

  این در حالی است که مکان های زیادی برای ایجاد مسجد و فرهنگسرا وجود دارد و مشخص نیست چرا شهرداری پارک های تهران را که بسترهایی برای افزایش نشاط اجتماعی و کاهش آلودگی هوا هستند را به عنوان مکان ساخت و سازهای خود انتخاب کرده است. از سوی دیگر ساخت و سازهای عجیب و تغییر کاربری های عجیبی در سطح شهر تهران به وجود آمده که با سوالات زیادی مواجه است.

«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی مهم ترین چالش های پیش روی شهر تهران با مدیریت زاکانی و حواشی ایجاد شده با دکتر زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر پنجم تهران گفت وگو کرده است. خانم نژادبهرام معتقد است:« شهرداری تهران در ابتدا به سراغ پارک قیطریه رفت تا در آنجا مسجد بسازد.پس از آن به بهانه ساخت فرهنگسرا در پاک لاله حصارکشی صورت گرفته است. براساس مصوبات قبلی شورای شهر تهران پارک های شهر تهران باید نمازخانه داشته باشد. اینکه پارک های سطح شهر باید نمازخانه داشته باشند به معنای این نیست پارک ها باید مسجد داشته باشند و یا اینکه در پارک ها مسجد ساخته شود.من فکر می کنم در پشت این اقدامات اندیشه های دیگری وجود دارد که بیشتر اندیشه اقتصادی و اقتصاد سیاسی است.

اندیشه های اقتصادی چنین طرح هایی به این معناست که ساخت و سازهایی در پارک ها صورت می گیرد و پس از مدتی  از این ساخت و ساز ها استفاده تجاری می شود.نمونه این وضعیت را در شرایط کنونی در میدان فرهنگ در سعادت آباد نیز داریم که در یک بوستان محلی ساخت و سازی صورت گرفته و پس از مدتی به گل فروشی تبدیل شده و در شرایط کنونی چندین غرفه در پارک در حال گل فروشی هستند. واقعیت این است که شهرداری تهران با اقدامات خود در حال به چالش کشیدن حداقل ریه های تنفسی شهر تهران است.»  وی در ادامه با اشاره به اختلافات شورا و شهردار می افزاید:«اختلاف در مدیریت شهری و بین شهرداری و شورای شهر طبیعی است و در همه جا نیز وجود دارد. با این وجود اتفاقی که در شورای شهر ششم تهران رخ داده این است که این اختلافات تشدید شده است.بدون تردید تشدید این اختلافات پیامدهای مثبتی برای شهر به همراه نخواهد داشت.شاید بی توجهی شهرداری تهران به رویکرد نظارتی و تقنینی شورای شهر یکی از دلایل اصلی این اتفاقات است.واقعیت این است که اگر شورای شهر نتواند توازن قدرت را در مواجهه با شهرداری برای خود حفظ کند همواره در موضع ضعف و گوشه رینگ قرار می گیرد. به نظر می رسد این اتفاق در شرایط کنونی رخ داده و تصویری که از مدیریت شهری به چشم می خورد در چنین وضعیتی قرار دارد.مسیر بهشت به پاستور همواره در ایران وجود داشته و افراد زیادی تلاش کرده اند از شهرداری تهران به ریاست جمهوری دست پیدا کنند. آقای زاکانی نیز با توجه به اینکه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز کاندیدا بوده اند  احتمالأ به دنبال این هستند که از مدیریت شهر تهران در راستای دغدغه های سیاسی خود استفاده کنند.با این وجود اینکه دغدغه های شهروندان تهرانی کنار گذاشته شود و هدف اصلی رسیدن به پاستور باشد کم لطفی به شهروندان خواهد بود و نباید چنین وضعیت وجود داشته باشد.در این زمینه من بیش از اینکه از شهردار انتظار داشته باشم از شورای شهر انتظار دارم  که نماینده مردم هستند و شهردار توسط آنها انتخاب شده است.این در حالی است که به نظر می رسد نظارت شورا در این زمینه ضعیف است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار