| کد مطلب: ۱۱۰۰۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

با شروع بارداری، بانوان تغییرات قابل توجهی را در بدن خود احساس می‌کنند. پوست یکی بخش‌هایی است که دست‌خوش دگرگونی‌های مختلف در این دوران می‌شود. برخی از خانم‌ها پوستی درخشان پیدا می‌کنند؛ اما متاسفانه همه خانم‌ها، اوضاع برایشان به این منوال پیش نمی‌رود و پوست بدن آن‌ها خشک می‌شود. اما خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

تغییرات گوناگونی در دوران حاملگی رخ می‌دهد تا کودک به‌درستی رشد کند؛ این تحولات سبب می‌شود تا پوست شما خاصیت ارتجاعی‌بودن و رطوبت خود را از دست بدهد. به همین دلیل خشکی پوست در دوران حاملگی رایج است.

در این مجله از سایت درمانکده قصد داریم به‌طور دقیق توضیح دهیم که خشکی پوست در بارداری نشانه چیست و چطور می‌توانیم علائم خشکی پوست در دوران بارداری را کاهش دهیم.

علت ابتلا به خشکی پوست در بارداری چیست؟

همان‌طور که گفتیم خشکی پوست در دوران حاملگی معمولا ناشی از تغییرات هورمونی است. این تغییرات بر میزان رطوبت بدن شما تاثیر می‌گذارد و در پی آن خاصیت ارتجاعی پوست‌تان را از بین می‌برد.

از طرف دیگر حجم خون در این زمان افزایش پیدا می‌کند. افزایش حجم خون، همراه با با تغییرات هورمونی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا پوست شما خشک شود.

علاوه بر این دلایل دیگری نیز برای خشکی پوست در دوران بارداری وجود دارند. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

احتباس آب

  • افزایش مایعات بدن: بدن برای محافظت از کودک در حال رشد، حجم خون مورد نیاز و آب را از بدن بدن مادر تامین می‌کند. این افزایش حجم خون حفظ رطوبت را به‌خصوص در اندام‌هایی همچون بازوها و پاها دچار مشکل می‌کند.
  • تغییر در شکل و اندازه بدن: بدن شما در طول بارداری درگیر تحولات فراوانی است. رشد سریع بدن برای حمایت از کودک در حال نمو از جمله همین تغییرات است.

همان‌طور که پوست شما کشیده می‌شود، خاصیت ارتجاعی و رطوبت خود را نیز از دست می‌دهد (گاهی منجر به ترک‌خوردن پوست می‌شود.). پوسته‌پوسته‌شدن پوست، خارش و مشکلات پوستی خشک عواقبی هستند که به دلیل از دست دادن خاصیت ارتجاعی رخ می دهد.

  • مصرف آب: در دوران حاملگی نیاز بدن شما به آن افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر به‌اندازه کافی آب ننوشید خشکی پوست بدنتان شدت پیدا می‌کند.
  • فصلی‌بودن: اگر در ماه‌های سرد سال مثل زمستان باردار هستید، سطوح کم رطوبت، هوای سرد و گرمایش مرکزی نیز مزید بر علت می‌شوند.

نحوه درمان خشکی پوست در دوران بارداری

خشکی پوست در دوران بارداری آزارنده و درمان آن کمی ناامیدکننده است؛ اما با رعایت اصولی می‌توانید علائم را درمان کنید تا پوست شما مجددا به خوبی آب‌رسانی شود؛ اما اگر خشکی پوست شما بدتر شد یا از روش‌های گفته‌شده جواب نگرفتید با دکتر زنان صحبت کنید.

برای درمان و مبارزه با از دست‌دادن رطوبت بدن، باید حداقل دو بار در روز (صبح و شب) از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بعد از شست‌ن بدن خود از مرطوب‌کننده‌ مناسب استفاده کنید تا رطوبت آن ناحیه حفظ شود.

دقت کنید که از محصولات معطر اجتناب کنید؛ زیرا پوست بدن را تحریک می‌کند. علاوه بر محصولات مراقبت از پوست با رعایت نکات کلید و تغییر سبک زندگی می‌توانید علائم خشکی پوست خود را در این دوران مدیریت کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • لایه‌برداری: لایه‌برداری سلول‌های مرده لایه بیرونی پوست شما را حذف می‌کند. برای انجام این‌کار پوست خود را با یک پاک‌کننده غیر صابونی شست‌و‌شو دهید. البته توصیه می‌کنیم، کسانی که پوست خشکی دارند فقط یک الی دو بار در هفته لایه برداری کنند.
  • محدود‌کردن زمان حمام: دوش‌گرفتن یا حمام طولانی با آب داغ، چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برد و باعث کم‌آبی بافت پوست‌تان می‌شود. نکته دیگر این‌که، از آب ولرم بهره ببرید و بلافاصله بعد از استحمام پوست خود را به مرطوب‌کننده آغشته کنید.
  • هیدراته‌کردن پوست: باید هر روز حدود 1.6 لیتر (تقریبا هشت لیوان) آب بنوشید.
  • استفاده از ضدآفتاب: نور خورشید خشکی پوست را بدتر می‌کند، پس برای محافظت از پوست حساس خود از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنید.
  • استفاده از دستگاه بخار آب: استفاده از این دستگاه کمک می‌کند، محیط زندگی شما به‌اندازه مرطوب شود.

چه زمانی باید نگران خشکی پوست باشم؟

در زمان بارداری به دلیل تغییر سطح استروژن، خارش پوست طبیعی است؛ اما اگر احساس خارش شدیدی داشتید باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا در برخی موارد خشکی پوست نشانه مشکل جدی‌تری است.

دیابت بارداری یا کم‌خونی، فقر آهن، تهوع بارداری و بیماری کبدی (همراه با خارش شدید، خستگی، کم‌اشتهایی؛ مدفوع روشن یا ادرار تیره) از جمله این موارد هستند.

علاوه بر این اگر هر گونه تغییرات پوستی جدید همچون برجستگی‌های قرمز‌رنگ روی شکم یا اطراف ناف همراه با خارش مشاهده کردید؛ باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی شود.

شما به‌راحتی بدون خروج از منزل و صرف وقت زیاد به‌صورت آنلاین می‌توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. سایت درمانکده با متخصصان کارزبده‌ای همچون متخصص زنان، متخصص روماتولوژی و دیگر پزشکان حرفه‌ای در خدمت شما هستند.

مخلص کلام

بارداری لحظات درخشانی در دوران زندگی بانوان است. در این دوران زنان تغییرات خاصی را در بدن خود احساس می‌کنند. خشکی پوستی یکی از این تحولات در دوران حاملگی است که سبب پوسته‌پسته‌شدن و خارش پوست می‌شود.

خشکی پوست ناشی از تغییرات هورمون‌ها و افزایش حجم خون است؛ می‌توان با رعایت نکات ساده‌ای خشکی پوست را در این مرحله از زندگی کنترل کرد. اگر باز هم سوالی دارید یا مشکل شما شدید شده است، می‌توانید با متخصصان حرفه‌ای سایت درمانکده مشورت کنید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار