| کد مطلب: ۱۱۱۵۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تحولات شهرداری تهران از ماجرای پارک لاله تا قرارداد با چین را بررسی می‌کند

ابهامات مالی گریبانگیر بهشت؟!

آرمان ملی– حمید شجاعی: شاید امروز که بالغ بر 3 سال از روی کارآمدن شورای شهر ششم و شهردار منتخب آنها یعنی علیرضا زاکانی می‌گذرد کمتر کسی باشد که انتقادی هر چند حداقلی و کوچک بر مدیریت آقای شهردار وارد نکند. عملکرد تانک انقلابی اصولگرایان به حدی انتقادآمیز بوده است که امروز دیگر نه مخالفان یا منتقدان حضور وی در بهشت که حتی حامیان و موافقان وی نیز به جرگه منتقدان عملکرد زاکانی پیوسته‌اند.

ابهامات مالی گریبانگیر بهشت؟!

چنانکه کافی است نگاهی به چند جلسه اخیر شورای شهر یکدست اصولگرای تهران و مواجهه آنها با شهردار بیندازیم تا مشخص شود که نگاه اعضای شورا پس از 3 سال نسبت به شهردار منتخب خود چیست. چنانکه 15 بهمن ماه سال گذشته نرجس سلیمانی، فرزند ارشد شهید سپهبدسلیمانی در انتقادی تند خطاب به شهردار تهران گفت: «متاسفانه وضعیت موجود در شهر نشان می‌دهد که گشایشی در شهر نداریم. نجات شهر از مدیریت  فعلی کار بسیار خوبی است، اما ارائه اسناد مختلف به شورا به‌عنوان نمایندگان مردم بیشتر شبیه به لالایی خواندن برای کودگان گرسنه است.» در همین راستا مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران نیز در جلسه دویست و بیست و دوم این شورا در اسفندماه سال گذشته اظهار کرده بود: «ما در این سه سال مکرر تذکر دادیم و به‌نظر می‌رسد شهرداری در رفع این مشکلات ناتوان است و به نوعی به یک شهرداری رسیدیم که در حل برخی مشکلات ناتوان است. سه سال فرصت دادن به شهردار برای کارآموزی و آشنایی با مسائل شهر کفایت می‌کند و سال ۱۴۰۳ زمانی است که یا باید به وعده‌ها عمل شود و یا باید تصمیم دیگری گرفت.» یا اتفاقی که در جلسه هفته گذشته شورا رخ داد که وقتی علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در پشت تریبون قرار گرفت تا به انتقادات مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران پاسخ دهد در حالیکه هنوز توضیحات خود را آغاز نکرده بود، برخی از اعضای شورای شهر تهران شامل سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، سیدجعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، علی‌اصغر قائمی همزمان با قرارگرفتن زاکانی در پشت تریبون، اقدام به ترک صحن شورا کردند. اما با همه این اوصاف سخنی هم به گزافه نرفته است که بگوییم در صحن شورا صرفا یک نفر در قامت حامی تام و تمام از عملکرد زاکانی دفاع می‌کند و او کسی نیست جز مهدی چمران، رئیس شورا شهر تهران که با وجود اقدامات نه چندان موجه و بحث‌برانگیز زاکانی در شهرداری تهران که صدای بسیاری را درآورده بازهم از عملکرد وی حمایت می‌کند. عملکرد انتقادآمیز زاکانی در حوزه حمل و نقل و تا ساخت و ساز و... همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است. از ماجرای پارک قیطریه و ساخت مسجد که در آن با واکنش علما و روحانیون تا دولت و وزرا نیز مواجه شد تا اکنون داستان ساخت فرهنگسرا در پارک لاله تهران که به قرائت کارشناسان محیط‌زیست با این کار شاهد قطع درختان متعددی در این پارک خواهیم بود، نشان می‌دهد گویا زاکانی وظیفه اصلی خود در قالب اولویت‌های شهری تهران را فراموش کرده است. در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز که مورد تاکید چند باره شورای شهر بوده است؛ قراردادی بازهم پرانتقاد با چینی‌ها منعقد ساخته که بازهم با واکنش‌های مختلفی مواجه شده و در جدیدترین اظهارنظر چمران که آن را امنیتی خوانده که در نوع خود قابل تامل است. مجموع این مسائل؛ مدیریت شهری زاکانی را پرابهام و انتقادآمیز کرده چنانکه که بسیاری معتقد به استیضاح و برکناری وی هستند.

*افشاگری داوری

عملکرد شهرداری‌ها آن هم در زمینه مالی همواره مورد بحث بوده و همیشه شهرداران از هر جناح و گروهی که بودند با چالش‌هایی رسانه‌ای در این خصوص مواجه بوده‌اند. چه زمانی که غلامحسین کرباسچی در دهه 70 شهردار تهران بود و ابهامات مالی بسیاری در زمان وی مطرح می‌شد و دادگاه‌های علنی آن از تلویزیون پخش می‌شد؛ چه پس از آن در دوره مدیریت شهری محمود احمدی‌نژاد و سپس شهرداری طولانی‌مدت محمدباقر قالیباف و ابهامات مالی در خصوص پرونده‌هایی همچون املاک واگذاری یا ماجرای هلدینگ یاس و عیسی شریفی و چه پس از آن در دوره شهرداری محمدعلی نجفی و اکنون مدیریت شهری علیرضا زاکانی ابهامات مالی فصل مشترک تمامی ادوار مدیریت شهری بوده است. لذا در دوره مدیریت انقلابی علیرضا زاکانی که با انتقادات فراوانی هم روبه‌رو است نیز برخی ابهامات و ادعاهایی که رنگ و بوی مالی دارد مطرح می‌شود. چه اینکه روز گذشته عبدالرضا داوری؛ فعال سیاسی و مشاور رسانه‌ای سابق محمود احمدی‌نژاد طی ادعایی در شبکه ایکس نوشت: «هفته قبل سندی تکان‌دهنده درباره پرداخت 5/25 میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی در شهرداری تهران به‌دستم رسید که اینک با قطعیت اصالت، منتشرش می‌کنم. مدیران انقلابی این لیست بیش از ۷۰۰ میلیون تومان، به‌طور متوسط کمک هزینه مسکن دریافت کردند. رونوشت: مهندس چمران» حال اینکه چنین ادعایی صحت داشته یا نداشته باشد امری است که نیاز به صحت‌سنجی از سوی نهادهای مربوطه دارد و باید دید واکنش شهردار تهران، اطرافیان حامیان او به این ادعای داوری چه خواهد بود.

*قرار نیست هیچ درختی قطع شود

رئیس شورای شهر تهران اظهار اشت: قرارداد‌های شهردار تهران در چین محرمانه بوده و انتشار آن مشکل امنیتی دارد. این قرارداد‌ها زیرنظر متخصصان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی منعقد شده است. مهدی چمران؛ گفت: در جلسه همچنین گزارش سه‌ ماهه حساب درآمد و هزینه شهرداری توسط خزانه‌دار شورای شهر ارائه خواهد شد. وی در ارتباط با حصارکشی درون پارک لاله بیان کرد: هنوز مشخص نیست برای چه موضوعی این کار انجام شده است. بر اساس آنچه پرسیده شده است؛ پس از جشن‌های ماه رمضان احساس شده که در آنجا نیاز به چنین فضایی وجود دارد. البته قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود و ما هم اجازه چنین کاری نمی‌دهیم. هنوز طرحی آماده و به شورا ارائه نشده است. رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: در شورای دوره سوم مصوبه‌ای داشتیم که در بوستان‌های بزرگ می‌توانند برای خدمات مورد نیاز بوستان، ساخت و ساز انجام دهند که این موضوع نیز تنها محدود به کتابخانه و مسجد شد که آن هم باید طرح‌هایش در هیاتی که قرار داده‌ایم مصوب شود و به این ترتیب ساخت و ساز اگر از ملزومات پارک باشد به شرط عدم قطع درخت امکان دارد. رئیس شورای شهر تهران همچنین در واکنش به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قرارداد‌های حمل و نقل در سفر زاکانی؛ شهردار تهران به چین محرمانه است یا خیر بیان داشت: قرارداد را هر عضوی خواسته در اختیارش قرار گرفته است. قرارداد‌ها محرمانه است و انتشار آن مشکل امنیتی دارد، اما زیرنظر متخصصان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی منعقد شده است. چنین قراردادی در سال ۱۳۹۶ نیز وجود داشته و مورد خاصی ندارد. در ساخت واگن‌ها تکنولوژی به کشور وارد می‌شود و این تفاوتی مترقی است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار